• Anonym (Ekonomen)

    Ekonomiskt missbruk

    La denna även i ekonomi.


    Både jag och min partner har välbetalda jobb.  Vi har en villa som är lågt belånad. Jag har dessutom ett kapital. Det kapital jag har vill jag lämna vidare till våra barn så de kan skaffa boende, studera utomlands eller liknande. Jag ser inte det som konsumtionsmedel.

    Min partner har alltid varit lite ovarsam med ekonomin. Det har rört sig om att handla för mycket på kredit/avbetalning och inte betala av skulderna. Jag har under åren vid ett flertal tillfällen (5-6 ggr) fått gå in och "skuldsannera" min partner. Det har handlat om summor mellan 75-150 000.

    Vi har alltid talat om att detta inte är OK och min partner har klippt kreditkort, lovat att bara handla saker om det går att betala direkt och tala med mig om ekonomi innan det drar iväg. 

    Men problemen har ju alltid kommit tillbaka. Det har gått att hantera problemen men det har ju varit tärande och det gör det svårt att ha drömmar om framtiden. 

    Nu har min partner tagit det till en helt ny nivå. Jag fick genom en kreditupplysning som kom hem till oss se att det tu är det inte bara krediter och avbetalningar utan även blancolån. Det totala skulderna är nu mellan 1,5 - 2 miljoner. 

    Det är ju ganska uppenbart att min partner har en missbruksproblematik av något slag.
    Min partern är som sagt i övrigt hyggligt välfungerande. Har rätt bra koll på barnens aktiviteter och skola, sköter sitt jobb osv. 

    Däremot är ju situationen helt ohållbar. De skulder som nu finns motsvarar ju i runda slängar tre hyggliga insatser på Stockholms bostadsmarknad och risken är ju att det ökar ännu mer om vi inte gör något.

    Då vi har haft liknande problem förr  som vi pratat om utan förbättring så undrar jag hurjag ska hantera den här situationen. Det här rör sig om ett ekonomiskt missbruk som handlar om ett shoppingmissbruk och att leva över sina tillgångar men i grunden tror jag att jag måste se på detta på samma sätt som om det handlade om ett alkoholmissbruk, spelmissbruk eller vilket annat missbruk som helst.

    Jag vill ju inget annat än att hjälpa min partner men hur gör jag det? Gör jag det genom att lämna och skilja mig? Kommer min partner då att ta tag i sitt liv eller hur kommer det påverka barnen om de ska leva med en person i ett missbruk varannan vecka?

    Så vad gör man i en situation där man har tre tonårsbarn och en missbrukande partner? 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-11 22:02
    Kan ju tillägga att min parter tagit lånen i sitt eget namn, inte mitt, inte belånat huset eller liknande.
  • Svar på tråden Ekonomiskt missbruk
  • Anonym (Rakt på sak)

    Finns bara en sak att göra. Separera illa kvickt! När Kronofogden knackar på dörren kommer de att ta av dina saker också, om du inte kan bevisa att det är ditt. Dessutom rekommenderar jag att lämna den här personen bakom dig. Det tar tid att "tillfriskna" från alla slags missbruk, även såna här saker, om det någonsin går. Ni kan inte ha en gemensam framtid eftersom hen lever på detta sätt.

  • Fröken Allvar

    Du har hjälpt till ekonomiskt innan och därför har inget hänt. Nu är det mycket pengar det handlar om, 1,5 miljoner, men det kanske inte är mycket pengar för er? Bedömer du att ni klarar denna skuld utan att behöva sälja huset så är det inte bråttom, annars är det faktiskt bråttom. 
    Hur som klarar du inte detta själv. Din partner kommer att rationalisera, ljuga, bortförklara och göra allt för att kunna fortsätta. 

    Det finns budget-och skuldrådgivare på kommunen men något säger mig att din partner kanske stretar emot, hen tycker nog inte att hen har några problem. Men det kan vara värt att ta upp ändå, i nästa fall bryter partnern ihop när hen inser vad hen satt på spel och därifrån kan det bara gå uppåt.

    Det är inte upp till oss om du ska separera på grund av detta, men barnens framtid blir ju lidande, så är det ju.

  • Anonym (LaX)

    Bli särbo! Ge honom konsekvenser av hans agerande, dvs bo var och en för sig med separerade ekonomier! När han betalat sina skulder, har en fungerande ekonomi och har varit på botten dit hans agerande tar honom och blivit motiverad på så vis att lösa sina problem och EFTER han har löst sina problem kan ni bli sambo igen. Tills dess ha separata boenden och separata ekonomier. Han får lösa sina problem själv. Så länge du finns till hans möjliggör du hans problem och gör de värre.

