• Tue 13 Dec 2022 20:27
    1777 visningar
    9 svar
    9
    1777

    Extraslag

    Hej
    finns det nån annan här som lider av extraslag och som skulle vilja byta tankar kring det?
    jag själv är inne i en sämre period nu då extraslagen nästan total invalidiserar mej. 


    desperat för stöd

  • Svar på tråden Extraslag
  • Tue 13 Dec 2022 22:37
    #1

    Här finns en till. 


    Stress påverkar och det är svårt att försöka slappna av när dubbelslagen väl kommer igång. 


    Ta en långsam och lugn promenad. Då tänker du på annat och slagen kommer att stabilisera sig. 


     

  • Tue 13 Dec 2022 23:23
    #2

    Japp. Har massor av ser senaste 20 åren.. I perioder så pass mycket att de kom flera gånger i timmen under flera veckor. Har nästan alltid extraslag. Har kollat upp det flera gånger och inget farligt. Blir värre vid stress eller psykiskt dåligt mående. Och ju mer rädd man blir för det desto mer kommer det. Iallafall för mig. 

    Har du kollat upp det? Om inte så gör det, med största sannolikhet helt ofarliga och det kanske kan lugna dig ?

  • Wed 14 Dec 2022 07:20
    #3

    Tack snälla ni för era svar. 


    jo, jag har kollat upp mina och enligt läkarna är det ofarligt. Men jag tycks ändå aldrig vänja mej med dom. :( 
    jag är nu inne i en väldigt illa period då promenader inte lyckas alls. Jag börjar nämligen få extraslag genast jag försöker motionera. Och då dom väl börjar så omvandlas dom snabbt till ännu värre och då kommer panikattacken, vilket i sin tur gör dom ännu värre. 


    mitt hjärta är enligt alla tester friskt, men jag kan ändå inte anstränga mej det minsta -> hjärtat går genast igång. Slår dubbelslag nästan vartannat slag. 


    jag har jätte mycket stress i kroppen som jag försöker bearbeta.. men inget tycks hjälpa. Jag börjarvara helt slut. 


    detta påverkar hela livet nu och människor runt mej. 

    snälla kan ni ge tips om hur man kan ?ignorera? dom då de känns så jätte starkt. Jag kan få tyck i bröstet och tillomed bli helt svindlig. Svårt att fortsätta med det man håller på med. 

  • Wed 14 Dec 2022 09:08
    #4

    Tar du betablockerare? Om inte så låter det som att det kunde vara en idé.

  • Wed 14 Dec 2022 10:30
    #5
    Tiptappp skrev 2022-12-14 07:20:21 följande:

    Tack snälla ni för era svar. 


    jo, jag har kollat upp mina och enligt läkarna är det ofarligt. Men jag tycks ändå aldrig vänja mej med dom. :( 
    jag är nu inne i en väldigt illa period då promenader inte lyckas alls. Jag börjar nämligen få extraslag genast jag försöker motionera. Och då dom väl börjar så omvandlas dom snabbt till ännu värre och då kommer panikattacken, vilket i sin tur gör dom ännu värre. 


    mitt hjärta är enligt alla tester friskt, men jag kan ändå inte anstränga mej det minsta -> hjärtat går genast igång. Slår dubbelslag nästan vartannat slag. 


    jag har jätte mycket stress i kroppen som jag försöker bearbeta.. men inget tycks hjälpa. Jag börjarvara helt slut. 


    detta påverkar hela livet nu och människor runt mej. 

    snälla kan ni ge tips om hur man kan ?ignorera? dom då de känns så jätte starkt. Jag kan få tyck i bröstet och tillomed bli helt svindlig. Svårt att fortsätta med det man håller på med. 


    Du verkar vara i en ond cirkel nu. Var lika rädd som dig när mitt började. Och man gick hela tiden på helspänn och inväntade nästa extraslag. Ibland kunde det tom komma 2 extra slag efter varann och kändes som kaj tappade andan.. och paniken var ett faktum. Men personligen använde jag mig av tänket att det är just ofarligt, tar ett djupt andetag när det kommer, kanske byter ställning. Kan vara jobbigt ibland att tex ligga på rygg. Kommer dom under en promenad försöker jag ta ett djupt andetag och bara fortsätta, stressar man upp blir det bara värre. Vet att det är lättare sagt än gjort. Men det kommer bli bättre! Försök att inte begränsa ditt liv för mycket. 

