• Anonym (Ledsen)

Skilja sig eller stanna kvar?

Hej.
    Jag lever i ett långt långt förhållande och har alltid älskat min fru och varit lojal mot henne. Vi har alltid kunnat prata om allt och livet har varit enkelt tillsammans med henne. Vi har alltid haft kul tillsammans och tyckt om sex. Vi har fyra barn och familjelivet rullar på. Sedan några år tillbaka har min fru blivit galet präktig. Jag har mest trott att det är en period efter sista barnet men det blir bara värre. Att anspela på något som skulle vara sexuellt är bara meningslöst för hon har gått in i bull-mamma rollen och jag kan inte förföra henne utan att det blir pinsamt. Hon har blivit självutnämnd expert inom alla områden och bokstavligt kraschar vårt förhållande. Hon vill inte komma i form utan allt ska vara så enkelt och bekvämt som möjligt. Jag tränar flera dagar i veckan på gym och är mån om att vara snygg och fit för henne. Hon jobbar som högstadielärare och jämför mig med sina elever. Hon tycker att jag ska uppfostras i präktighet bara för att jag inte löser problemen på det sätt hon anser är det rätta sättet. Jag gör allt hon gör hemma och är verkligen ingen slusk. Inget biter på henne, hon är fast besluten om att det enda som är viktigt är barnen, skolan, jobbet, surfa på insta, baka, städa och sova till lunch på helgerna. Att hon befinner sig i ett äktenskap är bara ytterligare ett måste för henne. Vår relation är absolut lägst prioriterad. Ändå vill hon ha alla fördelar som ingår i en relation. Jag står inte ut längre. Varje dag är ett helvete rent ut sagt. Ett helvete för att hon genom oengagemang, egoism och tystnad långsamt tar kål på relationen. Vi går i terapi men blir mest osams för att vi står så otroligt långt ifrån varandra. Enligt henne är allt bra, till och med sexet som vi har endast några gånger per år. Det är jag som har fel och vill för ofta tycker hon. Jag säger i terapin att minst en gång i veckan borde vi ha sex och då säger hon bara att jag bara bryr mig om sex och att det är det enda jag pratar om. Jag vet inte hur jag ska stå ut. Vad är det som är så knäppt med att vilja ha sex med sin partner? Jag Har blivit uppvaktad av kvinnor på krogen och på gymmet och kom hem och grät en gång när jag kände hur underbart det var att få känna sig lite omtyckt. Höll handen en gång med en kvinna på krogen och vi kramades lite. Kände hur tårarna var på väg och var tvungen att gå därifrån. Känslan av att vara nära varandra var helt underbar. Vill egentligen skilja mig, tycker synd om barnen som skulle ta det väldigt hårt och vill inte att barnen ser mig som den hemska pappan som övergav familjen. Jag har överväger starkt att vara trogen mig själv i den situation jag befinner mig i nu och det som händer får väl hända och kanske kan det få relationen på rätt spår igen. Vad gör man när livet inte blir som man tänkt sig ?

• Svar på tråden Skilja sig eller stanna kvar?
  • Anonym (Nacka Forum)

Det låter inte roligt alls. Jag hade skiljt mig och satsat på att kunna sitta kvar på krogen nästa gång. Men du är kanske rädd för de ensamma veckorna när du inte har barnen? Svårt när kärleken tar slut och någon man är nära förändras till oigenkännlighet. Hoppas att du vågar leta efter ett nytt liv. Inte heller det kommer dock att bli som du tänkt. Men det kan bli bättre om du tar chansen. Att en kvinna sökte sig till dig på krogen visar att du är attraktiv och det är positivt. 

• Anonym (''')

I ditt läge låter det som att skilsmässa är snart det enda ni inte provat. Om ni går i terapi men inte lyckas komma närmare varann så ja, vad finns att göra? 
    Har ni pratat om skilsmässa? 

Är hon så säker på att du aldrig skulle lämna så att hon nu valt att köra sitt race hemma, och skiter i hur du känner? 

Vad händer om du säger att du överväger skilsmässa? 

