• Anonym (Tora)

Min stora kärlek

En tråd för alla som har något att berätta om sitt livs kärlek, eller vad de tänker på när de tänker på stor kärlek.

Jag själv har erfarenhet av omedelbar blixtörälskelse, passion, erfarenhet av kärlek som blivit destruktiv och kärlek som vuxit fram. Och hos vänner har jag sett detsamma ske. Vi talar ofta om vår stora kärlek och vårt livs kärlek, men ändå kan den ta slut.

Kärleken ska inte vara en tävling. Då är det inte längre kärlek. Därför vore det så fint om tråden kunde vara ickedömande, så att olika sorters kärlek kunde få plats i den.

Att kärleken hände för länge sedan är inte heller uteslutet. Gammal kärlek rostar aldrig. 

• Svar på tråden Min stora kärlek
  • Anonym (Kaffedraken)

Jag har aldrig fått uppleva den stora kärleken. Men jag har erfarenhet av att vara olyckligt kär. Min drömkvinna var en jag jobbade med i flera år. Det var en plåga att veta att hon var upptagen.
    Senast så var jag förälskad i en annan arbetskamrat, hon är mycket yngre. Dom flesta här tyckte att det var fel, och jag var inte förälskad, bara kåt.

• Anonym (Tora)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-12-12 08:46:14 följande:

Jag har aldrig fått uppleva den stora kärleken. Men jag har erfarenhet av att vara olyckligt kär. Min drömkvinna var en jag jobbade med i flera år. Det var en plåga att veta att hon var upptagen.
    Senast så var jag förälskad i en annan arbetskamrat, hon är mycket yngre. Dom flesta här tyckte att det var fel, och jag var inte förälskad, bara kåt.

Jag har förstått att du har haft smärtsamma erfarenheter av kärlek och av att prata om din kärlek. Men om vi lämnar det. 

Tänker du att kärleken måste vara besvarad för att vara stor? Jag är själv inte så säker på det. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Tora) skrev 2022-12-12 08:57:54 följande:
    Jag har förstått att du har haft smärtsamma erfarenheter av kärlek och av att prata om din kärlek. Men om vi lämnar det. 

Tänker du att kärleken måste vara besvarad för att vara stor? Jag är själv inte så säker på det. 
    Nej, jag hade varma och starka känslor för båda dom här kvinnorna. Båda är helt unika och jag har aldrig träffat nån som dom. Jag saknar båda fortfarande.
    Tycker det är tråkigt när andra människor vill göra det till nåt fult.
  • Anonym (Tora)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-12-12 09:02:49 följande:
    Nej, jag hade varma och starka känslor för båda dom här kvinnorna. Båda är helt unika och jag har aldrig träffat nån som dom. Jag saknar båda fortfarande.
    Tycker det är tråkigt när andra människor vill göra det till nåt fult.
    Jag känner igen att kunna känna saknad efter någon. Det är ofta praktiska anledningar till en sådan förlust. I ditt fall var kärleken inte besvarad, och du mötte de här kvinnorna via jobb. Många vill inte ha kontakt utanför jobbet, och särskilt inte med någon som älskar en på ett sätt man inte kan svara upp emot.

Det låter som om båda kvinnorna hade, och har haft stor betydelse i ditt liv. En människa som du saknar fortfarande efter att många år har gått, den människan har lämnat ett stort avtryck i dig.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Tora) skrev 2022-12-12 09:15:19 följande:
    Jag känner igen att kunna känna saknad efter någon. Det är ofta praktiska anledningar till en sådan förlust. I ditt fall var kärleken inte besvarad, och du mötte de här kvinnorna via jobb. Många vill inte ha kontakt utanför jobbet, och särskilt inte med någon som älskar en på ett sätt man inte kan svara upp emot.

Det låter som om båda kvinnorna hade, och har haft stor betydelse i ditt liv. En människa som du saknar fortfarande efter att många år har gått, den människan har lämnat ett stort avtryck i dig.
    Ja, det betydde nåt för mig. Hon som var upptagen, jag kände att hon tyckte om mig också.
    Samma med den yngre tjejen. Hon var singel. Kände att hon gillade mig. Men där försökte jag, och fick nej.
    Jag respekterade att hon inte hade dom känslorna. Många här förstod inte att jag respekterade det, att jag brydde mig om henne. 
    Jag skulle låta henne vara.
  • Anonym (Tora)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-12-12 09:34:11 följande:
    Ja, det betydde nåt för mig. Hon som var upptagen, jag kände att hon tyckte om mig också.
    Samma med den yngre tjejen. Hon var singel. Kände att hon gillade mig. Men där försökte jag, och fick nej.
    Jag respekterade att hon inte hade dom känslorna. Många här förstod inte att jag respekterade det, att jag brydde mig om henne. 
    Jag skulle låta henne vara.
    Det viktigaste är att du själv vet vad du kände, och vad du respekterade. Så tänker jag att det alltid är med äkta kärlek. Den är inte våldsam.

