• Anonym (Ekonomen)

Min partner tar stora lån

Både jag och min partner har välbetalda jobb.  Vi har en villa som är lågt belånad. Jag har dessutom ett kapital. Det kapital jag har vill jag lämna vidare till våra barn så de kan skaffa boende, studera utomlands eller liknande. Jag ser inte det som konsumtionsmedel.

Min partner har alltid varit lite ovarsam med ekonomin. Det har rört sig om att handla för mycket på kredit/avbetalning och inte betala av skulderna. Jag har under åren vid ett flertal tillfällen (5-6 ggr) fått gå in och "skuldsannera" min partner. Det har handlat om summor mellan 75-150 000.

Vi har alltid talat om att detta inte är OK och min partner har klippt kreditkort, lovat att bara handla saker om det går att betala direkt och tala med mig om ekonomi innan det drar iväg. 

Men problemen har ju alltid kommit tillbaka. Det har gått att hantera problemen men det har ju varit tärande och det gör det svårt att ha drömmar om framtiden. 

Nu har min partner tagit det till en helt ny nivå. Jag fick genom en kreditupplysning som kom hem till oss se att det tu är det inte bara krediter och avbetalningar utan även blancolån. Det totala skulderna är nu mellan 1,5 - 2 miljoner. 

Det är ju ganska uppenbart att min partner har en missbruksproblematik av något slag.
    Min partern är som sagt i övrigt hyggligt välfungerande. Har rätt bra koll på barnens aktiviteter och skola, sköter sitt jobb osv. 

Däremot är ju situationen helt ohållbar. De skulder som nu finns motsvarar ju i runda slängar tre hyggliga insatser på Stockholms bostadsmarknad och risken är ju att det ökar ännu mer om vi inte gör något.

Då vi har haft liknande problem förr  som vi pratat om utan förbättring så undrar jag hurjag ska hantera den här situationen. Det här rör sig om ett ekonomiskt missbruk som handlar om ett shoppingmissbruk och att leva över sina tillgångar men i grunden tror jag att jag måste se på detta på samma sätt som om det handlade om ett alkoholmissbruk, spelmissbruk eller vilket annat missbruk som helst.

Jag vill ju inget annat än att hjälpa min partner men hur gör jag det? Gör jag det genom att lämna och skilja mig? Kommer min partner då att ta tag i sitt liv eller hur kommer det påverka barnen om de ska leva med en person i ett missbruk varannan vecka?

Så vad gör man i en situation där man har tre tonårsbarn och en missbrukande partner? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-11 22:01
    Kan ju tillägga att min partner tagit alla lånen i sitt eget namn.

• Svar på tråden Min partner tar stora lån
  • Anonym (Ella)

Märker du inte av hans konsumtion alls och ställer frågor? Känns konstigt om du inte noterar om han t ex byter bil eller är det typ spelskulder?

Jag skulle låta honom ta smällen och låta det gå till KF Om han inte kan betala med egna pengar.

• Anonym (xxx)

Har svårt att förstå att man som gift inte har mer insyn i ekonomin, eller att man reagerar när den andre köper saker/reser osv. Hur kan du vara så omedveten om hur ni lever ert liv och vad det kostar? Är det spelskulder?

Vad du inte ska göra är att baka in det i ert gemensamma bolån, för då måste du också betala.

Skulder är personliga så om ni skiljer er, så är det han som står kvar med skulderna. 

• Anonym (J)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2022-12-11 22:14:10 följande:
    Vi är gifta. Vad skulle det innebära mer konkret?
    Ja du, man delar väl på skulder i en skilsmässa? Men har du tur vet inte din partner det...
  • sextiotalist
    Anonym (J) skrev 2022-12-12 19:07:58 följande:
    Ja du, man delar väl på skulder i en skilsmässa? Men har du tur vet inte din partner det...
    Nej, men eventuellt överskott minskar 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (J) skrev 2022-12-12 19:07:58 följande:
    Nej, skulder är personliga. Men som redan skrivits så påverkar det bodelningen. 
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (skuldsatt) skrev 2022-12-12 09:43:38 följande:

Hei: Jag är som din partner. Eller var.

Väldigt ärlig text av mig-
    men hoppas du förstår att du inte kan rädda hen.

Tack för din ärliga text. Det känns hoppfullt att du tagit dig ur denna situation. Börjar inse att jag inte kan rädda min partner från detta. Frågan jag ställer mig är om det är möjligt att fortsätta vara ihop? Är bara det faktum att vi är ihop och har ett sammanflätat liv och ekonomi något som gör det möjligt för min partner att fortsätta sitt missbruk och gör det svårt/omöjligt att ta sig ur det?

Kommer ta tag i detta och konfrontera min partner snart. Måste bara säkerställa full kontroll över vissa tillgångar först.  

• Tom Araya

Om jag genuint hade känt att jag vill rädda relationen, att den är värd det, så hade jag konfronterat personen och sedan krävt en uppgörelse där jag tar kontrollen över ekonomin inklusive alla inkommande medel.

Är det möjligt att man kan spärra sig själv från krediter? Sådana möjligheter hade jag tittat på.

• Ordinär Man
    Anonym (Ekonomen) skrev 2022-12-13 00:37:32 följande:

Tack för din ärliga text. Det känns hoppfullt att du tagit dig ur denna situation. Börjar inse att jag inte kan rädda min partner från detta. Frågan jag ställer mig är om det är möjligt att fortsätta vara ihop? Är bara det faktum att vi är ihop och har ett sammanflätat liv och ekonomi något som gör det möjligt för min partner att fortsätta sitt missbruk och gör det svårt/omöjligt att ta sig ur det?

