• Anonym (Amanda)

Vad tycker ni?

Hej! Har två barn som är 6 och 8 år. Fick för ett par veckor sedan hem reklam från Kamratposten om att börja prenumerera. Det står att tidningen är riktad till barn från 8 år och framåt. Har beställt en prenumeration till barnen trots att den ena bara är sex. Borde hon på sex få något annat istället eller tycker ni båda kan dela på prenumerationen som en julklapp? 

Borde jag beställa två prenumerationer senare när lillflickan är åtta år eller kan de dela? Kan en sexåring tycka det är kul att läsa denna tidning? Hon kan läsa men ganska långsamt, gissar att åttaåringen kommer uppskatta tidningen mer. Åsikter? 

• Svar på tråden Vad tycker ni?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Amanda) skrev 2022-12-14 09:39:05 följande:
    Vad tycker ni?

Hej! Har två barn som är 6 och 8 år. Fick för ett par veckor sedan hem reklam från Kamratposten om att börja prenumerera. Det står att tidningen är riktad till barn från 8 år och framåt. Har beställt en prenumeration till barnen trots att den ena bara är sex. Borde hon på sex få något annat istället eller tycker ni båda kan dela på prenumerationen som en julklapp? 

Borde jag beställa två prenumerationer senare när lillflickan är åtta år eller kan de dela? Kan en sexåring tycka det är kul att läsa denna tidning? Hon kan läsa men ganska långsamt, gissar att åttaåringen kommer uppskatta tidningen mer. Åsikter? 

Klart de kan dela. 
  • Anonym (M)

Det finns ju en anledning till att det står att den är från åtta år, tänker jag. De flesta sexåringar tycker nog inte att KP är så intressant.

• Anonym (morsan)

Nja, jag tycker att en sexåring är för liten för Kamratposten. Både pga ämnena och pga att de inte läser så flytande än för det mesta. 

Det är ju mycket som handlar om kropp och knopp och barn med olika typer av problem osv, som kan vara svårt att förstå för en sexåring. Även en åttaåring ligger i underkant skulle jag säga. Tidningen är nog roligast från 10 år och uppåt.

• Fliselisan
    Anonym (morsan) skrev 2022-12-14 11:52:49 följande:

Nja, jag tycker att en sexåring är för liten för Kamratposten. Både pga ämnena och pga att de inte läser så flytande än för det mesta. 

Det är ju mycket som handlar om kropp och knopp och barn med olika typer av problem osv, som kan vara svårt att förstå för en sexåring. Även en åttaåring ligger i underkant skulle jag säga. Tidningen är nog roligast från 10 år och uppåt.

Ja, håller med. 6åringen är absolut för liten för att läsa KP. Tänker mest på tidningens innehåll.
  • Anonym (Kamraten)

Jag hade inte gett det som en present till 6-åringen för att den är inte för den åldern och jag tror inte att hon skulle ha särskilt mycket ut av den. Jag hade inte haft något problem med att hon bläddrade i den, för det finns fina bilder, pyssel och ofta någon serie, men det är ju mer som serierna i dagstidningen och inte huvudinnehållet.

• Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2022-12-14 11:49:08 följande:
    Det finns ju en anledning till att det står att den är från åtta år, tänker jag. De flesta sexåringar tycker nog inte att KP är så intressant.
    Håller med
  • Anonym (Amanda)

Ja, vi fick hem första numret för några dagar sedan och då tittade jag igenom den och insåg själv att detta inte är något för sexåringen. Så jag har köpt något annat till henne istället som hon får på julafton. Tack för alla svar. 

Svar på tråden Vad tycker ni?