• Anonym (hur?)

Vill lämna men...

Jag vill lämna min partner men har två problem:

*Får ingen bostad (vi äger en bostad och kan inte söka hyresrätt då). Och sälja känns inte så aktuellt i denna sviktande bostadsmarknad. Jag har sökt men förstått att om man äger sin bostad ligger man långt ner på priolistan. 

*Är gravid i vecka 8. Vi har ett barn sedan tidigare och ville ha ett syskon, men längst med vägens gång har jag börjat inse att jag inte vill fortsätta livet med min partner. Vå äldsta är 5 år. Det känns ju ändå rätt straight forward med varannan vecka osv. Men hur fasiken gör man med vårdnaden om ett barn som inte ännu är fött? Känner mig inte alls bekväm att lämna ett litet spädbarn längre stunder. 

Hur fasiken löser jag dessa problem? 

• Svar på tråden Vill lämna men...
  • Friger
    Anonym (hur?) skrev 2022-12-15 21:30:47 följande:
    Jo det är ju ett alternativ. Jag kan flytta in i extrarummet med det känns så främmande att fortsätta bo ihop med någon man lämnat. Känns som att man vill få ett avslut bara men inte helt enkelt med en liten bebis som sagt...

msn inser när man funderar i dessa banor att samhället i mångt och mycket är uppbyggt på tvåsamhet 
    Dum fråga, men det är inte gravidhormoner som spelar med i känslorna?

Har ni varit tillsammans så länge kan du väl vänta litet tag till om du nu tänkt dig behålla barnet? Eller är det omöjligt?

Bostadsmarknaden i Stockholm är löjligt omöjlig givet din situation. Jag valde att flytta ut på landet. Men jobbar fortfarande i stan, tyvärr.
  • Anonym (Va fan?)

Gravid i v 8?
    Hur fan tänker du nu? 
    Var det ett o.n.s eller?
    Vad är det för fel på att skydda sig?

• Anonym (Hej)

Jag har också velat dumpa min man under mina graviditeter, är du säker på att det inte är hormonellt? Man brukar ju säga att man inte ska ta stora beslut när man är gravid/med nyfödd, utan sätta en tidsspärr på 1-2 år där man inte tar några stora beslut som separation eller husköp/-försäljning.

Sen förstår jag inte vad du menar med att man inte får en hyresrätt om man bor i en bostadsrätt, varifrån har du fått det? Man ställer sig i någon (helst flera) bostadskö och sedan får man möjlighet till en bostad utifrån kötid. Står du inte i någon bostadskö är det dock problematiskt då man behöver ett tiotal års kötid för att få något vettigt i Stockholm.

Angående bolån så anger man ju att man ska sälja sitt nuvarande boende och då räknas det lånet bort vid den försäljningen, så det är klart att man kan få bolån trots att man redan har en bostad. Hur skulle folk annars flytta? Man brukar kunna få ett brygglån däremellan.

Sedan kör man givetvis inte varannan vecka med en bebis, det rekommenderas i normalfallet inte före 3-årsåldern. I början kommer pappan få umgås mycket med bebisen med dig närvarande, särskilt under tiden du ammar. Det är du som ska underlätta för umgänget. Gradvis får pappan umgås med barnet utan dig, och så småningom längre stunder och senare över natten, utifrån barnets behov och trygghet. Sedan får ni ha barnen ett par dagar i taget var innan varannan vecka är aktuellt.

• Anonym (suck)
    Anonym (Va fan?) skrev 2022-12-15 21:57:41 följande:

Gravid i v 8?
    Hur fan tänker du nu? 
    Var det ett o.n.s eller?

Tänkte samma sak. Det finns både preventivmedel och fri abort, så varför skaffar man en till unge med någon man ska separera från om man dessutom har problem att hitta bostad? Måste man tänka med underlivet?
  • Anonym (Halvfullt glas?)

Fast reglerna kring att man inte kan äga bostad och ha hyresrätt samtidigt är ju satta utifrån om man ska behålla sitt andra boende, vilket du ju knappast ska. Absolut inga problem att söka lägenheter även om man äger ett annat boende. Däremot kräver värden i regel att man vid kontraktsskrivning intygar att man ska sälja sitt tidigare boende/säga upp tidigare kontrakt. Däremot är det ju svårt att hävda någon slags rätt att prioriteras i kön om man redan har boende. Sålde mitt hus för några år sen och skrev kontakt på en hyresrätt redan innan huset låg ute på marknaden.  

