Anonym (Tora) skrev 2022-12-12 08:28:13 följande:
Min stora kärlek
En tråd för alla som har något att berätta om sitt livs kärlek, eller vad de tänker på när de tänker på stor kärlek.
Jag själv har erfarenhet av omedelbar blixtörälskelse, passion, erfarenhet av kärlek som blivit destruktiv och kärlek som vuxit fram. Och hos vänner har jag sett detsamma ske. Vi talar ofta om vår stora kärlek och vårt livs kärlek, men ändå kan den ta slut.
Kärleken ska inte vara en tävling. Då är det inte längre kärlek. Därför vore det så fint om tråden kunde vara ickedömande, så att olika sorters kärlek kunde få plats i den.
Att kärleken hände för länge sedan är inte heller uteslutet. Gammal kärlek rostar aldrig.
Synd att det verkar spårat ur snabbt i den här tråden. Jag fastnade för ditt första inlägg och gör ett försök till svar.
Min stora kärlek är en person jag var hejdlöst kär i som tonåring. Vi var tillsammans första gången för över 30 år sedan. Det var fint men kortvarigt. När det tog slut var vi fortfarande kompisar innan vi tappade kontakten i tjugoårsåldern.
Efter livsresor på skilda håll hittade vi som vuxna tillbaka till varandra igen, vilket ledde till en omväxlande kärleks/kompisrelation som pågick i nästan 10 år. I slutändan så ville jag ha ut mer av relationen än han kunde/ville ge. Med stor sorg i hjärtat så bröt jag kontakten helt för 13 år sedan. Behövde släppa taget och gå vidare.
I höstas hörde han av sig igen och ville ses. Efter viss tvekan från min sida, så träffades vi. Det var så fantastiskt att möta honom igen. Var inställd på att det kanske skulle bli stelt och konstigt att träffas. Men det var som det bara hade gått en vecka sedan vi hörts senast. Kändes som att hitta en pusselbit som jag inte visste att jag saknade. Nu hörs vi ibland, och håller väl i bästa fall på att bygga någon sorts kamratlig relation. Känns fint att i alla fall försöka sluta cirkeln. Förhoppningsvis är vi äntligen vuxna nog att inte slarva bort varandra igen.
Min slutsats är att gammal kärlek aldrig rostar, men den kan komma och gå eller ändra form över tid.