• Anonym (Pia)

Klarar era barn med autism att gå i tex luciatåg?

Delta i simskola mm?

• Svar på tråden Klarar era barn med autism att gå i tex luciatåg?
  • Anonym (Marina)

Ja, men sjöng aldrig. Likaså på varenda skolavslutning och dylikt. Sen med simningen men sedan lossnade det. Gick simskola. Mild autism men lättstressad och försiktig kille. 

• Anonym (Pia)

Ok, vad skönt att han fixar att vara med😊
    vad är hans ?hinder? så att säga?

Anonym (Marina) skrev 2022-12-13 09:20:53 följande:

Ja, men sjöng aldrig. Likaså på varenda skolavslutning och dylikt. Sen med simningen men sedan lossnade det. Gick simskola. Mild autism men lättstressad och försiktig kille. 

• Anonym (frfg)

Men herregud. Det är väl klart att man kan det?! 

• Anonym (X)

Ja både gå och stå stilla, men inte sjunga. Har hörselkåpor på.
    Simskola nej.

• Anonym (Marina)
    Anonym (Pia) skrev 2022-12-13 10:40:20 följande:

Ok, vad skönt att han fixar att vara med😊
    vad är hans ?hinder? så att säga?

Med simningen var det just motoriken, fick inte ihop under och överkropp i harmoni. Lossnade först i åk 6. 
    Tror det här med att sjunga(inte då) och stå mitt i ljudet var fullt upp. Ljudkänsligheten, rädsla att göra bort sig, fullt upp att kolla hur andra gör, fast lite diskret. 
    Upplever att mycket blivit bättre med åldern och ökad mognad. 
    Har du ett barn du är orolig för? 
  • Anonym (Mia)

Ja, fast man märkte tydligt att han avvek från de andra barnen. Han gjorde det han skulle och stod stilla på sin plats men var liksom inte närvarande utan i sin egen värld. Autism nivå 1.

• Anonym (Marina)
    Anonym (frfg) skrev 2022-12-13 11:08:24 följande:

Men herregud. Det är väl klart att man kan det?! 

Varför tänker du det?
    Tror att en hel del barn med autism kan tycka dessa saker som simning el typ luciatåg är både jobbiga, obehagliga och svåra. 
  • Anonym (Nfnf)

Min syster gjorde det men med sin klass i särskolan då som hade bara lite folk där. Annars hade det nog inte gått. 

Sådana saker är väldigt olika och beror på vilka besvär personen har. 

• Anonym (Nfnf)

simskola har hon inte gått, hon kan inte simma.

• Anonym (Pia)

Ja det har jag. Blir det mycket folk så triv hon int, får utbrott och håller för öronen.
    skönt det blivit bättre för din son:)

Anonym (Marina) skrev 2022-12-13 11:41:18 följande:
    Med simningen var det just motoriken, fick inte ihop under och överkropp i harmoni. Lossnade först i åk 6. 
    Tror det här med att sjunga(inte då) och stå mitt i ljudet var fullt upp. Ljudkänsligheten, rädsla att göra bort sig, fullt upp att kolla hur andra gör, fast lite diskret. 
    Upplever att mycket blivit bättre med åldern och ökad mognad. 
    Har du ett barn du är orolig för? 
Svar på tråden Klarar era barn med autism att gå i tex luciatåg?