  • Anonym (A)
    Anonym (LaX) skrev 2022-12-11 22:17:53 följande:
    Bli särbo! Ge honom konsekvenser av hans agerande, dvs bo var och en för sig med separerade ekonomier! När han betalat sina skulder, har en fungerande ekonomi och har varit på botten dit hans agerande tar honom och blivit motiverad på så vis att lösa sina problem och EFTER han har löst sina problem kan ni bli sambo igen. Tills dess ha separata boenden och separata ekonomier. Han får lösa sina problem själv. Så länge du finns till hans möjliggör du hans problem och gör de värre.
    +1
  • Anonym (Ekonomen)
    Fröken Allvar skrev 2022-12-11 22:13:32 följande:

    Det finns budget-och skuldrådgivare på kommunen men något säger mig att din partner kanske stretar emot, hen tycker nog inte att hen har några problem. Men det kan vara värt att ta upp ändå, i nästa fall bryter partnern ihop när hen inser vad hen satt på spel och därifrån kan det bara gå uppåt.


    Det är det här jag har funderat över. När vi talat om detta tidigare är ju min partner väl medveten om att det är ett stort problem. Det är tårar och medgivanden om skamkänslor. Men sen verkar det ju som att det lägger sig med tiden och det blir möjligt att göra om det. Så partnern skulle säkert gå med på att träffa en skuldrådgivare på kommunen men är de bra på att hantera missbruk?
  • Anonym (Gör något)

    Det är en ganska stor summa för att bara konsumera utan att familjen har märkt något.
    Jag misstänker att det handlar om spelberoende i detta fall.
    Vad säger din man? Vad är hans förklaring?
    Tyvärr , blir det aldrig slut på detta om ni bara löser skulder , inte själva problemet och det kommer att hända att även familjen blir inblandad i allt detta eftersom din man hamnar hos Kronofogden inom kort.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (LaX) skrev 2022-12-11 22:17:53 följande:

    Bli särbo! Ge honom konsekvenser av hans agerande, dvs bo var och en för sig med separerade ekonomier! När han betalat sina skulder, har en fungerande ekonomi och har varit på botten dit hans agerande tar honom och blivit motiverad på så vis att lösa sina problem och EFTER han har löst sina problem kan ni bli sambo igen. Tills dess ha separata boenden och separata ekonomier. Han får lösa sina problem själv. Så länge du finns till hans möjliggör du hans problem och gör de värre.


    Jag misstänker att ts är gift till och med.... Då hjälper det inte att separera, man måste skilja sig helt för att säkra sin egen ekonomi.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Ekonomen) skrev 2022-12-11 22:20:21 följande:
    Det är det här jag har funderat över. När vi talat om detta tidigare är ju min partner väl medveten om att det är ett stort problem. Det är tårar och medgivanden om skamkänslor. Men sen verkar det ju som att det lägger sig med tiden och det blir möjligt att göra om det. Så partnern skulle säkert gå med på att träffa en skuldrådgivare på kommunen men är de bra på att hantera missbruk?
    Jag vet faktiskt inte. Jag känner några personer som har arbetat som budget-och skuldrådgivare men arbetet är omgärdat av sekretess för den sökandes skull. Min gissning är att de har erfarenhet av många olika ekonomiskt ohållbara situationer. Sedan kanske de inte väljer att använda ett så starkt ord som missbruk, men de har förhoppningsvis vana av att möta personer som liknar din partner. Det är väl värt ett försök om du tror att partnern är villig, tänker jag. Ni kan bara vinna, och har inget att förlora. 
  • FuckGoggleAskMe

    För det första får du väl ta reda på vad det handlar om, är du säker på att det är shopping pengarna går till? Eftersom ni bor tillsammans är det väl konstigt att du inte märker om det dyker upp nya dyra saker hela tiden, för bortåt 2 millioner. 
    Ni måste ju lägga korten på bordet och se vad det handlar om. Är det shopping kan personen sälja en massa och få tillbaka lite pengar. Har det gått till spel är det ju kört. 
    Äktenskapsförord och eller bodelning inom äktenskap låter väl som en åtgärd. Är partnern villig att gå i terapi för att bli kvitt behovet? Är partnern villig att lämna över sin ekonomi helt till dig, och är du villig att leka förälder och ta hand om all ekonomi för er båda, och dela ut veckopeng? 
    Eller känns det bättre att bara klippa av alla ekonomiska förehavanden nu och skilja sig? Otroligt att du inte grävt djupare i detta och gjort något tidigare, när partnern hamnat i problem tidigare och du bara betalat. 

  • fornminne

    TS, din partner har tappat kontrollen. Du måste se om ditt och barnens hus. Från och med nu måste du och partnern ha helt separata ekonomier och du måste sluta hjälpa till med pengar. Kanske måste ni separera och skilja er så att du inte har försörjningsansvar för din partner längre? Sen kan du fortsätta stötta på avstånd, om du vill och orkar. Men partnern måste själv reda upp sin skit samt söka hjälp. Det kommer att drabba både dig och barnen mycket hårt om ni fortsätter leva i detta. Det handlar om så pass stora summor, inte bara småskulder.

