• Anonym (Nhkj)

Mytomaner

Tror att de måste ha en konstig verklighetsuppfattning på något vis. Har så svårt att tro att folk vill vara så taskiga med flit. Det måste ju bero på något. 

• Anonym (Nhkj)
    Anonym (myter) skrev 2022-12-16 04:27:35 följande:

Jag är mytoman. jag ljuger om mycket i mitt liv, framför allt sånt som kan anses vara småsaker men även större saker. Men mytomani är ingen diagnos så att veta var någon gräns går är svårt.

Den personen du skriver om TS låter paranoid, vilket jag inte är. Jag vet inte hur vanligt det är att vara paranoid och att ljuga om saker tillsammans, samsjuklighet liksom, men det kanske är det. 

Varför ljuger du? Om vad kan det vara tex?
  • Anonym (Nhkj)
    Anonym (myter) skrev 2022-12-16 12:54:31 följande:
    Främst för att skydda mig själv eller andra från jobbiga saker/känslor. Ibland gör att jag vinner något på det, främst då tid på jobbet. Ibland för att jag har tråkigt eller vill ha uppmärksamhet eller skapa diskussion. Det har hänt att jag ljugit för någon helt enkelt för att jag inte gillar den personen. 

Fast vadå skydda sig från jobbiga känslor och saker? Uppmärksamhet får du ju då dessutom av helt fel anledning. Kommer folk på dig lär du absolut inte bli omtyckt. 

Saken är den att min mamma har börjat ljuga något otroligt och därför så vill jag förstå varför folk beter sig såhär. Stå och blåneka saker i ansiktet på en är liksom inte okej. Hon menar också på det där (nät man kommer på henne då) att hon inte ville liksom tänka på det. Hon ville inte göra folk ledsna. massor med ursäkter. 

Nej jag tror inte man har så mycket konsekvenstänk. Inte alls, inte du i sig kanske. Men många. de ljuger just då för det känns bra. Men sen då? När det kommer fram, ska man ljuga igen då? 

• Anonym (Nhkj)
    Friger skrev 2022-12-16 13:18:22 följande:

Hade en god vän som var mytoman. Han påstod mängder med saker. Det mesta visade sig vara lögn. Men en sak visade sig faktiskt vara sann, roligt nog!

Själv lät jag det passera. Om han är bästa kompis med Bill Clinton och har 12 miljoner på banken. Det spelar ingen roll för min del om det är sant eller lögn. Jag lät det rinna av och argumenterade inte.

Men skulle jag bli anklagad för en massa tokigheter så skulle jag dra öronen åt mig. Vill inte ha en människa efter mig som är paranoid. Låter giftigt...

Det där om Bill Clinton låter lite psykotiskt snarare än lögner 
  • Anonym (Nhkj)
    Friger skrev 2022-12-16 20:50:09 följande:
    Jag drog till med något. Ville inte outa honom. Tror du fattar principen. Det var saker som inte var så sannolika.

Jag är ingen hjärnskrynklare men mytomani måste ju vara någon form av psykologisk sjukdom.

För min del kan jag acceptera det inom vissa gränser. Han höll sig därinom.
    Ahaaa ja jag fattar. Nej jag är inte heller en sådan, men ibland kan man ju inte låta bli att undra hur sådana personer tänker. 
  • Anonym (Nhkj)

Eller, jag funderar snarare för mycket på det. För jag blir så ledsen av det, jag vill bara förstå men det går inte. 

Svar på tråden Mytomaner