• Anonym (Tomtehot?)

    Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?

    Nu är det snart jul igen och en anledning för barnen att se fram emot Julklappar och tomten.


    När era barn är busiga och olydiga, hotar ni då med att tomten inte ska komma eller att barnet inte ska få några julklappar(fast det såklart ska få det) som tomt hot alltså?

  • Svar på tråden Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?
  • Spucks

    Nej, jag uttalar aldrig tomma hot.
    Fast jag har på allvar funderat att 5åringen inte ska få några presenter av tomten, när han betedde sig hemsk (han är bra på det .... han har några problem). Men det var bara fantasier när jag var riktig arg och utan ork pga hans beteende och jag vet att det är mer tanke på att vara elak för att "ge igen". Vilket är såklart helt dumt, att vara elak med flit mot ett barn. Därför var det inga allvarliga funderingar.

  • Anonym (Gudrun)

    Verkligen inte. 
    (Vi har inte lurat i dem att tomten finns heller.)

  • Drottningen1970
    Anonym (Gudrun) skrev 2022-12-19 17:11:59 följande:

    Verkligen inte. 
    (Vi har inte lurat i dem att tomten finns heller.)


    Vilket trams 
  • Anonym (Gudrun)
    Drottningen1970 skrev 2022-12-19 17:17:55 följande:
    Vilket trams 

    Ååå, Drottningen! <3 Du är min favorit här på FL! Tänk om jag någon endaste gång kunde formulera lika smarta och slagkraftiga inlägg som du - alltid så fulla av livsvisdom och insikt! 

  • Anonym (Nej)

    Absolut inte. För det första vet de att tomten inte finns, för det andra är det grymt att hålla på med sådana hot. Gåvor får man av kärlek och omtanke, de ska inte villkoras.

  • Drottningen1970
    Anonym (Gudrun) skrev 2022-12-19 17:33:08 följande:

    Ååå, Drottningen! <3 Du är min favorit här på FL! Tänk om jag någon endaste gång kunde formulera lika smarta och slagkraftiga inlägg som du - alltid så fulla av livsvisdom och insikt! 


    Det är en gåva att snabbt komma fram till kärnan. I det här fallet som sagt, trams.
  • Anonym (Aldrig!)

    Skulle inte falla mig in.
    Min mamma hotade faktiskt med det när jag var 12-13 (att inte få några julklappar alltså, jag trodde inte på tomten Flört) och det var ett bra hot där och då för jag kom till insikt om hur jag betedde mig - men det var nog mest tur att jag var mogen nog att inse vad jag gjorde fel.

Svar på tråden Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?