Men det är min uppfattning. Jag vet att det finns många erfarenheter av stor kärlek där våld är ett inslag. 

Hur ska man kunna leva utan att någonsin göra våld på någon annan? Det finns nog inte i denna värld. Men jag tror ändå att den stora kärleken handlar om att kunna ge upp saker, precis som du gjorde. Den stora kärleken är inte en stalker. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Tora) skrev 2022-12-12 09:42:57 följande:
    Det viktigaste är att du själv vet vad du kände, och vad du respekterade. Så tänker jag att det alltid är med äkta kärlek. Den är inte våldsam.

Men det är min uppfattning. Jag vet att det finns många erfarenheter av stor kärlek där våld är ett inslag. 

Hur ska man kunna leva utan att någonsin göra våld på någon annan? Det finns nog inte i denna värld. Men jag tror ändå att den stora kärleken handlar om att kunna ge upp saker, precis som du gjorde. Den stora kärleken är inte en stalker. 
    Ja, när man har såna känslor för nån då vill man ju bara vara snäll mot personen. Man bryr sig och visar respekt.
  • Anonym (Tora)
    Anonym (Josef) skrev 2022-12-12 10:06:25 följande:
    Förmodligen för att du har Autism, Autism gör att man fokuserar på en tätare punkt så när du blir kär i en tjej är det för att din hjärna fastnar på en punkt och du kan inte släppa taget om det.

Jag har också Högfungerande autism men också personlighetsstörning vilket gör att jag skiftar personligheter, ibland är jag den typiska autistiska typen för att någon annan gång vara precis motsatsen.

Det underlättar för mig att byta åsikter och har insett att det är naturen som skapat såna som mig som uppdatering på det gamla endast autism som stannar kvar i samma mönster, nu kan jag tycka om en tjej och fastna för att sedan glömma bort henne utan att ens tveka.
    Med all respekt Josef, vilket är svårt att ha eftersom du har förstört så många trådar, så har ingenting i ditt inlägg med den stora kärleken att göra.

Om du vill kan du starta en tråd om hur dina diagnoser påverkar ditt kärleksliv. Jag kommer att anmäla alla inlägg som är OT. Det du skrivit till Kaffedraken får ligga kvar oanmält, eftersom jag ser det som en reflektion på Kaffedrakens kärleksliv. Men du kan och ska inte ställa diagnoser på människor på nätet. Om du känner dig i behov av att tala med andra som redan har diagnoser mer specifikt finns forumet Psykisk ohälsa, men det antar jag att du känner till. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Tora) skrev 2022-12-12 10:20:54 följande:
    Med all respekt Josef, vilket är svårt att ha eftersom du har förstört så många trådar, så har ingenting i ditt inlägg med den stora kärleken att göra.

Om du vill kan du starta en tråd om hur dina diagnoser påverkar ditt kärleksliv. Jag kommer att anmäla alla inlägg som är OT. Det du skrivit till Kaffedraken får ligga kvar oanmält, eftersom jag ser det som en reflektion på Kaffedrakens kärleksliv. Men du kan och ska inte ställa diagnoser på människor på nätet. Om du känner dig i behov av att tala med andra som redan har diagnoser mer specifikt finns forumet Psykisk ohälsa, men det antar jag att du känner till. 
    Det är inte bara Josef som utgår från att jag måste ha en diagnos. Jag har tidigare skrivit mycket om mina känslor, och det är vanligt att folk vill förlöjliga och skriva mindre trevliga saker. Det är tyvärr såhär det ser ut på nätet.
    Tycker mest synd om barn som läser elaka saker som andra skriver.
  • Anonym (Tora)

Till den som i framtiden hittar tråden i tron att den skulle kunna handla om att utbyta erfarenheter av stor kärlek. 

Ämnet blev snabbt en tummelplats för någon som saknar kärlek i sitt liv och en annan som själv beskriver sin flyktighet. 

Jag beklagar. Kanske ska jag beskriva hur det kom sig att jag startade tråden innan jag går ut härifrån. En kvinna uttryckte rädsla för att förlora sitt livs kärlek, som hon levde med på distans och jag fick inte alls känslan av att det var säkert att det handlade om stor kärlek. Därför blev jag intresserad av hur andra ser på stor kärlek. 

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Tora) skrev 2022-12-12 10:47:34 följande:

Till den som i framtiden hittar tråden i tron att den skulle kunna handla om att utbyta erfarenheter av stor kärlek. 

Ämnet blev snabbt en tummelplats för någon som saknar kärlek i sitt liv och en annan som själv beskriver sin flyktighet. 

