• Grodanboll27

    Kallt inomhus

    Vi bor i bostadsrätt och har så jäkla kallt inne! Hyresvärden har kommit och mätt och då enligt dom är det 20-21 grader inomhus men det är inget man märker av. Både jag och min sambo fryser rejält , så pass att vi har dubbla kläder på oss salt dubbla strumpor . Ska tillägga att dom andra åren vi har bott här , så har det aldrig varit problem med att det har varit för kallt utan det har blivit nu. Man känner verkligen i luften att det är kallt🥶

  • Svar på tråden Kallt inomhus
  • Kockobello

    Man har ingen hyresvärd när man bor i bostadsrätt.

  • Kockobello

    Antingen är det 20-21 grader eller så är det inte det.

    Ni har ju mätt? Menar du att de dribblar med siffrorna? Då får ni väl skaffa en termometer och mäta själva och bestrida deras mätning.

  • Grodanboll27
    Kockobello skrev 2022-12-14 18:36:51 följande:

    Man har ingen hyresvärd när man bor i bostadsrätt.


    Nu råkade jag säga fel so what? Tror dom flesta vad vad jag menar ändå. Dryg kommentar
  • Anonym (?)

    Inte drygt alls. Man bör uttrycka sig korrekt för att undvika missförstånd.
    Det du skrev skickar verkligen två olika budskap.

  • chrissepisse

    Är det bostadsrätt finns det ingen hyresvärd, möjligtvis en fastighetsskötare. 20 grader är ingen tryckande värme direkt utan en temperatur som många nog tycker är i svalaste laget. Med de priser för uppvärmning som råder nu är många försiktiga med att höja värmen. Varje grad kostar en hel del och det måste tas ut genom avgiftshöjningar.

    20-21 grader är objektivt sett en godtagbar inomhustemperatur, så under förutsättning att ni har alla element på i lägenheten får ni nog fortsätta att ta på en extra tröja.

  • Grodanboll27
    Kockobello skrev 2022-12-14 18:38:31 följande:

    Antingen är det 20-21 grader eller så är det inte det.

    Ni har ju mätt? Menar du att de dribblar med siffrorna? Då får ni väl skaffa en termometer och mäta själva och bestrida deras mätning.


    Jag menar att något är fel om deras mätning visar en sak som inte stämmer med verkligheten. Det kan knappast vara 20 grader inomhus om man håller på och fryser ihjäl. 
  • Grodanboll27
    chrissepisse skrev 2022-12-14 18:45:18 följande:

    Är det bostadsrätt finns det ingen hyresvärd, möjligtvis en fastighetsskötare. 20 grader är ingen tryckande värme direkt utan en temperatur som många nog tycker är i svalaste laget. Med de priser för uppvärmning som råder nu är många försiktiga med att höja värmen. Varje grad kostar en hel del och det måste tas ut genom avgiftshöjningar.

    20-21 grader är objektivt sett en godtagbar inomhustemperatur, så under förutsättning att ni har alla element på i lägenheten får ni nog fortsätta att ta på en extra tröja.


    Tack för ett vettigt svar! Du förstod vad jag menade när jag skrev fel , hade glömt bort vad det hette. Okej kanske får bara acceptera läget då. 
  • Anonym (E)
    Grodanboll27 skrev 2022-12-14 18:47:09 följande:
    Jag menar att något är fel om deras mätning visar en sak som inte stämmer med verkligheten. Det kan knappast vara 20 grader inomhus om man håller på och fryser ihjäl. 
    Jo det kan visst vara 20 grader.
  • Kockobello
    Grodanboll27 skrev 2022-12-14 18:47:09 följande:
    Jag menar att något är fel om deras mätning visar en sak som inte stämmer med verkligheten. Det kan knappast vara 20 grader inomhus om man håller på och fryser ihjäl. 
    Ok. Du menar att mätningen inte stämmer? Ni har väl en termometer att kolla på? 
  • Anonym (Elli)

    Jag skulle tro att mätningen stämmer. Är man lite småfrusen av sig så kan 20-21 grader kännas rätt kallt, särskilt om det samtidigt är lite dragigt.

    Här står det 20,8 på termometern och jag har, förutom byxor och t-shirt, yllesockar, flanellskjorta och yllesjal på mig och har ändå krupit in under ett täcke för att hålla värmen.

    Förmodligen har din värd/förening varit mer generös med värmen tidigare vintrar.

Svar på tråden Kallt inomhus