    Som annan skrev här kan betablockerare kanske vara något för dig? Kolla upp det. 
    Och försök gå emot detta och motionera ändå, du för ju extra slag oavsett? Så gör det mer hälsosamt och rör på dig lite grann. Har märkt att hjärnan styr otroligt mycket i detta. Jag kan nästan själv framkalla extra slag genom tänka för mycket på det.

    Extra slag är väldigt vanligt! 
  • Wed 14 Dec 2022 11:35
    #6

    Ni vet inte hur mycket era svar betyder för mej. Tack. ❤️

    jag har faktiskt prövat betablockerare. Tyvärr hjälpte dom mej inte alls, sanare tvärtom. Då jag åt dom så stannade extraslagen ofta mycket lämgre på. Kunde ha vartannat slag ett extraslag som värst tre timmar I ett sträck. Jag åt betablockerare maj-oktober, så nästan ett halvt år. Till sist slutade jag. Kardiologen sa att egentligen är det helt onödigt att jag äter dom då de ändå inte hjälper. 


    jag blir mest rädd då extraslagen kommer under ansträngning och nu har jag då kanske spökat till det så att det kommer varje gång jag försöker göra nåt. 


    jag känner mej så ensam i detta. Jag har fått mej så otroligt rädd och jag har hamnat helt in i en ond cirkel där redan sånt som att stiga upp ur soffan kan sätta igång extraslagen. Suck

    tack ännu för era svar ❤️

  • Wed 14 Dec 2022 12:01
    #7
    Tiptappp skrev 2022-12-14 11:35:46 följande:

    Ni vet inte hur mycket era svar betyder för mej. Tack. ❤️

    jag har faktiskt prövat betablockerare. Tyvärr hjälpte dom mej inte alls, sanare tvärtom. Då jag åt dom så stannade extraslagen ofta mycket lämgre på. Kunde ha vartannat slag ett extraslag som värst tre timmar I ett sträck. Jag åt betablockerare maj-oktober, så nästan ett halvt år. Till sist slutade jag. Kardiologen sa att egentligen är det helt onödigt att jag äter dom då de ändå inte hjälper. 


    jag blir mest rädd då extraslagen kommer under ansträngning och nu har jag då kanske spökat till det så att det kommer varje gång jag försöker göra nåt. 


    jag känner mej så ensam i detta. Jag har fått mej så otroligt rädd och jag har hamnat helt in i en ond cirkel där redan sånt som att stiga upp ur soffan kan sätta igång extraslagen. Suck

    tack ännu för era svar ❤️


    Jag förstår din rädsla till hundra! Kan relatera mycket i ditt mående. Jag lider tex av yrsel så är ibland rädd att resa mig upp och hålla igång pga det. Samma onda tankesätt som du med extra slag. Mycket sitter i huvudet! Du kan verkligen framkalla mycket fysiskt konstigt genom denna oro. Och du känner garanterat av för mycket, för varje gång du rör dig känner du efter och bara väntar på att extra slaget ska komma. Och så kommer det, och du blir livrädd? Sen är spiralen igång. Kanske ska gå kbt för detta? Lära dig hantera rädslan kring det och ändra tankesättet? När du är lugnare mentalt kommer det lugna ner sig. När du bryter detta. Sen kommer du säkert få extra slag då och då genom livet. Men just att lära dig hålla dig lugnt kring det kommer nog göra mycket. 

    Har du kollat upp tex sköldkörteln? Eller andra prover? Så du inte har brist på något tex.
  • Wed 14 Dec 2022 12:08
    #8

    Jag går just nu i en annan sorts terapi, men ska definitivt kolla upp kbt. Har hört det förut också att det kunde hjälpa vid fall som dessa.

    härlig känsla att veta att man inte är ensam i världen ändå. Jag känner ingen med extraslag. 


     

  • Wed 14 Dec 2022 12:12
    #9
    Tiptappp skrev 2022-12-14 12:08:59 följande:

    Jag går just nu i en annan sorts terapi, men ska definitivt kolla upp kbt. Har hört det förut också att det kunde hjälpa vid fall som dessa.

    härlig känsla att veta att man inte är ensam i världen ändå. Jag känner ingen med extraslag. 


     


    Ja kolla upp det! Du är låååångt ifrån ensam om det!! 
Svar på tråden Extraslag