Jag beklagar. Kanske ska jag beskriva hur det kom sig att jag startade tråden innan jag går ut härifrån. En kvinna uttryckte rädsla för att förlora sitt livs kärlek, som hon levde med på distans och jag fick inte alls känslan av att det var säkert att det handlade om stor kärlek. Därför blev jag intresserad av hur andra ser på stor kärlek. 

Ja, det är tråkigt när trådar urartar. Du hoppades på att folk inte skulle vara dömande, men som oftast så börjar nån prata om diagnoser. Och inte allmänt heller, utan ger sig på en specifik person.
    Det är beklagligt att folk är såhär.
  • Anonym (Kaffedraken)

Det kan variera väldigt mycket. Jag såg ju hur många här dömde mig när jag kände stor kärlek för en yngre tjej. Jag dömer inte andra på samma sätt.
    Jag vet ju hur det känns att ha såna känslor. Hur man kan uppleva det.
    Jag tror att vi skulle ha en bättre värld om fler människor inte dömde andra.
  • Anonym (Tora)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-12-12 10:51:16 följande:
    Ja, det är tråkigt när trådar urartar. Du hoppades på att folk inte skulle vara dömande, men som oftast så börjar nån prata om diagnoser. Och inte allmänt heller, utan ger sig på en specifik person.
    Det är beklagligt att folk är såhär.
    Jag är i och för sig väldigt, väldigt trött på Josef, och jag blev också lite matt när du, trots min vink, inte kunde låta bli att upprepa vad folk har sagt och vad folk har gjort emot dig här på Familjeliv Kaffedraken. Jag tvivlar inte på att det gjort dig ledsen många gånger, och att det inte varit särskilt hjälpsamt. Men det hör inte hit, och för att vara ännu tydligare: anledningen till att jag ger upp är även du. Du tog snabbt över tråden. Det finns många som tycker om dig och ditt sätt Kaffedraken. Jag hör tyvärr inte till dem som uppskattar ditt sätt. 
  • Anonym (jonna)

Prova att starta en ny tråd med samma ämne och låt dessa två fortsätta att diskutera härinne. Det var en bra trådidé i alla fall!
  • Anonym (Tora)
    Anonym (jonna) skrev 2022-12-12 11:19:57 följande:
    Prova att starta en ny tråd med samma ämne och låt dessa två fortsätta att diskutera härinne. Det var en bra trådidé i alla fall!
    Tack så mycket! Jag kanske provar en annan gång. Det hade varit så fint. 
  • Punkmormor
    Anonym (Tora) skrev 2022-12-12 08:28:13 följande:
    Min stora kärlek

En tråd för alla som har något att berätta om sitt livs kärlek, eller vad de tänker på när de tänker på stor kärlek.

Jag själv har erfarenhet av omedelbar blixtörälskelse, passion, erfarenhet av kärlek som blivit destruktiv och kärlek som vuxit fram. Och hos vänner har jag sett detsamma ske. Vi talar ofta om vår stora kärlek och vårt livs kärlek, men ändå kan den ta slut.

Kärleken ska inte vara en tävling. Då är det inte längre kärlek. Därför vore det så fint om tråden kunde vara ickedömande, så att olika sorters kärlek kunde få plats i den.

Att kärleken hände för länge sedan är inte heller uteslutet. Gammal kärlek rostar aldrig. 

Synd att det verkar spårat ur snabbt i den här tråden. Jag fastnade för ditt första inlägg och gör ett försök till svar. 

Min stora kärlek är en person jag var hejdlöst kär i som tonåring. Vi var tillsammans första gången för över 30 år sedan. Det var fint men kortvarigt. När det tog slut var vi fortfarande kompisar innan vi tappade kontakten i tjugoårsåldern. 

Efter livsresor på skilda håll hittade vi som vuxna tillbaka till varandra igen, vilket ledde till en omväxlande kärleks/kompisrelation som pågick i nästan 10 år. I slutändan så ville jag ha ut mer av relationen än han kunde/ville ge. Med stor sorg i hjärtat så bröt jag kontakten helt för 13 år sedan. Behövde släppa taget och gå vidare. 

I höstas hörde han av sig igen och ville ses. Efter viss tvekan från min sida, så träffades vi. Det var så fantastiskt att möta honom igen. Var inställd på att det kanske skulle bli stelt och konstigt att träffas. Men det var som det bara hade gått en vecka sedan vi hörts senast. Kändes som att hitta en pusselbit som jag inte visste att jag saknade. Nu hörs vi ibland, och håller väl i bästa fall på att bygga någon sorts kamratlig relation. Känns fint att i alla fall försöka sluta cirkeln.  Förhoppningsvis är vi äntligen vuxna nog att inte slarva bort varandra igen. 

Min slutsats är att gammal kärlek aldrig rostar, men den kan komma och gå eller ändra form över tid. 

Svar på tråden Min stora kärlek