• Anonym (Förvirrad)

Betala mitt ex för att få flytta?

Jag och mitt ex som Jag har barn med bor för tillfället på samma ställe, nu har jag bestämt mig för att flytta en timma bort till min nya tjej. Idag har vi barnen varannan vecka och detta skulle innebära att jag kommer ha barnen varannan helg ist. 

Saken är den att mitt ex kommer tvingas byta jobb då Hon jobbar kvällar varannan vecka och nu påstår hon att familjerätten sagt att jag tvingas betala mellanskillnaden på hennes lön då min flytt innebär förlorad arbetsinkomst för henne? Kan detta verkligen stämma?

Förstår givetvis att jag behöver betala underhåll och resor vid umgänge. Men i mina öron låter annat orimligt, någon där ute som har koll på om detta verkligen kan stämma? 

• Svar på tråden Betala mitt ex för att få flytta?
  • Anonym (Konstigt)

Hon lämnade honom med en lägenhet han inte har råd med. Så nu har han hittat ett boende som fungerar, en timma är inget. Åkt längre till både jobb och skola. Det har de flesta. Personligen tycker jag att de borde köra delad tid så barnen bor halvtid hemma hos honom.

Barnen har alla möjligheter att träffa sin pappa men han flyttar inte över halva landet. Konstig syn att hans liv ska begränsas när det finns möjligheter. Det är inte att överge sina barn att låta dem gå kvar i den skolan dem vill gå i.

Anonym (MR klister) skrev 2022-12-12 19:17:15 följande:
    Varför skulle han flytta in med exet? Förstår inte vad du menar? 

Vad han skulle göra? Ja, till att börja med, inte börja träffa en kvinna som även hon är låst till sin ort. 
    Och gör han ändå det, inte binda sig till henne på ett sätt som gör att han till sist och syvende måste prioritera bort (läs överge) de barn han redan har. 

Frågor på det? 
  • Anonym (uppvuxen på liknande sätt.)
    Anonym skrev 2022-12-12 18:21:41 följande:
    Bra inlägg, märkligt hur alltid alltid skulden läggs på mannen.
    Hur kan man inte se vem den riktiga boven i detta drama är?
    Mamman är otrogen och dom flyttar i sär och har varannan vecka.
    Nu vill han flytta till en annan stad och ha barnen varannan helg.

Så om ens partner är otrogen väljer man att träffa barnen mindre?

Det är bedrövligt att mamman var otrogen men för det behöver man ju inte välja att träffa barnen mindre.
    Det är ju inte så dom flesta väljer att göra.
    De flesta blir bedrövade över att få träffa barnen enbart varannan vecka och är ledsna för det inte väljer man då att träffa barnen ännu mindre?
    Konstigt resonemang att bara för att man blir bedragen gör det inget att man träffar barnen mindre, att barnen missar tid med sin pappa, det  är ju dom som förlorar.

Alla jag känner som skilt sig har känt sig ledsna över att enbart få ha barnen varannan vecka.

Nu kan det givetvis vara så att man av olika anledningar inte kan ha varannan vecka, men säga dumma mamman du gjorde fel så därför väljer jag att bara träffa barnen varannan helg är ju inte logiskt.

De flesta som blir bedragna skulle bli förbannade och ledsna över att inte få ha sina barn på heltid inte välja att träffa dom ännu mindre än halvtid om inte speciella omständigheter finns.

Känner nog ingen som skulle reagera så vid en skilsmässa eller otrohet.

Jo ts väljer att avsluta att ha varannan vecka för att flytta till en annan stad till ny flickvän och barn plus hennes barn och enbart ha sina barn varannan helg.
    Det är ett val man gör även om exet varit otrogen.

Men ts och flickvännen får nu försöka få ihop sin bonusfamilj, det är inte det lättaste när dom inte bott ihop och bägge har barn sin innan.
    Jo ts valde att skaffa nytt barn med ny flickvän och att flytta längre bort och träffa sina barn mindre tid.

Bedrövligt att exet var otrogen men han är inget offer som måste träffa sina barn mindre tid och istället flytta till en annan stad, det är ett val han gör.
    Han förlorar tid med sina barn och barnen får förlorar tid med sin pappa, barnen förlorar på hans väl,  det är sorgligt.
    Men nu är det så och han får försöka ge sina barn så mycket tid han kan när de väl träffas, han får bli den roliga helgpappan, han får ingen vardag med barnen.