Kommer ta tag i detta och konfrontera min partner snart. Måste bara säkerställa full kontroll över vissa tillgångar först.  

Man baxnar! Otrohetstrådar får snabbt hundratals svar, medan den här som gäller TS med familjs hela ekonomi har tjugo. 

Som påpekats skulle du inte ha räddat honom tidigare, eftersom det bara ger honom chans att fortsätta på vägen utför. Eller möjligen att det givit dig tid.

Antagligen agerar du klokt. Säkra upp vad du kan, (hur du nu gör det), och separera din ekonomi så gott det går. 

Att skilja er är antagligen en god idé, vare sig ni gör det på riktigt eller inte. Fixa någon bostad åt honom, eller om du vill tumma på laglydigheten en fejkadress. 

För om detta går till Kronofogden räknas ni som ett hushåll som är skyldiga pengar. Och om ni då inte kan betala direkt blir det inte roligt. Han blir listad hos KFM, men det är hela hushållet som hamnar på existensminimum.

Mitt konkreta förslag är att du tänker på några scenarion du kan komma på, för du låter makens skulder förfalla. Och ringer Kronofogden. Ja, du kan vara anonym. Det kommer att vara hjälpsamma och berätta vad som händer. För en deras uppgifter är prata ekonomi, och hjälpa folk att inte hamna i deras register. Kanske särskilt de som som råkar illa ut på grund av makaens vårdslöshet.
  • Wolfard

Rent krasst är det så att du kan inte hjälpa din sambo om han/hon inte själv vill bli hjälpt faktum är att du understödjer hans/hennes missbruk genom att "rädda" personen gång på gång.

Så mitt råd är att du lämnar din sambo, är ni gift se till att skilja er innan din ekonomi havererar också. Vill ni sedan leva som särbos med separata ekonomier och bostäder må så vara men då har du skyddat din egen ekonomi i alla fall.

Ska du hjälpa din sambo så måste han / hon först vilja bli hjälpt och då måste man kartlägga vart har pengarna gått, är det ett aktivt spelmissbruk, köpberoende, är pengarna förlorade i misslyckade aktieaffärer osv och sedan får han/hon börja behandla sitt missbruk. Det är ingen vits att rädda personen i fråga om inte missbruket behandlas och är under kontroll det enda som annars kommer ske är att man räddar situationen tillfälligt men sedan tas nya lån och skulderna ökar ännu mer vilket verkar vara fallet här och så kommer det fortsätta till dess att personen inte längre kan ta lån (alltså hamnar hos kronofogden med anmärkningar).

Så avstå alltså från att belåna er bostad för att sanera hans / hennes nuvarande lån det kommer bara leda till att personen tar nya lån igen och då står du där med lån på bostaden som din sambo har bränt på sitt missbruk samtidigt som sambon är i lika dålig sits som sist om inte sämre.

• Anonym (??)
    Ordinär Man skrev 2022-12-13 06:08:27 följande:
    Man baxnar! Otrohetstrådar får snabbt hundratals svar, medan den här som gäller TS med familjs hela ekonomi har tjugo. 
    Hur tänker du här? Ska du skuldbelägga alla som inte svarat i den här tråden eller vad menar du? Det är nog många som har noll erfarenhet av att ens partner tar lån på det här viset - vad ska dessa svara i tråden, tänker du?
  • Anonym (skuldsatt)

vet ej om du bör skilja dig, kanske inte. Men absolut inte
    lösa hens skulder.
    Vad har pengarna gått
    till? Och hur förklarar
    hen sitt
    beteende?
  • Ordinär Man
    Anonym (??) skrev 2022-12-13 07:06:07 följande:
    Hur tänker du här? Ska du skuldbelägga alla som inte svarat i den här tråden eller vad menar du? Det är nog många som har noll erfarenhet av att ens partner tar lån på det här viset - vad ska dessa svara i tråden, tänker du?
    Nej, det var dåligt av mig. Ber om ursäkt och tar tillbaka.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (xxx) skrev 2022-12-12 10:37:12 följande:

Har svårt att förstå att man som gift inte har mer insyn i ekonomin, eller att man reagerar när den andre köper saker/reser osv. Hur kan du vara så omedveten om hur ni lever ert liv och vad det kostar? Är det spelskulder?

Vad du inte ska göra är att baka in det i ert gemensamma bolån, för då måste du också betala.

Skulder är personliga så om ni skiljer er, så är det han som står kvar med skulderna. 

Får kvinnan som har för kort kjol skylla sig själv om hon....råkar ut för något?

Nej, lägg skulden där den här hemma. 
  • Anonym (123)

Är ditt kapital och dina tillgångar enskild egendom, och/eller har ni äktenskapsförord? Om inte så ligger du risigt till vid en bodelning. 

Vänd dig till en familjejurist för rådgivning.
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (xxx) skrev 2022-12-12 10:37:12 följande:

Fattar inte varför alla utgår från att det är en man som shoppar loss när TS inte nämner kön?

Men en kvinna kan utmärkt väl handla kläder och skor och väskor för en miljon utan att mannen fattar nåt om han inte är intresserad av sånt.
  • Anonym (Cash)

din parner måste ju kunna svara på var pengarna går till. Kan förstå att det är svårt att övervaka spelmissbruk, men det mesta annat borde väl synas när man lever ihop?

du kan inte bara lämna din partner till att lösa detta, de lån som hen tagit under ert förhållande drabbar dig med. Så ni måste sätta er ner och lösa det. Men rent tekniskt så borde ni separera så du räddar din egen ekonomi om partnern fortsätter dra på sig fler lån.

Svar på tråden Min partner tar stora lån