• Anonym (ppp)

    Lågt att underkänna för något man inte rår på

    Nu kanske du skriver lite för lite information men det låter som att eleven får underkänt för att denne inte kan knyta skor? Antar att du inte menar så. 

    Utgår från att skolan vet om elevens diagnos och hur den yttrar sig? Skolan bör sedan tidigare ha en pedagogisk kartläggning så att de vet exakt vilka svårigheter som finns. 
    Man ska göra anpassningar för att se om de kan göra så att eleven utvecklas och klarar en del mål.

    Du skriver inte i vilken årskurs eleven går, men på högstadiet händer det att elever får F i åk 7 eller 8, men man fortsätter givetvis mot målen i åk 9, och till slut kan det ske att eleven har nått alla mål i ämnet. Det är ju en och samma beskrivning av målen i högstadiet som gäller alla tre åren och när man slutar åk 9 ska man ha nått dem. 

    Det finns också i skollagen det som heter undantagsparagrafen, som ibland kan användas vid betygssättning MEN, mycket viktigt att veta att den enbart får användas vid enstaka mål. Den får också enbart användas om man provat flera olika anpassningar men inser att det verkligen inte går. Om en lärare ska sätta betyg med hjälp av denna paragraf ska denne ha pratat med specialpedagog och/eller rektor innan. 
    Om en elev trots anpassningar och trots olika lösningar ändå inte uppfyller flera mål i ett ämne så räcker inte undantagsparagrafen och då kan det vara rätt att eleven får F. 

    Jag tycker du ska kontakta rektor och /eller specialpedagog på skolan och fråga runt planen för just ditt barn. 

  • Anonym (ppp)
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-08 06:38:27 följande:
    Nej såklart inte på grund av skorna, utan att hon inte klarar av pilliga saker. Sy på maskin etc kan hon, men sen hon började den här skolan i höstas har de bara stickat, virkat etc. Saker hon absolut inte klarar. Och läraren bryr sig inte tillräckligt för att hon ska förstå hur man gör.

    Jag har pratat med skolan fler gånger än jag kan räkna, men inget händer. Hon ska ha flera anpassningar, men de håller dem inte med argument om att "det inte fungerar" etc. 
    Då måste du fortsätta att ställa krav. Det ÄR svårt för skolor ibland, absolut (jag arbetar själv som specialpedagog), men man man inte ha argumentet att anpassningarna inte fungerar och sen bara lämna det där. Antingen testar man då andra/fler anpassningar, eller så kan det vara fråga om ovan nämnda paragraf. Vore säkert skönt för er att veta hur skolan tänker framåt. 

    Har du läst vad som står om slöjdämnet för högstadiet, på Skolverket? Gör det, och försök själv markera vilka mål som eleven har uppvisat kunskaper i, och vilka inte, och sedan frågar du skolan hur/när de andra momentet kommer, och hur de i så fall kan anpassas. 

    Om läraren inte hinner med (gud ska veta att det inte är så enkelt att vara lärare alla gånger), så kan ju en fråga vara om tex en elevassistent skulle kunna närvara på slöjden under en period, för att vara en vuxen till i rummet, som då kanske skulle kunna ha tid att verkligen lära din dotter tex att virka.  Att virka är inte svårt och det är lätt att lära sig om man har en mellantjock virknål och mellantjockt garn (många gör felet att sätta för tjocka redskap i händerna på barnen och det kan faktiskt vara ganska. svårt) . Kan hon åtminstone luftmaskor kan man säkert anse att hon har testat, hon har lärt sig något på området. Det är väl inte meningen att ungarna ska bli virkdesigners eller proffs, liksom. 
Svar på tråden Lågt att underkänna för något man inte rår på