Han blev utsatt för otrohet något att han inte kunde styra över, han väljer att enbart ha barnen varannan helg något han styr över.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym skrev 2022-12-12 19:25:47 följande:
    Hon har också ungar. VArför ska hennes ungar lida menar du?
    Varför är ts ungar viktigare än hennes?
    Det visste jag inte. Ta det lugnt. Då får de väl komma överens om någon bra lösning. Båda är ju självklart lika viktiga. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Konstigt) skrev 2022-12-12 19:25:54 följande:

Hon lämnade honom med en lägenhet han inte har råd med. Så nu har han hittat ett boende som fungerar, en timma är inget. Åkt längre till både jobb och skola. Det har de flesta. Personligen tycker jag att de borde köra delad tid så barnen bor halvtid hemma hos honom.

Barnen har alla möjligheter att träffa sin pappa men han flyttar inte över halva landet. Konstig syn att hans liv ska begränsas när det finns möjligheter. Det är inte att överge sina barn att låta dem gå kvar i den skolan dem vill gå i.

Nej, avståndet och en timme är inte det relevanta här, det är genomförbart att åka, det relevanta är att TS ger upp barnens vardag för att bli helgpappa.
  • Anonym (Teddy)
    Manfödd80 skrev 2022-12-12 17:37:42 följande:
    Oavsett så är det TS som sviker sina barn, vilket är självvalt till 100%. 
    Vilket är precis vad jag har skrivit också. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Konstigt) skrev 2022-12-12 17:41:29 följande:

Ge alternativ till vad han ska göra. Bo med ett ex som är otrogen och som försöker lura honom på pengar genom att hävda att en domstol beslutat detta. 

Är ni på riktigt? Boenden är oftast begränsade och det finns sällan gott om valmöjligheter. Så berätta hur han ska lösa det på andra sätt. Personligen ser jag det som kvinnan som fattade det här beslutet genom att vara otrogen. Barnen hamnar i kläm för att deras mamma gjorde det hon gjorde. 

Boende är väl det minsta problemet här. Nu får ts snart ett barn till att ta ansvar för, vilket verkar vara något han har svårt för. Han hade ju kunnat vänta med den biten iaf så hade valmöjligheterna för ett bra boende nära barnen kanske inte varit så svårt.
  • Anonym (Teddy)

Vilka möjligheter har exet då nu när ts bestämmer att han bara ska ha barnen varannan helg och hon måste byta jobb för att få livet att gå ihop? Är det ok att hennes liv begränsas?
  • Anonym (Barnen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-12 20:26:49 följande:
    Vilka möjligheter har exet då nu när ts bestämmer att han bara ska ha barnen varannan helg och hon måste byta jobb för att få livet att gå ihop? Är det ok att hennes liv begränsas?

Exakt, men Även barnens liv blir ju begränsade.

Förlorar pappa halva tiden, får även en mamma med sämre ekonomi då hon förlorar den ob hon dragit in på lönen de veckorna barnen är hos pappan.
    För även om han betalar underhåll så blir ju hennes
    matkostnad för barnen dubbelt så hög som förut, om de har fritids så blir ju räkningen hennes då det är hon som nyttjar det.
    Undra om TS har tänkt vara delaktig i dyrare utgifter för vinterkläder/cyklar/am-kort/andra mer kostsamma utgifter som kan uppstå, eller kommer han och nya tjejen tycka det räcker med att underhåll betalas?

• Anonym (MR klister)

Så han träffar en kvinna som 1. Bor en timme bort, 2 inte kam flytta då hon inte vill svika sina barn.... gör en henne gravid för att.....sänka sin boende kostnad? Bor TS i Sverige? Finns det skyddsnät i landet där TS Bor som kan fånga upp honom och barnen så att han slipper bli vräkt? 
    Vill TS flytta ihop med sin nya flamma och sitt nya barn? 
    Kommer TS befintliga barn att känn sig svikna? 

Nä, du har lika stor otur när du tänker som TS har.
  • Tow2Mater

Exet som måste byta jobb iallafall skulle ju kunna hitta ett jobb i närheten dit TS nu flyttar, och hon skulle kunna flytta dit med barnen. För att alla inblandade barn ska kunna ha sina föräldrar. Men gissar det är ganska stora barn det handlar om.

Svar på tråden Betala mitt ex för att få flytta?