Tiptappp skrev 2022-12-14 07:20:21 följande:
Tack snälla ni för era svar.
jo, jag har kollat upp mina och enligt läkarna är det ofarligt. Men jag tycks ändå aldrig vänja mej med dom. :(
jag är nu inne i en väldigt illa period då promenader inte lyckas alls. Jag börjar nämligen få extraslag genast jag försöker motionera. Och då dom väl börjar så omvandlas dom snabbt till ännu värre och då kommer panikattacken, vilket i sin tur gör dom ännu värre.
mitt hjärta är enligt alla tester friskt, men jag kan ändå inte anstränga mej det minsta -> hjärtat går genast igång. Slår dubbelslag nästan vartannat slag.
jag har jätte mycket stress i kroppen som jag försöker bearbeta.. men inget tycks hjälpa. Jag börjarvara helt slut.
detta påverkar hela livet nu och människor runt mej.
snälla kan ni ge tips om hur man kan ?ignorera? dom då de känns så jätte starkt. Jag kan få tyck i bröstet och tillomed bli helt svindlig. Svårt att fortsätta med det man håller på med.
Du verkar vara i en ond cirkel nu. Var lika rädd som dig när mitt började. Och man gick hela tiden på helspänn och inväntade nästa extraslag. Ibland kunde det tom komma 2 extra slag efter varann och kändes som kaj tappade andan.. och paniken var ett faktum. Men personligen använde jag mig av tänket att det är just ofarligt, tar ett djupt andetag när det kommer, kanske byter ställning. Kan vara jobbigt ibland att tex ligga på rygg. Kommer dom under en promenad försöker jag ta ett djupt andetag och bara fortsätta, stressar man upp blir det bara värre. Vet att det är lättare sagt än gjort. Men det kommer bli bättre! Försök att inte begränsa ditt liv för mycket.
Som annan skrev här kan betablockerare kanske vara något för dig? Kolla upp det.
Och försök gå emot detta och motionera ändå, du för ju extra slag oavsett? Så gör det mer hälsosamt och rör på dig lite grann. Har märkt att hjärnan styr otroligt mycket i detta. Jag kan nästan själv framkalla extra slag genom tänka för mycket på det.
Extra slag är väldigt vanligt!