• Anonym (TS)

Har min kompis fått psykos eller vad är det frågan om?

En gammal vän till mig har rökt på sen han var 13, och det dagligen. Idag är han över 30 och är nästan som en förvuxen tonåring då han alltid ska trotsa allt. Han tycker bland annat att HBTQ-rörelsen är fullt med pedofiler och att Ryssland har gjort rätt mot Ukraina. Utöver detta tror han på exakt alla konspirationsteorier som finns, bland annat att covid är en bluff och att New World Order försöker ta död på hela mänskligheten.

Eftersom jag ifrågasätter honom har han nu börjat hävda att jag deltar i New World Order och försöker förhindra honom från att sprida sanningen. Han anklagar också mig för att vara pedofil för att jag inte köper att hela prideparaden samt alla världens ledare är pedofiler.

Han har knappt några gamla vänner kvar, jag är nog den sista eftersom alla andra har tröttnat.

Nu till frågan: Vad är detta? Är det en psykos eller vad är det frågan om för han har lämnat verkligheten totalt?

• Svar på tråden Har min kompis fått psykos eller vad är det frågan om?
  • Fröken Allvar

Det kan vara psykos, och många som har psykossjukdom blir ensamma på grund av bristande verklighetsförankring. Det är sorgligt, men det gäller inte alla. En del återhämtar sig med medicinering och annan vård. Sjukdomen kan gå i skov och är det obehandlat och okänt är det förstås svårare att förhålla sig till. Har han jobb? Studier? Familj? Annat sammanhang? 

• Anonym (TS)
    Fröken Allvar skrev 2022-12-10 12:50:31 följande:

Det kan vara psykos, och många som har psykossjukdom blir ensamma på grund av bristande verklighetsförankring. Det är sorgligt, men det gäller inte alla. En del återhämtar sig med medicinering och annan vård. Sjukdomen kan gå i skov och är det obehandlat och okänt är det förstås svårare att förhålla sig till. Har han jobb? Studier? Familj? Annat sammanhang? 

Han har jobb och en flickvän, men allt detta hänger alltid skört eftersom han klantar till saker. Exempelvis har han gått från jobb till jobb hela tiden och aldrig fått någon ordning på det. Vad gäller hans flickvän har han berättat för mig att han tänder på hennes dotter (18 år) så jag tror inte att det blir långvarigt.

Hur ska man förklara detta du säger för honom? Han kommer troligtvis hävda att läkarindustrin bara försöker förgifta honom med mediciner om jag berättar att han borde söka vård.
  • Anonym ('')

Om man börjar röka på så ung så skadas hjärnan. Finns otroligt mycket forskning om det idag och han är troligen skadad för livet. 

Och jo, man kan få psykoser av att röka på också. 

• Anonym (TS)
    Anonym ('') skrev 2022-12-10 12:55:24 följande:

Om man börjar röka på så ung så skadas hjärnan. Finns otroligt mycket forskning om det idag och han är troligen skadad för livet. 

Och jo, man kan få psykoser av att röka på också. 

Jo det är klart. Det känns bara så jävla sorgligt för mig som ändå känt honom sen vi var unga :(
  • fornminne

Har man rökt på dagligen i över 15 år, räcker det för att utveckla vanföreställningar på en nivå som får de flesta att dra öronen åt sig. Det kan också vara psykos, drogrelaterad. Tyvärr är risken stor att han är skadad för livet.

Varför har ni fortfarande kontakt när han håller på så mot dig? Anklagar dig för helt sjuka saker. Är det för att du tycker synd om honom?

Hans flickvän borde göra slut proto med tanke på dottern. Ja, det är synd om din vän, som antagligen bara blir ensammare och ensammare. Men andras trygghet och säkerhet måste gå före. Så länge han inte vill söka hjälp är det svårt att hjälpa. Tvångsvård är också svårt att få till så länge han inte är en direkt fara för sig själv eller någon annan.

• Aniiee

Han låter som genomsnittlig amerikan.....

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • AndreaBD

Man behöver inte ha en psykos. Det finns folk som hamnar helt i konspirationsvärlden för att de inte kan hantera att det finns faror, att världen är lite knepig just nu med krig och kriser. Konspirationsteorier ger enkla svar och vissa människor föredrar dessa enkla svar. De orkar inte med osäkerheten som en värld med några kriser innebär.

Men jag vet inte heller hur man kan få någon ur detta. Jag tror inte att det finns tillräckligt forskning på det där.

• Anonym (Allt är inte en diagnos)

Nej ts det är inte en psykos. Det finns mååååånga människor som honom i världen, tyvärr.

• Anonym (TS)
    fornminne skrev 2022-12-10 13:13:18 följande:

Har man rökt på dagligen i över 15 år, räcker det för att utveckla vanföreställningar på en nivå som får de flesta att dra öronen åt sig. Det kan också vara psykos, drogrelaterad. Tyvärr är risken stor att han är skadad för livet.

Varför har ni fortfarande kontakt när han håller på så mot dig? Anklagar dig för helt sjuka saker. Är det för att du tycker synd om honom?

Hans flickvän borde göra slut proto med tanke på dottern. Ja, det är synd om din vän, som antagligen bara blir ensammare och ensammare. Men andras trygghet och säkerhet måste gå före. Så länge han inte vill söka hjälp är det svårt att hjälpa. Tvångsvård är också svårt att få till så länge han inte är en direkt fara för sig själv eller någon annan.

Saken är den att han först nu har börjat anklaga mig för sånt. Innan har han aldrig gjort det.

Jag kommer såklart att sluta umgås med honom men jag är ändå orolig eftersom man aldrig vet vad såna vanföreställningar kan leda till, både för honom själv och andra...
  • Anonym (TS)
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2022-12-10 13:35:01 följande:

Nej ts det är inte en psykos. Det finns mååååånga människor som honom i världen, tyvärr.

Jo men de flesta som tror på konspirationsteorier anklagar inte sina vänner för att vara en del av den. Åtminstone hoppas jag inte det...
Svar på tråden Har min kompis fått psykos eller vad är det frågan om?