Inlägg från: Anonym (Kontrollbehov) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kontrollbehov)

Svartsjuk man…

Det finns tyvärr inget generellt att säga här utan du måste se hur det fungerar för dig. Jag är svartsjuk och kontrollerande, men har under de 10 åren jag varit i en relation arbetat stenhårt med detta då jag förstår att det inte är okej.

Viljan måste finnas att arbeta med det annars blir det aldrig bättre. För mig var det för några år sedan då vi tillsammans varit ute, då ville jag inte vara kvar mer och istället för att försöka få med mig frugan hem kunde jag gå hem själv utan oro och ångest. Ett ögonblick jag verkligen var stolt över men som egentligen är helt självklart i en relation.

Om han inte vill arbeta med det kommer det inte bli bättre. Det kommer alltid att innebära bråk och konflikter när du vill göra något. Men så ska livet inte se ut för någon i en relation.

• Anonym (Kontrollbehov)
    Bis mis skrev 2022-12-10 09:50:59 följande:
    Ett litet sidospår med en fråga till dig som vet - hur arbetar man med svartsjuka?
    Väldigt svårt, det gäller att hitta anledningen till varför man är svartsjuk, oftast osäkerhet, dålig självkänsla eller att man i tidigare förhållanden haft en partner som varit otrogen som. Kombinationer av alla varianter var det för mig. 

Man måste bygga upp sin egen självkänsla, inse att man inte kan påverka om någon är otrogen och i långa perioder bita ihop trots ångest/oro. Att berätta när man är svartsjuk och vara öppen med det är en bra början. Men det största steget för mig var att inse att oavsett min ångest/oro är det inte min partner som ska drabbas av det. Sen bygger man gradvis upp sin tillit till sig själv framförallt. 

Tror att alla måste hitta sin egen väg och göra det man kan för att minska problemen eller åtminstone inse att det inte är rätt att en annan person inte kan leva med att bli begränsad på grund av ens egna känslor. Sen är det bra om man har en partner som kan hjälpa till och vara förstående men det bygger också på att man själv gör det man kan för att arbeta med problemet. 
Svar på tråden Svartsjuk man…