• theres­ecorne­lia
    Tue 20 Dec 2022 09:00
    2480 visningar
    5 svar
    5
    2480

    Tonåring som spårat ut.

    Jag har en 13-åring( snart 14) som stjäl både hemma, från sin lillebror (6år) och från mig (mamma) men även från affärer och saker i skolan. 
    Jag har hittat vape, cigaretter, snus, energidryck och även tabletter i hennes rum. Självklart har jag pratat med henne om det men ändå fortsätter hon med både stöld och rökning.
    Hon skolkar varje dag, oftast är det långa protester innan hon går kanske 2-3 h varje morgon.
    Hon får ofta utbrott och slåss/puttar och är våldsam och skriker.
    Hon har add och trottssyndrom.
    Hon har börjat hänga med några tjejer som dricker och som jag misstänker tar droger, har försökt få henne till att umgås med hennes bättre vänner och förbjudit henne att umgås med de två dåliga tjejerna men att de gärna får umgås hemma hos oss.
    Hon har rymt hemifrån flera gånger, vi har varit ute och letat flera nätter.
    Hon respekterar inte heller tiderna och kommer oftast 1-2 timmar sent hem varje dag.
    Hon kallar mig och min sambo för råttor, fittor, horor, idioter osv. 
    Jag har fått föräldrastöd av bup ett tag tills de tyckte vi klarade oss själva.. sökt hjälp via socialtjänsten som inte riktigt förstår hur allvarligt det är... Vad ska jag göra?!  Jag lägger all min tid på att försöka få detta att fungera och såklart till att få min dotter att må bra. Men snart orkar jag verkligen inte mer.... 

  • Svar på tråden Tonåring som spårat ut.
  • Tue 20 Dec 2022 09:34
    #1
    +1

    Ett ord internatskola på annan ort. Eller annat land

  • Tue 20 Dec 2022 09:34
    #2

    Följ henne till skolan. Bråka med skolan om resurs. Förbjud allt umgänge med de dåliga vännerna. Iom att hon inte klarar av att vara ensam utan att stjäla/rymma etc så är det tillsyn som gäller.  Du kommer få skit från henne hon kommer hata dig. Men du måste orka annars är hon rätt körd.

  • Tue 20 Dec 2022 10:21
    #3

    Jag säger också internatsskola. Eller kanske behandlingshem med skolgång på annan ort. Trotssyndrom är svårt. Det är just det här som ofta händer då, så det är inte oförväntat så att säga. 

    Så länge det inte finns en sån lösning så skulle jag försöka ha strikta regler, ha stenkoll på henne. Hon är bara 13 - kör gärna med lagen, hon är för ung, hon får inte vara ute och härja. Jag brukar vara emot att förbjuda kompisar, men här kan man ändå försöka förhindra kontakten om det handlar om en kriminell kompis eller en som använder droger. Låt henne ha sånt som mobil, veckopeng och liknande bara om hon sköter sig (ha ganska låga krav där, huvudsak man undviker värsta sakerna och har någon morot där). Och gör något roligt tillsammans också regelbundet. 

  • Tue 20 Dec 2022 16:59
    #4
    +2

    Kontakta kommunen och be om kontaktfamilj där hon kan vara någon helg i månaden

  • theres­ecorne­lia
    Tue 20 Dec 2022 17:34
    #5

    Har redan gjort det. Socialsekreteraren sa att det inte är någon idé att jag ansöker för jag kommer inte bli beviljad det. 

Svar på tråden Tonåring som spårat ut.