Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Min bonusdotter bryter ner oss allihopa psykiskt

Anonym (Orkar inte mer) skrev 2022-12-14 18:25:11 följande:

Tro mig, hade jag kunnat hade jag flyttar för längesen. Men jag får ut 14500 i månaden och ca 8000 av dom går till gamla skulder och soc vill inte hjälpa mig. Så säg inte att jag inte tänker på mina barn. Det gör jag. Men jag kan inte bo med dom på gatan😢😢😢

Hur bodde du innan sambon kom in i ditt liv då? Inte bodde du på gatan då?

Har man barn hamnar man inte på gatan. Soc kan erbjuda akutboende. Efter något år, olika i olika kommuner, kan ni få eget kontrakt.

Är att leva på existensminimum men att leva i harmoni värre än att ha det bättre materialistiskt tryggat men leva i ett helvete?
    Kan svära på att barnen föredrar ett liv i mer harmonisk riktning oavsett ekonomi.

Kanske det hjälper att tänka att trots existensminimum (som är riktigt tufft med svensk standard) så kommer du ha det bättre än majoriteten av världens ensamstående mödrar. 
    Barnen kommer definitivt ha det bättre. Du kanske förhindrar att dina egna barn råkar ut för samma psykiskt dåliga mående, missbruk, självskador osv?
  • Anonym (?)

Sen kan jag tillägga att soc gör avslag på 90% av alla nya ansökningar, enligt en vän som är socialsekreterare. Soc hjälper heller inte i förhand, först när du sålt allt av värde (bil, båt, br osv) kan soc vara behjälpliga. Det ska vara svårt att söka för att förhindra att folk söker "för man kan ju alltid prova och se om man får något" i flera landsändar samtidigt (jag vet, socialtjänsterna är förjävla dåliga på att samarbeta över kommungränser).
    Ring soc och säg att du flyttat ut (fast du drar ut på det ett tag till) och bor tillfälligt med alla barn hos vän, föräldrar etc. Då får du en tid hos en handläggare efter några veckor, på det mötet förklarar du hur allt ligger till. Men du måste hålla dig till att du lämnat sambon. Annars säger de bara "kom tillbaka när du inte har någonstans att bo".
    Klart att de inte hjälper dig nu eftersom de räknar din inkomst utan att lägga till en hyra eftersom du inte har en egen hyra än. Soc gör allt för att förhala, inte med flit, men folk tycker det är viktigare att betala 10 kr mindre i månaden i skatt än att ha en väl fungerande socialtjänst.
    Kommunerna har det tufft. Vore bättre om staten tog över allt med LSS och socialtjänst så att alla som bor i Sverige har samma rätt till skyddsnät inom samma tid.

Svar på tråden Min bonusdotter bryter ner oss allihopa psykiskt