• Anonym (Avskyr dessa människor)

    Studenten

    Nästa år tar mitt barn studenten, pappan är arbetslös och har inga pengar att lägga på någonting betalar inte ens underhål. 
    Jag tål varken honom eller hans familj som allltid ska ha allting gratis och vill inte ens ha dom där.
    Nu funderar jag på att abonnera en restaurang och ha mottagningen där för enkelhetens skull då gymnasiet är på annan ort. 
    Men jag tänker inte betala ett öre för att den släkten ska snika in sig sen. 


    kan man ställa kravet att dom ska betala hälften om dom ska komma? för då är chansen större att dom uteblir.

    jag ska inte betala för mat och lokal som dom bara utnyttjar sen 

  • Svar på tråden Studenten
  • fornminne

    I det här läget tycker jag att du ska tänka mer på barnet än på dina egna känslor. Vill barnet ha pappan där? Har du råd att stå för lokal och mat själv? I så fall tycker jag att du ska göra det för ditt barns skull. Det gäller ju studenten, en viktig dag i barnets liv. Sen behöver du inte bekosta ett öre till eftersom barnet är vuxet. Och absolut inte till pappan eller hans släkt.

    Varför betalar han inte underhåll? Du har rätt till det om barnet bor hos dig. Får du från FK blir han skyldig dem pengar.

  • LFF

    Vad säger studenten? Vilka vill hen ha på sin mottagning? Vill hen ens ha en mottagning? Det är studentens önskningar som styr, det är hens firande. Då får du ta dina åsikter om den andra halvan av genpoolen och gömma i en mörk garderob.

  • Anonym (Mössan)

    Vad vill ditt barn? Barnets relation till pappan och pappans släkt? 

  • Anonym (Studenten)

    Underhåll kan du väll få utbetalt från försäkringskassa?

    Vad vill den blivande studenten? Vill hen ha sin pappa och släkt på den sidan där?
    Även om du avskyr pappan så kanske du får lägga det åt sidan en sådan dag?
    I framtiden är det kanske bröllop/dop/julfirande/etc som ni måste kunna komma överens på eller åtminstone uppföra er civiliserat.

    Du kanske kan låta pappan komma gratisminuter han är helt pank men övrig släkt på den sidan får betala självkostnadspris för att komma

  • fornminne

    Precis, utgå från vad ditt barn vill och vad du själv kan betala. Abonnerar du en restaurang kan du knappast hindra pappan från att komma dit, eftersom det är hans barn. Men sjävklart ska du inte betala något annat för pappan.

  • Anonym (Avskyr dessa människor)
    fornminne skrev 2022-12-09 10:45:13 följande:

    Precis, utgå från vad ditt barn vill och vad du själv kan betala. Abonnerar du en restaurang kan du knappast hindra pappan från att komma dit, eftersom det är hans barn. Men sjävklart ska du inte betala något annat för pappan.


    Barnet vet att om jag ska betala är kravet att pappans släkt inte kommer annars får han bekosta pappans del med sitt studiebidrag vilken inte räcker långt 
  • Anonym (Avskyr dessa människor)

    #5 abonnerar jag en restaurang så är det den som bokar och betalar som bestämmer vilka som ska komma 

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Avskyr dessa människor) skrev 2022-12-09 10:49:40 följande:
    Barnet vet att om jag ska betala är kravet att pappans släkt inte kommer annars får han bekosta pappans del med sitt studiebidrag vilken inte räcker långt 
    Det är inte svar på vad barnet vill. 
    Varför betalar inte pappan underhåll? Har du inte kollat upp det med FK? Nu är det snart för sent eftersom barnet tar studenten dock, men fram tills dess kan du ju få, om du tar tag i detta. 

    När barnet blir 18 ska den andra föräldern dessutom betala direkt till barnet. Då kan ju ungdomen lägga en del av det till studentfirandet. 
    Ungdomar som är 18 söker på speciell blankett på FK  om detta. 
  • Anonym (Studenten)

    Du tror inte att ditt krav på att barnet ska betala pappans del kan slå tillbaka på dig själv i framtiden?
    Barnet har inte råd så du är ju den som sätter stopp för att pappan kommer, som barn hade jag troligast då hellre i framtiden bjudit min pappa i första hand till firanden då jag som barn nog känt mig dum att pappa inte fick vara med på min student, så missade han den så kan ju mamma missa andra saker.

    Du borde ju åtminstone kunna bjuda pappan men att övrig släkt får betala mat till självkostnadspris 

  • Anonym (vilken)
    Anonym (Avskyr dessa människor) skrev 2022-12-09 10:49:40 följande:
    Barnet vet att om jag ska betala är kravet att pappans släkt inte kommer annars får han bekosta pappans del med sitt studiebidrag vilken inte räcker långt 
    Vilken hemsk sits att placera ditt barn i. Varför lägger du över på barnet att hantera dina konflikter med pappan och pappans släkt? Har du ingen förmåga att vara vuxen i förhållande till ditt barn?
Svar på tråden Studenten