• Anonym (Jag)

Vem är snål?

Vi hade en aktivitet inplanerad för familjen. Maken var motsträvig på grund av kostnaden, men då sa jag att jag kan betala själv, så det blir av för barnens skull.

Han skulle fixa biljetterna, så jag förde över pengarna till honom. Nu har saker dykt upp
    som gör att vi inte kan ändå, men han vägrar ge tillbaka pengarna med orden "det är ändå familjens pengar".

Jag tjänar inte i närheten av vad han gör och han är den som helt klart betalar mest i vardagen. Vanligtvis behöver vi inte tänka så mycket på pengar, men allt har stramats åt för oss också.

Han påstår att jag är snål som vill ha tillbaka pengarna, men han skulle ju aldrig ha haft dem om det inte vore för att det vi skulle göra måste ställas in.

• Svar på tråden Vem är snål?
  • Anonym (´´´)

Ja, märkligt argument av honom faktiskt. Har han bränt dem på annat tro, och därför inte kan ge dem tillbaka? 

Det blir ledsamt om ni ska bråka om det där, men jag kan faktiskt inte se annat än att det är han som gör fel här. 

• Anonym (O)

Om ni inte har gemensam ekonomi så är det inte snålhet utan stöld.

Nästa gång det är dags att betala räkningar lägger du den summan mindre till det gemensamma.

• Anonym (Rut)

Antingen har nu gemensam ekonomi och då spelar det ingen roll vem som har pengarna men då var det inte heller du som skulle betala biljetterna utan det var bådas pengar som skulle bekosta biljetterna.

Eller så har ni separat och då ska pengarna tillbaka så klart  

• AnnaSthlm

Han har beslagtagit dina pengar alltså, stulit dem, och försöker att manipulera dig så du känner dig dum istället. 
    Ge honom några dagar för att överföra tillbaka pengarna och tänk ut hur du ska agera om han vägrar,exempelvis sälja något som är hans för att få tillbaka beloppet. 

• Anonym (Jag)

Vi har olika syn på det. Enligt honom har vi gemensam ekonomi eftersom han betalar mer, jag ser inte hur vi kan ha det när jag inte har tillgång till annat än det jag får in själv och matkontot.

• Anonym (Krångligt)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-21 08:55:00 följande:

Vi har olika syn på det. Enligt honom har vi gemensam ekonomi eftersom han betalar mer, jag ser inte hur vi kan ha det när jag inte har tillgång till annat än det jag får in själv och matkontot.

Det låter som att ni skulle behöva prata igenom er syn på ekonomin. Om å ena anser att ni har gemensam och å andra sidan betalar du för en aktivitet med "egna pengar" så är det inte mycket gemensamt i mina ögon... låter krångligt.

Vi har gemensam men jag har inte direkt tillgång till min mans konton och depåer och han inte till mina, men vi pratar igenom ekonomin och vad som finns lite nu och då.  Men har delade konton där alla utgifter som lån, försäkringar och kortfakturor dras och dit sätter vi in pengar när det behövs, lika mycket vardera. 

Jag har svårt att förstå hur man kan leva ihop som en familj med separat ekonomi och hålla koll på mina/dina utgifter och inkomster.

TS som svar på din fråga, om din man har issues med att betala mer nästa gång ni har räknar så låter det som att din man har tagit dina pengar. Och anser att ni har gemensam ekonomi när det gynnar honom... 

• Anonym (J)

Märkligt beteende av honom, och framförallt omoget. Sätt honom på plats! Visa var skåpet ska stå. Det är bara att kräva tillbaka pengarna.

• Anonym (J)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-21 08:55:00 följande:

Ni har INTE en gemensam ekonomi kan jag tala om för dig
  • Anonym (så gör jag)

När min sambo har gjort på det viset brukar jag helt enkelt skippa att betala honom när han har lagt ut för något och påminna om att jag faktiskt lade ut pengar för XXX tidigare. 

Om du exvis brukar föra över pengar till honom för någon räkning så kan du bara dra av kostnaden för biljetterna nästa gång så är ni kvitt. 

• Jemp

Självklart ska du ha tillbaka de om inte biljetterna redan är köpta och inte går att avboka. 

Svar på tråden Vem är snål?