Men även med fallande priser så lär ni ju ha till insatsen på varsin mindre bostad om ni idag äger ett lite större boende och har betalat en kontantinsats om minst 15% samt har sparkapital. Vad betalade ni för bostaden, vad är marknadsvärdet idag och vad har ni i lån? Man får absolut ta ett överbryggningslån även om den tidigare bostaden inte är såld. Hur tror du folk gör annars? Att de i regel sitter på en extra kontantinsats på kontot utan att behöva nyttja de pengar de har bundna i sin nuvarande bostad?

Jag tror du behöver andas lite och inte bara anta saker.

• Anonym (hur?)
    Anonym (Halvfullt glas?) skrev 2022-12-15 22:18:07 följande:

Fast reglerna kring att man inte kan äga bostad och ha hyresrätt samtidigt är ju satta utifrån om man ska behålla sitt andra boende, vilket du ju knappast ska. Absolut inga problem att söka lägenheter även om man äger ett annat boende. Däremot kräver värden i regel att man vid kontraktsskrivning intygar att man ska sälja sitt tidigare boende/säga upp tidigare kontrakt. Däremot är det ju svårt att hävda någon slags rätt att prioriteras i kön om man redan har boende. Sålde mitt hus för några år sen och skrev kontakt på en hyresrätt redan innan huset låg ute på marknaden.  

Men även med fallande priser så lär ni ju ha till insatsen på varsin mindre bostad om ni idag äger ett lite större boende och har betalat en kontantinsats om minst 15% samt har sparkapital. Vad betalade ni för bostaden, vad är marknadsvärdet idag och vad har ni i lån? Man får absolut ta ett överbryggningslån även om den tidigare bostaden inte är såld. Hur tror du folk gör annars? Att de i regel sitter på en extra kontantinsats på kontot utan att behöva nyttja de pengar de har bundna i sin nuvarande bostad?

Jag tror du behöver andas lite och inte bara anta saker.

Problemet är väl den unika situationen på bostadsmsrkanden. bostäder läggs ut men säljs inte. kan inte köpa först
    på denna marknad...
  • Anonym (hur?)
    Anonym (Va fan?) skrev 2022-12-15 21:57:41 följande:

Gravid i v 8?
    Hur fan tänker du nu? 
    Var det ett o.n.s eller?

Ja säg det. Saker har dykt upp de senaste veckorna som fått mig att förstå. saker som inte varit så tydliga för mig innan men ändå funnits där. jag ville stoppa försöken Att bli gravid men då var jag redan gravid. 

läget är såklart inte optimalt men jag är ingen slarvmaja som bara råkade bli på smällen. men så händer grejer i livet som är utom ens kontroll. mycket kan hända på 8 veckor....

• Anonym (hur?)
    Friger skrev 2022-12-15 21:52:48 följande:
    Dum fråga, men det är inte gravidhormoner som spelar med i känslorna?

Har ni varit tillsammans så länge kan du väl vänta litet tag till om du nu tänkt dig behålla barnet? Eller är det omöjligt?

Bostadsmarknaden i Stockholm är löjligt omöjlig givet din situation. Jag valde att flytta ut på landet. Men jobbar fortfarande i stan, tyvärr.
    Ej hormoner, det är specifika Saker som kommit upp till ytan. kombinerat med nya konflikter 
  • Anonym (suck)
    Anonym (hur?) skrev 2022-12-16 03:58:06 följande:

Ja säg det. Saker har dykt upp de senaste veckorna som fått mig att förstå. saker som inte varit så tydliga för mig innan men ändå funnits där. jag ville stoppa försöken Att bli gravid men då var jag redan gravid. 

läget är såklart inte optimalt men jag är ingen slarvmaja som bara råkade bli på smällen. men så händer grejer i livet som är utom ens kontroll. mycket kan hända på 8 veckor....

Vi har faktiskt fri abort i det här landet, så det är i högsta grad ett val att skaffa barn med denne man.
  • Anonym (Slarvigt)

Det finns tillfällen då det säg vara en dålig idé att göra slut med någon, graviditet är en sådan . Hormoner ställer till en hel del även med tankarna.

Hur som, sätt inte en unge till världen om ni ska gå isär, gör abort !

Svar på tråden Vill lämna men...