• Anonym­3rrjrj­sfs
    Mon 12 Dec 2022 11:05
    874 visningar
    5 svar
    +1
    5
    874

    Svårt med Engelska

    Hej, jag är en ung tjej på 18  år som tycker det är super svårt med engelska.
    Har kämpat med dyslexi hela livet vilket gör det lite spårare att lära sig engelska med.

    Jag går på gymnasiet och klarade den grundlägande Engelska 5 med hjälp av stöd lärare i just det ämnet. 

    Men nu vill jag också läsa Engelska 6 eftersom det är viktigt för framtida utbildningar dock så vet jag ej hur jag ska kunna klara det eftersom den kursen är frivillig och därför kommer jag inte kunna få någon anpassning. 

    Någon som har/haft super svårt med engelskan som har tips.

  • Svar på tråden Svårt med Engelska
  • LFF
    Mon 12 Dec 2022 11:12
    #1

    Vilka svårigheter är det du har, rent konkret? Läsa? Grammatik? Skriva/stava? Tala?

    Som med allt annat så är det ju som regel bara "öva, öva, öva" som gäller. Att du tar de metoder du fått lära dig när du haft hjälp och sen använda dem själv, på egen hand. Lyssna mycket på tex ljudböcker på engelska (både faktaböcker och skönlitteratur), försök läsa så mycket du kan på engelska. Titta på filmer och faktaprogram utan undertexter. För helt enkelt in engelskan överallt där du kan. 

  • Anonym (Dysle­xi)
    Mon 12 Dec 2022 11:23
    #2

    Har du gjort någon utredning?

    Jag gjorde en utredning hos logopeder på vårt sjukhus för många år sedan där jag fick svart på vitt att jag faktiskt är dyslektiker. I och med det så fick jag papper på att jag kunde få hjälp de gånger jag behövde. 

    Allt från anteckningar från lektionen till extrahjälp av lärare. 

    Se till att skaffa en utredning så du får det på papper så kommer det bli bättre. Nu har jag en ganska light variant ändå, men den finns där. Men vet de som har det värre som tack vare utredning ex fått hjälp när de ska ta körkort osv. 

    Det är ju inte grejen att man har svårt att förstå, det är bara svårt att läsa sig till.  Jag har fortfarande mycket enklare att förstå talad engelska än att läsa den. 

    Lycka till!

  • Anonym (Språk­tips)
    Mon 12 Dec 2022 11:25
    #3

    Ett jättebra sätt att träna är att kolla på t ex Netflix med engelsk textning. Blir mycket lättare att förstå uttalet och så lär man sig grammatik indirekt genom att lära sig vad som låter rätt. Lycka till!

  • Anonym (Lärar­e)
    Mon 12 Dec 2022 11:28
    #4

    Du har rätt till anpassning oavsett vilken kurs det handlar om. Du har dessutom rätt att använda digitala hjälpmedel eftersom du har dyslexi, även för de nationella proven.

    För att träna din engelska rekommenderar jag att du:
    *Läser böcker, tidningar och annan text på engelska
    *Sjunger med i engelska låtar och pratar med andra människor på engelska, antingen tränar du med en svensk vän eller människor som inte har svenska som modersmål
    *Skriv egna små texter på engelska, t ex dagbok eller poesi
    *Lyssna på engelska så mycket som möjligt, det kan vara ljudböcker, radioprogram, YouTube-videos, TV-program eller vad som helst.
    *Försök att titta på engelsk film utan att använda undertexter

    Lycka till!

  • Mon 12 Dec 2022 11:56
    #5

    Är själv lärare i engelska och jag tycker generellt att ju mer man kan lyssna, läsa, prata, skriva engelska, desto bättre. Jag tycker att t.ex. dokumentärer är bra. Om det är ett ämne som man är intresserad av så vill man ju förstå, och jag antar att du kan hänga med ganska bra där. Och det brukar vara ett bra språk. Det finns ju en hel del på youtube.

    Kan du t.ex. läsa och skriva inlägg på engelsk-språkiga forum? 

    Gör sånt som du är intresserad av, men gärna på engelska, där det går. Och det går ju väldigt ofta. Om man själv är intresserad av det så brukar det gå så mycket bättre. Och du kommer också att märka att du har fler möjligheter om du tar in information på engelska också. T.ex. medicinska grejer - jag kollar alltid amerikansk info, det finns ju så mycket mer.  Eller politik - intressant vad amerikanerna och engelsmännen säger om Ukraina eller andra aktuella ämnen. 

Svar på tråden Svårt med Engelska