Inlägg från: Anonym (förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förälder)

Tonåring med hög skolfrånvaro

Det är inte helt ovanligt att tonåringar mister csn ett tag. Jag vet flera stycken och min son har fått en varning nu i höst (går sista året). Så länge det går bra i skolan så skulle jag faktiskt inte bry mig om detta. Det är allvarligt först om det blir f-varningar eller om tonåringen mår dåligt. Vilket din inte verkar göra. Eller? Eftersom du verkar tycka att han behöver en samtalskontakt? 

Däremot så skulle jag inte ersätta de pengarna med någon slags månadspeng! 

Såklart ska ni prata om detta också, men lyssna på honom och försök tänka på vad som är viktigt i slutändan: hur han mår och att han tar studenten. Men att lägga sig sent och ha svårt att stiga upp är liksom typiskt för tonåringar...

Sen spelar det kanske roll det om det är något enstaka ämne som blir drabbat. Min son har fysik första lektionen tre dagar i veckan (varav två tidiga) så jag försöker nu verkligen se till att han går upp och kommer iväg de två dagarna.  Fysik är ett ämne där det är väldigt bra att vara med på lektionerna. Jag hade nog varit mindre tjatig på morgonen om det var olika lektioner som blev drabbade. Om han är uppe och håller på med frukost när jag går är jag mer säker på att han kommer iväg i tid.

Så tycker jag...

Svar på tråden Tonåring med hög skolfrånvaro