• Anonym (Ekonomen)

Min partner tar stora lån

Både jag och min partner har välbetalda jobb.  Vi har en villa som är lågt belånad. Jag har dessutom ett kapital. Det kapital jag har vill jag lämna vidare till våra barn så de kan skaffa boende, studera utomlands eller liknande. Jag ser inte det som konsumtionsmedel.

Min partner har alltid varit lite ovarsam med ekonomin. Det har rört sig om att handla för mycket på kredit/avbetalning och inte betala av skulderna. Jag har under åren vid ett flertal tillfällen (5-6 ggr) fått gå in och "skuldsannera" min partner. Det har handlat om summor mellan 75-150 000.

Vi har alltid talat om att detta inte är OK och min partner har klippt kreditkort, lovat att bara handla saker om det går att betala direkt och tala med mig om ekonomi innan det drar iväg. 

Men problemen har ju alltid kommit tillbaka. Det har gått att hantera problemen men det har ju varit tärande och det gör det svårt att ha drömmar om framtiden. 

Nu har min partner tagit det till en helt ny nivå. Jag fick genom en kreditupplysning som kom hem till oss se att det tu är det inte bara krediter och avbetalningar utan även blancolån. Det totala skulderna är nu mellan 1,5 - 2 miljoner. 

Det är ju ganska uppenbart att min partner har en missbruksproblematik av något slag.
    Min partern är som sagt i övrigt hyggligt välfungerande. Har rätt bra koll på barnens aktiviteter och skola, sköter sitt jobb osv. 

Däremot är ju situationen helt ohållbar. De skulder som nu finns motsvarar ju i runda slängar tre hyggliga insatser på Stockholms bostadsmarknad och risken är ju att det ökar ännu mer om vi inte gör något.

Då vi har haft liknande problem förr  som vi pratat om utan förbättring så undrar jag hurjag ska hantera den här situationen. Det här rör sig om ett ekonomiskt missbruk som handlar om ett shoppingmissbruk och att leva över sina tillgångar men i grunden tror jag att jag måste se på detta på samma sätt som om det handlade om ett alkoholmissbruk, spelmissbruk eller vilket annat missbruk som helst.

Jag vill ju inget annat än att hjälpa min partner men hur gör jag det? Gör jag det genom att lämna och skilja mig? Kommer min partner då att ta tag i sitt liv eller hur kommer det påverka barnen om de ska leva med en person i ett missbruk varannan vecka?

Så vad gör man i en situation där man har tre tonårsbarn och en missbrukande partner? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-11 22:01
    Kan ju tillägga att min partner tagit alla lånen i sitt eget namn.

• Svar på tråden Min partner tar stora lån
  • Anonym (refgrea)

Om ni är gifta kan du ansöka om god man. 

• Anonym (refgrea)

Oj, skrev lite fel. Det kan du också ansöka om ni är sambo. 

• Anonym (Ekonomen)
    Anonym (refgrea) skrev 2022-12-11 22:03:14 följande:

Oj, skrev lite fel. Det kan du också ansöka om ni är sambo. 

Vi är gifta. Vad skulle det innebära mer konkret?
  • Anonym (123)

Har ni äktenskapskapsförord?

• mammatill6
    Anonym (refgrea) skrev 2022-12-11 22:02:28 följande:

Om ni är gifta kan du ansöka om god man. 

Va? Nä det kan hon inte år sin sambo om han inte själv går med på det
  • Anonym (Linn)

Jag tänker att det nu är dags att ta tag i detta rejält. Från alla kanter. 

Ditt prio 1 är att rädda din (och i förlängningen barnens) ekonomi. Du har tidigare ställt upp och räddat din partner flera gånger men nu går det inte längre. Du hjälper inte hen med detta utan möjliggör bara mer missbruk. Hen får ju aldrig riktigt känna av konsekvenserna av vad den gör.

Jag hoppas att din partner söker med ljus och lykta efter behandling för detta? För det behövs. 
    Att hen när du konfronterade erkände öppet och ärligt och nu vill göra allt för att ställa allt tillrätta?

Jag skulle söka rådgivning för vad jag kan göra för att rädda min ekonomi. 
    Jag skulle sannolikt bli särbo, för att rädda min ekonomi. Vi skulle också behöva gå i någon form av familjerådgivning tillsammans för att återfå tilltron till partnern igen. Det är väldigt slitigt att inte kunna lita på sin partner. 

Och ja, partnern måste ta återbetalningen av dessa lån på egen hand. 

• Anonym (Hyllan)

Har hen gått i någon terapi för det här? Det är ju annars första steget, kan jag tycka. 

• Anonym (Zorba)

Jag skulle bli särbo direkt.

Han måste få upp ögonen för sitt beteende och det kan han inte få så länge du räddar honom.

Skriver honom här, men det kanske är en hon, förstås. 

• Anonym (skuldsatt)

Hei: Jag är som din partner. Eller var.
    Min x man räddade mig flera gånger. Det enda som hjälpte var att vinskiljde oss( av andra orsaker- men detta beteende från min sida var en stor ångest för mig, annan skit fick ske för jag var ju skit pga detta). Dolde det till en del för honom. Men bottnade väl i att jag inte
    mådde bra. Vi var ej jämnställda.. Flydde verkligheten med shopping- och han lät det ske för han var eätt frånvarande- reste mycket osv. Vi var bäda rätt utbrända med flera barn osv.

Vi skiljde oss och skilsmässan gock jätte bra och vi har en fin relation. Jag betar av mina skulder. Han har hjälpt
    till med boende till mig för en viss tid så jag kan bli skuldfri.

Du skall absolut INTE betala hens skulder mera. Låt hen få kreditanmärkninig osv. Man slutar ej sålänge
    man inte måste.  Jag handlade på kredit i hans namn också. Kolla att din partner ej gör det! 

Jag har en betalningsanmärkning- kan ej ta mera skuld. Min räddning- och som tur har jag
    min x som back up om det skulle krisa. 
    Jag är medelinkomsttagare, bra jobb, sköter mig- INGEN skullegissa detta. Mina skulder ät inte riktigt lika stora,
    men var aäkwer
    uppe i en 800 000 eller nåt. Över hälften e betalt! Vilken lättnad! 

Väldigt ärlig text av mig-
    men hoppas du förstår att du inte kan rädda hen.

• Friger

Okej, jag har dåligt samvete när jag svänger förbi en snabbmatsrestaurang och köper en onödig hamburgare.

Men det här är ju något annat... Eller väldigt många burgare.

Vad har han köpt för pengarna egentligen?

Låt det gå till kronofogden. Så att han blir spärrad på riktigt. Undersök om det ens är möjligt att betala av skulden... Bolån på de beloppen är en femma men blanco-lån har ju en annan räntesats...

Den ekonomiskt smartaste lösningen är ju så klart att baka in summan i bolånet. Men då är ju risken att han gör om samma resa en gång till. Då blir den smarta lösningen inte så smart längre.

Kanske bäst att han lär sig åka buss och äta lunchlåda några år tills han lärt sig...

Svar på tråden Min partner tar stora lån