• Unknown20

    Körkort

    Hej
    jag är en 19 årig tjej som fyller 20 om 4 dagar. Jag har sådan stress kring körkort, alla mina vänner fick de när dem var 18. dom har i för sig haft ekonomin och någon och köra med dem. De har inte jag haft, men nu har jag äntligen ett heltids jobb och tänker jag ska ta körkortet, dock bara med körskola men nu kommer de tankarna ?du kommer inte klara de,onödigt betala så mycket pengar?

    får oändligt mycket stress, jag har sparat ihop till körkortet men e nojjig och nu köpa paketet pga tankarna, men samtidigt är jag också stressad för jag e sist i vängrupp me körkort. är samtidigt så taggad och fixa körkortet. Nu när jag fixat heltidsjobb och en egen lägenhet. så nu är de bara mitt körkort som fattas och då kan jag känna mig nöjd med mig själv. 

  • Svar på tråden Körkort
  • Torgvantar

    Jag är 20 och har heller inte skaffat körkort än, planerar att göra det i sommar. Har också mått ganska dåligt över det. Men egentligen är det bara onödigt, alla är olika vissa personer skaffar inte körkort förens dom är 50. Det är inte hela världen. Och du kommer klara det! 

  • Gaskarl

    Tips. 
    Nu vet jag inte var du bor, men åk till en mindre stad och ta en intensivkurs, total fokus på körkortet och mindre trafik.

  • Anotherone

    Har du behov av ett körkort?
    En del tar det bara för att, andra tar det för att de faktiskt har behov av det. Att man har långt till skola/jobb eller ser att man kan få bättre jobbmöjligheter om man kan köra.
    Men jag själv tex bor i Stor-Stockholm och här är det få som tar det direkt vid 18 helt enkelt för att man kan ta sig i princip var som helst utan bil och körkort.
    Så där tog vi körkort från det att vi tog studenten (de flesta) och framåt. Jag tog mitt när jag var 25 för då hade jag börjat tänka att det till och med kanske kunde vara kul att lära sig? Utöver att jag tänkte att det kunde vara bra om fler i familjen kunde köra inför att vi ville bilda familj. 

  • Anonymamänniskan

    Man behöver inte skaffa körkort när man är 18, en del är helt enkelt inte intresserade av att köra bil, min vän har 2 föräldrar som kan köra med henne samt god ekonomi men har ännu inte börjat och hon är lite äldre än dig. Du kan också berätta för dina vänner att du inte haft den möjligheten med körkortet. Jag skulle rekommendera intensivkurs, man kommer lättare ihåg det man lärt sig när det är så tätt. 

  • Anonymamänniskan

    Man behöver inte skaffa körkort när man är 18, en del är helt enkelt inte intresserade av att köra bil, min vän har 2 föräldrar som kan köra med henne samt god ekonomi men har ännu inte börjat och hon är lite äldre än dig. Du kan också berätta för dina vänner att du inte haft den möjligheten med körkortet. Jag skulle rekommendera intensivkurs, man kommer lättare ihåg det man lärt sig när det är så tätt. 

  • Myten7891

    Ta körkort för bövelen, även om det är ngt år efter. Den friheten och möjligheterna det innebär också med jobb är oslagbar. inget att tvivla på! ta lappen!!! detta menar jag till 100%


    Arbetsgivare
  • Tukt

    Som redan sagts ovan. Ta inte körkort bara för "att". Ta det om du behöver det, eller vänta tills du behöver det.
    Körkort är sjukt dyrt, pengar du kan lägga på annat. Speciellt i sådana här tider när det är lågkonjunktur och energikris.
    Är ju också så att kortet inte är mycket att ha, om man inte har tillgång till bil. Och få saker kan ju dränera ekonomin, som en bil.
    Så när dina kompisar betalar av på lån och har höga månadskostnader kan du sitta och sippa på en paraplydrink med magen full av "Hämtmat", för att du (kanske) prioriterat rätt.

  • Myten7891
    Tukt skrev 2022-12-16 23:11:05 följande:

    Som redan sagts ovan. Ta inte körkort bara för "att". Ta det om du behöver det, eller vänta tills du behöver det.
    Körkort är sjukt dyrt, pengar du kan lägga på annat. Speciellt i sådana här tider när det är lågkonjunktur och energikris.
    Är ju också så att kortet inte är mycket att ha, om man inte har tillgång till bil. Och få saker kan ju dränera ekonomin, som en bil.
    Så när dina kompisar betalar av på lån och har höga månadskostnader kan du sitta och sippa på en paraplydrink med magen full av "Hämtmat", för att du (kanske) prioriterat rätt.


    Eller så får man jobb pga av kortkort, pga att det är en bit bort. pga att man behöver bil.. inget att tveka på.. ta körkortet..
    Jobbar
  • Tukt
    Myten7891 skrev 2022-12-16 23:35:05 följande:
    Eller så får man jobb pga av kortkort, pga att det är en bit bort. pga att man behöver bil.. inget att tveka på.. ta körkortet..
    Ja...eh... läste du mitt inlägg eller?
    Kan då upprepa att min poäng var att om man har behov, eller då ,tror sig ha behov, så ska man ta körkort. Men att ta det bara för att alla andra gör det, och för rätt stora pengar, så kan det vara bättre att vänta.
    Frågor på det?
Svar på tråden Körkort