• Anonym (Bättre)

Vet du vad barnen sa om deras mamma och pappa hos kurator, jag har en bra mamma och pappa men ingen glad mamma och pappa. Det är väldigt starka ord från ett barn som får se deras föräldrar stå och stampa i en relation som inte funkar. Så vad är bäst stanna och kämpa i samma spår eller stå upp för det du förtjänar och således mår också barnen bra. De känner av mer än vi vuxna tror, självklart vill man att det ska funka men till vilket pris på bekostnad av sig sj och egen hälsa är inte värt det, och det där snacket om att hålla ihop för barnens skull håller inte måttet. Kort och gott ryck bort plåstret fort och låt frun i huset reagera bäst hon vill för hon uppskattar inte det som var en gång NI, gå vidare oavsett med el utan det är hennes förlust.

• Tecum

Du bör separera snarast, det finns inget som tyder på att det blir någon förbättring så självgod och rättfärdig som hon är. Att du offrar dig för barnen är det ingen som tackar dig för, inte de heller när de förstår vad du utstått.

• Cusoon

Hmm..har ni någon annan närhet alls?

Sex är inte allt men ändå grundstenen som gör förhållandet till något speciellt, det man inte delar med någon annan.

Jag hör din hunger efter bekräftelse och uppvaktning och jag hör att att ni pratar och går i terapi, men ändå kan jag inte låta bli att tänka att din fru inte hör dig. Hon hör bara sex sex sex, inte närhet, åtrå, uppmuntran, har ni pratat om det också på terapin? Har du berättat om krogkvällen? Hur ledsen du blev att uppmuntran inte kom från din fru, utan från en främling? Funderar du ändå på skilsmässa kan du lika gärna säga som det var. Hur det fick dig att känna.

• Anonym (Ledsen)

Tack för alla stärkande texter. Jag tror inte att hon varken hör eller ser något annat än det som upptar hennes tanka om dagarna. Jag har pratat om separation och det vill hon inte säger hon. Allt kommer att bli bra sen? hon ska bara?. Och när vi bara har? och om några år så?. Det är så det låter. Vi pussas och kramas men det är på en vänskaplig nivå. Det blir liksom ingen passion, inget hångel för det kan ju leda till sex och det blir kladdigt och blött och massa jobb med att byta sängkläder efteråt. Det finns alltid en orsak till att det inte går att ha sex. Hon är trött, Det är stökigt hemma, Hon har inte duschat, Det är för tidigt på morgonen, Det är för sent på kvällen, Barnen kan komma in i sovrummet, Vi är osams, Hon är besviken på mig, Hon är stressad, Det blir äckligt i sängen, utomhus kan det komma folk, På semestern på hotellrummet är hon trött osv..
    Jag får väl tänka över situationen och prata med henne och med barnen om att jag menar allvar. Det går inte längre, känner att jag tappar lusten helt och hållet på henne. 

• Anonym (Carpediem)

Livet är för kort för att slösa bort för många år i en relation som inte ger sig vad du behöver.
    om inte terapin hjälper er att förstå varandra så är det nog kört.

Förstår att du oroar dig över barnen, men med förståndiga vuxna så är det faktiskt inte så hemskt. Bättre dom får växa upp med lyckliga föräldrar och ha en chans att få förebilder som visar hur riktig kärlek kan se ut, inte att man ska bita ihop tills man utplånas.

• Anonym (.)

Beklagar din situation. Det låter som att ni nått vägs ände och att kärleken och relationen är helt död. Era problem går antagligen mycket djupare än att ni har glest sexliv. Begär skilsmässa och fortsätt med terapin under processen så att ni får hjälp.

• Anonym (Jomenvisst)
    Cusoon skrev 2022-12-10 17:28:48 följande:

Sex är inte allt 

Kvinnor brukar säga det ja...
  • Cusoon
    Anonym (Jomenvisst) skrev 2022-12-11 08:26:44 följande:
    Kvinnor brukar säga det ja...
    Brukar dom? Vad bra!
Svar på tråden Skilja sig eller stanna kvar?