Eurydike skrev 2022-12-22 15:28:45 följande:
Det är det enda förhållningssättet vi kan ha till andra människors sexualitet när det gäller handlingar som inte är klassade som brott, även om de borde vara olagliga. Att dra en gräns för någon annan när det gäller handlingar som är normaliserade och lagliga är problematiskt. Att dra sina egna gränser och försöka påverka andras samvete och i förlängningen också deras handlingar är det enda förhållningssättet där man inte sliter ut sig och faktiskt har möjlighet att göra skillnad. Jag slåss inte mot väderkvarnar, jag undviker att få dem i huvudet när det blåset kraftigt, så jag kan fortsätta mala mitt mjöl.
Nej, det är det absolut inte, i en relation sätter man ju oftast gränserna gemensamt och inte var för sig och de allra flesta vet mycket väl var gränsen går.
Om man inte vill känna sig "begränsad" så ska man ju inte ge sig in i en relation där det finns gränser, alternativt redan från början göra klart för sin partner att man inte kommer acceptera några gränser utan göra som man själv vill så personen vet vad hen ger sig in i.
Det duger ju inte att gå in i en relation med gränser och sen skita i dem och utgå ifrån vad man själv tycker passar en för stunden och rättfärdiga det med att man inte brutit några lagar.
Det handlar inte om att slåss mot väderkvarnar, det handlar om att respektera andra människors gränser och inte bara sina egna.