Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna

Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-13 11:56:49 följande:
    Hej! :)

Jovisst, mitt inlägg är lite hårt kanske. Vet inte om jag är avundsjuk? Det är ju mig han är kär i nu, så det är det viktiga. Kanske avundsjuk på att hon tar hand tid på "hennes" dagar.
    Nej, du är avundsjuk på att han har haft ett liv innan dig som du påminns om hela tiden iom barnet. Att det finns någon annan i hans liv som faktiskt är viktigare än vad du är, hans barn. Fördelen är väl att du verkar ta ut det över hans ex och inte hans barn men det kommer väl. 

Hon har liksom redan gett honom allt det där första. Första plusset, första ultraljudet, första barnet. Om ni får barn så kommer det gräma dig att det inte är bådas första. 
  • LFF
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-13 12:56:15 följande:

Jag förstår att man kan vara begåvad utan utbildning.

Däremot kan en utbildning sätta begåvning på prov pga konkurrens. Vissa utbildningar kan du inte ens komma in på om du inte är begåvad,  så alla utbildningar handlar inte om att plugga in saker.

Resonemanget "utbildning kan alla skaffa" brukar ofta komma från folk som inte har ambitioner men tänker att om de minsann bara hade VELAT skulle de kunna bli både astronauter och rockstjärnor.

På vilket sätt är hennes utbildningsnivå och eventuella begåvning något som påverkar dig? Du vet att man kan vara sjukt smart och inte ha ett dugg lust att läsa vidare på högskola eller universitet? Att det inte ger något? Att meningen med livet inte är jakten på status genom titlar och utbildningar?

Du resonerar ungefär som min moster och hennes man gjorde. "Man är inget värd om man inte har en titel och en utbildning". De har två barn. Den ene är en 40+ aspirerande musiker, den andre är målare (för att han tröttnade på sina föräldrars tjat om höga betyg på högstadiet och sket i allt). Jag är den enda av oss tre kusiner som pluggat vidare och helt plötsligt var jag värd att pratas med. 
  • LFF
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-16 12:36:43 följande:
    Jag skulle inte lämna honom för det. Men jag vet att han i grunden är en ambitiös  person. Sedan är han så mycket mer än bara sin sysselsättning, absolut. Det är ju inte så svartvitt. Kanske är som någon sa ovan att kvinnor bryr sig mer om mäns ambition än tvärtom. Handlar inte om pengar utan om ett en drivkraft som många tycker är attraktivt.
    "Det är ju inte så svartvitt". Det skriver du själv i detta inlägg. Exakt! Du har ingen som helst aning om varför hans ex hamnat i den situationen som hon är i. "Det är ju inte så svartvitt". Så varför är du så vansinnigt dömande gentemot henne när du 

1) Aldrig träffat henne
    2) Inte vet hur den situation hon är i uppkommit

Vad gäller att träffa sitt bonusbarns andre förälder så är det väl rätt lämpligt eftersom man har en kontakt via barnet. Skulle jag och sambon separera och han träffa en ny så vill jag absolut veta vem det är som kommer att tillbringa en massa tid med mitt barn. En bekant till mig är bonusförälder (samt har eget barn) och där är det bonusbarnens andre förälder som vägrar att träffa hen (eller det var i vart fall så väldigt länge) av någon okänd anledning. Det handlar ju ändå om en vuxen som kommer att tillbringa lika mycket tid som en själv med ens barn om barnen bor halvtid hos vardera förälder.
Svar på tråden Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna