Anonym (?) skrev 2022-12-12 00:33:25 följande:
Tack för alla svar.
nu har vi bråkat i 3 dagar pga detta, jag har ställt ett ultimatum eller mer ett krav. i och med att han lovat att bättra på sig i ca 1 års tid nu, så har jag sagt att jag ger han en chans till. Alltså om detta händer igen så förstör han vår relation.
det här tog han inte bra, han tycker att jag sårar honom och jag ?vill lämna honom?. Han säger att jag inte älskar honom och att jag kan kasta bort honom så lätt. Våra bråk har handlat om att jag försöker få han att förstå mina känslor i den här situationen eller ha förståelse varför jag ställer det här kravet. Men han blir bara arg, det är skrik och bankar dörrar etc.
varför vi inte blivit sams ännu är för han vägrar förstå att jag lider av det här så pass mycket att ja kan lämna relationen.
Tyvärr TS. Detta kommer inte att hålla. Han vägrar inse att det är han som är problemet. I stället läggen han ansvaret på dig.
Det kommer att bli vida värre om ni får barn. Då blir du mer bunden till honom.
Alla kan bli svartsjuka, men den svartsjuka du beskriver, att han inte kan acceptera att du vill gå på möhippa, är inte normal.
Du har haft otur, men även svenska män kan vara osunt svartsjuka och kontrollerande. Gå inte på ytterhögerns myter att det enbart, eller nästan enbart, skulle vara icke västerländska män. Dock är det ju vanligare med den typen av beteende i miljöer med mindre jämställd kvinnosyn. Men även svenska / västerländska män kan ha en kass kvinnosyn.
Det kan förstår också handla om annat. Din man låter väldigt osäker, har han dålig självkänsla? Rädd att förlora dig? Det kan trigga såna här osunda reaktioner, men det är ju ingen ursäkt.