Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Sambo förnekar alkoholproblem

Anonym (M) skrev 2022-12-17 20:41:54 följande:

Så länge det inte påverkar hans jobb, barnen eller ert förhållande negativt så ser jag inget problem med det. Javisst 2 vinflaskor på 1 kväll är en del men han kanske gillar att känna sig berusad. Sker det bara enstaka helger så ser jag inget fel i det.

Det påverkar hans sambo, hon skriver ju här för att hon är orolig och han vägrar lyssna. Det normala om ens livspartner uttrycker oro över levnadsvanor är att man blir bekymrad och tar reda på mer och hur man kan göra för att stoppa oron. Det går också ut över barnen för drar pappa i sig en flaska vin i smyg och gömmer flaskor efteråt så mamma inte ska märka kan jag lova att barnen märker det. Fråga vem som helst som varit med om samma i barndomen. 

Det påverkar helt klart både relationen och barnen. Jobbet - tja vem vet? Hur mår man måndag morgon efter en helg med massa drickande? Hur mår man på fredag eftermiddag när suget börjar kicka in? 

det är konstigt att det fortfarande finns den här bilden av att alkoholister sitter på en parkbänk och skrålar. Man VET ju idag vad alkoholism är och massa människor kan vittna om hur de gått till jobbet varje dag i åratal men varit fullständigt nerdekade fredag till söndag. Min egen pappa hade aldrig en sjukdag men söp ner sig VARJE helg. Han fick så småningom skrumplever och dog så då fick han några sjukdagar ändå. :( 

• Anonym (Stina)

Din sambo kunde göra detta test om han är intresserad av en förändring. 

https://www.alkoholprofilen.se/

Väger han 90 kg och har druckit två flaskor vin på 4 timmar har han 1,3 promille i blodet. Här kan du läsa hur det påverkar en. 
    en flaska vin på 3 timmar medan han är ensam med barnen är ca 0,8 promille. Läs om det också. Han kan förklara hur han tror att hans barn har det med en pappa som:

Är högljudd. Överdrivna rörelser. Långsammare reflexer. Sämre koordination. Sämre synförmåga. Överdriven självsäkerhet. Tydlig alkoholdoft.

https://www.omsystembolaget.se/folkhalsa/kropp-och-halsa/bruk-och-beroende/sa-reagerar-vi-vid-olika-promille/

Jag tycker du ska ta din egen oro på allvar. Att han dricker i smyg är ett varningstecken, att han viftar bort din oro också och att han dessutom dricker sig fullständigt redlös när han är ute är direkt farligt. Två flaskor vin på en kväll är mycket. Det är också ett märkligt beteende att dra i sig två flaskor vin ensam medan partnern sitter nykter bredvid och barnen sover. Det låter faktiskt allvarligt. Tycker du ska söka hjälp själv för detta om han nu inte vill prata. En kurator kanske som kan ge dig konkreta råd på hur du ska tänka? 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-12-17 22:45:58 följande:

Har samma problem. Min dricker med så han blir helt galen. Skriker åt en 1mm ifrån ansiktet, knuffar och blir otrevlig. Gör om skiten gång på gång. Nu lovat på egen hand att sluta dricka men det tror jag vad jag vill om. Han dricker nästan aldrig. Men gör han det så blir det kaos.

Fruktansvärt. 

Försök tänka på vad du skulle gjort om det var en kompis till dig som gjorde så. Skulle du förlåta? 

Det här handlar ju (som alltid med alkoholism) inte bara om hur personen är när han blir full utan om de val han gör på vägen till att bli full. 

Han har alltså: 
    Vaknat upp på morgonen och insett att han kvällen innan varit elak och aggressiv mot dig. 

Han har lovat att det inte ska hända igen. Första gångerna sa han kanske även förlåt, men jag gissar att det börjar tunnas ut. 

Sen väljer han att ändå köpa alkohol. Dricka alkohol. 

Allt detta gör han nykter. Det är ett svek och det är farligt för dig. 

Jag har dåliga erfarenheter av alkoholister och önskar så att min mamma lämnat min alkoholiserade pappa. Jag mådde otroligt dåligt av hans drickande hela min barndom och allt detta för att HAN inte skulle behöva förändra något. Vi andra fick anpassa hela våra liv efter honom. Aldrig en kompis hemma på helgen För då skulle hon se min fulla pappa. Alltid på helspänn. Alltid ont i magen av oro. Elakheterna jag hörde skickas åt min mamma. Och min mamma som försökte släta över vilket var väldigt förvirrande när man var liten. 

Det sätter spår för livet och du ska inte leva så. 

Svar på tråden Sambo förnekar alkoholproblem