  • Anonym (Ekonomen)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-12-11 22:32:03 följande:

    För det första får du väl ta reda på vad det handlar om, är du säker på att det är shopping pengarna går till? Eftersom ni bor tillsammans är det väl konstigt att du inte märker om det dyker upp nya dyra saker hela tiden, för bortåt 2 millioner. 
    Otroligt att du inte grävt djupare i detta och gjort något tidigare, när partnern hamnat i problem tidigare och du bara betalat. 


    Du touchar ju en del av problematiken här. En stor del av pengarna har naturligtvis gått till saker som jag borde ha reagerat på. T ex dyra semesterresor för hela familjen eller liknande. 


    Jag har ju någonstans tänkt att den där lönen på över 80K i månaden ändå räcker till en hel del. Men samtidigt har jag ju någonstans insett att det rört sig om överkonsumtion som inte lönen kan finansiera. Har väl inte velat ta konflikten och nu står jag här.

  • Anonym (Gör något)

    Oavsett om ni är gifta eller sambor, kontakta omgående en jurist för rådgivning kring hur du ska ta hand om dig och barnen.
    Skuldsanering hjälper inte om det finns övervärde i boendet. Typ sälj och lös problemet.

  • Anonym (Gör något)

    Men problemet måste inse DIN MAN innan man kan lösa det. Lyder med dig❤️

  • Anonym (LaX)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-12-11 22:28:51 följande:
    Jag misstänker att ts är gift till och med.... Då hjälper det inte att separera, man måste skilja sig helt för att säkra sin egen ekonomi.
    Jag utgär ifrån att de är sambos och ogifta eftersom ts skrev sambos med geme sam villa.

    Ts: Bara det att DU skriver här om ber om hjälp med HANS problem i stället för att det är HAN som skriver här och söker hjälp själv för SINA problem, visar att du gör det han borde göra åt honom. Du möjliggör hans fortsatta problem på detta vis. Han kommer inte förändras för det är för enkelt för honom att fortsätta. Du söker hjälp, han fortsätter och skriver inte i några forum om hjälp att sluta sätta sig i skuld. Gör inte hans jobb åt honom. Det hjälper inte honom förändras att du söker hjälp, det är inte du som har hans problem. Hjälp skulle han sökt själv om du slutar göra det åt honom och curlar honom.
  • Anonym (Gör något)

    2 000 000 i blanco är  månadskostnad på ca 31000 kr /mån med tanken på dagens räntor . Lön 100 000 kr/mån innebär grovt netto 50 000 kr .  Finns kvar ca 19 000 kr till  gemensamma kostnader som boende, barn osv
    Kreditupplysning betyder att din man fortsätter låna eller har svårigheter att betala sina lån genom lägga om krediter.
    Du kan se antal frågor om krediter senaste 12 månader i UC och vilka belopp det handlar om samt hur ofta man ansöker om lån.

    Intressant att veta vad din man säger när han får/fick veta att du vet om hans skulder ?!?

  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ekonomen) skrev 2022-12-11 22:40:00 följande:

    Du touchar ju en del av problematiken här. En stor del av pengarna har naturligtvis gått till saker som jag borde ha reagerat på. T ex dyra semesterresor för hela familjen eller liknande. 


    Jag har ju någonstans tänkt att den där lönen på över 80K i månaden ändå räcker till en hel del. Men samtidigt har jag ju någonstans insett att det rört sig om överkonsumtion som inte lönen kan finansiera. Har väl inte velat ta konflikten och nu står jag här.


    Jag försöker inte lägga över skulden på dig, men 2 miljoner, en sådan konsumtion borde du märkt. Inför semesterresor, går ni inte igenom priser etc tillsammans innan, eller har du lämnat det helt åt din partner? 

    En lön på 80k i månaden borde räcka till en hyfsad semester (utan att veta vad era normala månadskostnader ligger på), men lyxsemestrar kan lätt dra iväg och kosta hur mycket som helst. Situationen är inte ditt fel, men du borde ha märkt och reagerat tidigare.  
  • FuckGoggleAskMe

    Det låter konstigt om du en dag vaknar upp och upptäcker 2 millioner i skuld hos din partner. Om det har mest gått till resor, fråga din partner varför hon-han tror att det förväntas att så mycket ska läggas på resor när man kan ha en fantastisk semester för mycket mindre. 

  • Anonym (AB)

    Känns konstigt att du inte reagerat tidigare med tanke på att han gjort detta flera gånger. Två oekonomiska personer i samma familj brukar bli katastrof.

  • Anonym (Man51)

    Konstigt att ni inte kommit varann närmare än så här efter så många år 
    han utnyttjar dig och vet att du räddar honom om det skiter sig 
    att du står ut med en person som ljuger så bra 
    nä , gör din plan att ta dig ur detta innan det är för sent 
    Du har säkert några vänner som kan hjälpa dig

Svar på tråden Ekonomiskt missbruk