Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Kommer kriget hit?

Jag har inte mycket tillövers för militärer och deras ständigs krigshetsande, men tyvärr lär det stämma denna gång. Världen har aldrig stått inför en svårt mentalsjuk person med tillgång till massförstörelsevapen. Han kommer att använda dem och då måste Nato agera. Sen kan vad som helst hända, även här...

• Tecum
    AndreaBD skrev 2022-12-15 19:43:23 följande:
    Nja... jag skulle inte helt friskförklara Nordkoreas snubbe heller. Flört  Och Putin, tror jag, är "bara" psykopat. Antagligen har han inte så länge kvar och vill bara göra det nu. 
    Psykopat räcker inte för den som använder massförstörelsevapen. Men han har lyckats såtillvida att han tydligen har normaliserat tanken på att använda den typen av vapen utan att betraktas som galen... 
  • Tecum
    Xlr8 skrev 2022-12-16 01:50:16 följande:
    Du tycker att Xi jinping och kim jong il är psykiskt stabila för att nämna några namn. 
    Vad har du fått det ifrån? Världen styrs av galningar idag, förutom de du nämnde har vi Bolsonario i Brasilien (som visserligen förlorade valet men som nu hetsar om militärkupp), Trump som vill bli president igen, Orban i Ungern, Erdogan i Turkiet som nyss hotade att skicka missiler mot Aten. Det är bara några och det allvarliga är att de jag nämnde är valda i någorlunda fria val.
  • Tecum
    Karl03 skrev 2022-12-16 00:47:24 följande:
    Jag kan inte dra mig till minnes att någon svensk militär någonsin krigshetsat offentligt? Har du något exempel?
    De har väl aldrig gjort annat, det är deras sätt att få anslag. De ryska "ubåtarna" är ett exempel.
  • Tecum
    Core skrev 2023-01-09 11:57:17 följande:
    Och nu återinförs civilplikten i all hast också. Nått lurt på gång.

blir det så är det pga att vi skulle hetsa oss mot Nato. Utan den lille detaljen hade vi inte varit i skottgluggen, men det är vi nu.
    Ukraina var inte medlem i Nato men det hjälpte inte, tvärtom...

Utan vårt Natoskydd hade det varit perfekt för Ryssland att ta Sverige och Finland och ha dem som en buffert mot anfall.
  • Tecum
    Xlr8 skrev 2023-01-08 06:13:39 följande:
    Nej du hävdar att "Världen har aldrig stått inför en svårt mentalsjuk person med tillgång till massförstörelsevapen."

Båda dessa har massförstörelsevapen så du måste tycka som är mentalt friska antar jag.
    Eller så var det bara strunt tidigare.
    De kinesiska ledarna är inte på långt när så galna som Putin, då hade de anfallit Taiwan för länge sen. Men i ett läge när USA är försvagat av ett krig med Putin kan de slå till. Kim Jung Il är bindgalen men vågar inte göra något utan Kinas godkännande, han är helt beroende av dem.
    Det farliga är att Putin satt en ny agenda på världsordningen, en värld där anfallskrig är ett sätt att öka sin makt. Alla diktatorer ser intresserat på, kan han så kanske vi också kan...
  • Tecum

Fallen Angel skrev: "Den riktiga kapaciteten har de inte släppt löst ännu. Tro mig. För hade det varit så illa o de hade förlorat som de har gjort så hade Kärnvapen redan hunnit smällas av. 

Att media väljer att utmåla Ryssland som odugliga är för att folket inte ska bli allt för rädda då det skulle skapas för stor panik på hemmaplan."

Det stämmer att Ryssland har mycket mer att ge, men det är antingen i form av massförstörelsevapen eller kanonmat. Man vann  WW2 genom att offra miljontals soldater. Så Ryssland kan inte besegras militärt, landet är för stort och ledningen för hänsynslös.

Sverige och resten av Europa är i princip i krig med Ryssland, man har bara inte börjat skjuta på varann än. Därför är det helt riktigt av svensk media att utmåla Ryssland som odugliga och Putin som misslyckad. Det kallas propagandakrig. Man lyfter fram deras motgångar och talar tyst om fiendens framgångar Jag är faktiskt förvånad att man vågar vara så partiska i media, där brukar man slå sig för bröstet om hur viktigt det är att vara objektiv. Men det visar på det allvarliga läget, åtminstone kvällspressen står redan frontlinjen.

• Tecum
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 17:41:51 följande:

Läste visst inte din sista mening. Tycker du ger ett dubbelt budskap? Var har jag kommit med sådan ensidigt påstående menar du? 

För isåfall stämmer det inte. Nato har pushat fram sina gränser inom Europa väldigt mycket, under väldigt många år. O Eu har hånat Ryssland och behandlat Putin som en outsider sedan 90 talet då han gjorde ett misstag i sina yngre år. 

Man har skrattat åt honom istället för att lyssna på saker som han faktiskt har upprepat gång på gång under närmare 30 år. O det som verkligen fick kriget att ta fart här nu var i princip att Usa installerade ett bio labb i Ukraina. Då blev det för mycket helt enkelt för Ryssland. För då kom Usa för nära.

Medans våran media har försökt få det att låta som att det har handlat om att Ukraina ville påbörja en demokrati.

Du pratar som en av Putins nyttiga idioter. Nato har aldrig varit ett hot mot Ryssland, som jag skrev går det inte att besegra landet militärt och det vet Nato. Det man gjort är att skydda andra länder mot Rysslands aggression, och historien visar att det var välgrundade farhågor. Putin använder Nato som en förevändning för sin expansionspolitik.

EU har inte skrattat åt Putin, tvärtom han man gjort allt för att närma Ryssland och EU tillvarandra, främst genom handel. Man har gjort allt för att inkludera Ryssland och bryta ner strukturerna från kalla kriget. Men Putin är livrädd för att det demokratiska sinnelaget ska sprida sig bland ryssarna och systematiskt fjärmat landet från Ryssland.

Jo kriget är ett slag mellan diktatur och demokrati, ideologierna är döda och det stora hotet för alla diktaturer världen över är demokrati. Vi ser det överallt, varje dag. Senast i Brasilien där högerkrafter försökte störta den sittande folkvalde presidenten.  
  • Tecum
    mari123 skrev 2023-01-11 05:47:04 följande:
    FINNS ju en logik i att det är krig i Ukraina. Liksom det är inte ett nöjaktigt angrepp på en helt främmande stat!?MEN det vore det om Putin angrep Sverige.........VAD ska han med oss att göra? Rensa upp i utanförskapsghettona? utnyttja vår odlingsmark?  Var jag Putin så skulle jag säga.....-"Tack, men nej tack" om vi la oss med blottad strupe.
    Svepskälet för att invadera Ukraina var "Rysslands säkerhet". Det argumentet kan Putin lika gärna använda mot Sverige eller vilket annan land som helst i närområdet.
Svar på tråden Kommer kriget hit?