• Anonym (Ge mig era bästa tips!)

Hur berätta för barnet när bara en vill separera?

Förhållande i fjorton år. Det har varit bra men kanske inte fantastiskt. Har en son på fem år. Vi har inte grälat eller så men vi har haft olika syn på hur hemmet ska vara städat och ja, den typen av saker. Vi bägge har tyckt att det varit tufft att bli föräldrar. Jag har eller iaf hade bestämt mig för att kämpa på tills barnet är större och lite mer självgående. Har tänkt att jag och mamman då skulle få mer tid för oss själva och hitta tillbaka till det vi haft .

Det kom som en chock för mig när sambon berättade att hon var förälskad i en annan och ville separera. Jag upplever att vi inte en endaste gång har pratat om att vår relation har varit så dålig att det skulle vara aktuellt med en separation.

Nu till min fråga... HUR berättar man för femåringen att vi kommer att separera? Ska jag som inte vill separera helt enkelt ljuga och säga att det är ett gemensamt beslut? Tycker att det här känns riktigt jobbigt att jag ska behöva ljuga för den person som betyder mest i hela världen för mig. 

Hur har ni andra gjort och hur har ni sagt?

• Svar på tråden Hur berätta för barnet när bara en vill separera?
  • Jemp

Varför ska ni öht säga vems beslut det är? Jag tycker nog det är bättre att bara säga att ni slutat vara kära eller liknande.

• Anonym (Tyra)

Barnet är litet och behöver både mamma och pappa. När barnet är vuxet kan du berätta hur det var, om fortfarande aktuellt. Det är ett för litet barn för att intellektuellt förhålla sig till att pappa vill att jag ska veta sanningen för att jag betyder mest av allt för pappa. Att veta att det betyder mest av allt för pappa räcker. 

• Anonym (´´´)

sSå små barn brukar ta det med ro, bara ni föräldrar inte gör drama av det. Jag vet en 5-åring som tyckte det var superspännande när han fick följa med den ena föräldern till dennes nya lgh och fick se sitt rum och vara med och bestämma lite om färg och möbler där. Det var lite som ett äventyr och det blev inget besvär alls när han skulle börja bo varann vecka. 

• Ascendere

En femåring är ett relativt litet barn. Finns ingen anledning att göra det mer komplicerat än det behöver vara. Se det ut barnets perspektiv och fokusera på de praktiska aspekterna i första hand, mamma och pappa kommer inte att bo tillsammans, du är fortfarande viktigast för både mamma och pappa, du kommer att turas om att bo hos oss, vi kommer kunna träffas ofta osv. 
    Alltså förbered barnet på hur det kommer att bli praktiskt och vad beredd på att svara på frågor när de kommer, tex "Varför kunde ni inte bo ihop längre?". 

Ser ingen anledning till att gå in på komplicerade känslomässiga relationsbitar med ett så litet barn, det har hen ingen nytta av utan håll det konkret. Samma sak med vems beslut det var, finns ingen anledning att gå in på det utan säg bara "så här kommer det att bli, det är tråkigt men det kan bli så, vi kommer att göra vad vi kan för att det ska bli så bra som möjligt" etc.

Jemp skrev 2022-12-21 14:10:32 följande:

Varför ska ni öht säga vems beslut det är? Jag tycker nog det är bättre att bara säga att ni slutat vara kära eller liknande.

Därför att vi inte är eniga om att separera. Jag hoppades att det framgick av inlägget. Får kanske förtydliga lite...
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-21 14:13:53 följande:

sSå små barn brukar ta det med ro, bara ni föräldrar inte gör drama av det. Jag vet en 5-åring som tyckte det var superspännande när han fick följa med den ena föräldern till dennes nya lgh och fick se sitt rum och vara med och bestämma lite om färg och möbler där. Det var lite som ett äventyr och det blev inget besvär alls när han skulle börja bo varann vecka. 

Kanske är det bara så att jag som är den som blir lämnad som inte är mentalt förberedd på att ljuga för mitt barn. Är väl bara att bita i det sura äpplet då...
    Ascendere skrev 2022-12-21 14:23:46 följande:

En femåring är ett relativt litet barn. Finns ingen anledning att göra det mer komplicerat än det behöver vara. Se det ut barnets perspektiv och fokusera på de praktiska aspekterna i första hand, mamma och pappa kommer inte att bo tillsammans, du är fortfarande viktigast för både mamma och pappa, du kommer att turas om att bo hos oss, vi kommer kunna träffas ofta osv. 
    Alltså förbered barnet på hur det kommer att bli praktiskt och vad beredd på att svara på frågor när de kommer, tex "Varför kunde ni inte bo ihop längre?". 

Ser ingen anledning till att gå in på komplicerade känslomässiga relationsbitar med ett så litet barn, det har hen ingen nytta av utan håll det konkret. Samma sak med vems beslut det var, finns ingen anledning att gå in på det utan säg bara "så här kommer det att bli, det är tråkigt men det kan bli så, vi kommer att göra vad vi kan för att det ska bli så bra som möjligt" etc.

Nä det är klart att det ska vara så enkelt och tydligt som möjligt för barnet. Självklart. Det är ju JAG som tycker att det känns jobbigt att förvränga det hela för honom. 
  • Drottningen1970
    Anonym (Ge mig era bästa tips!) skrev 2022-12-21 14:26:59 följande:
    Kanske är det bara så att jag som är den som blir lämnad som inte är mentalt förberedd på att ljuga för mitt barn. Är väl bara att bita i det sura äpplet då...
    Det handlar inte om att ljuga utan om att göra sitt jobb som förälder och inte belasta ett litet barn med diverse ?sanningar? som barnet inte har mognad att processa. Sluta vara barnslig och sätt på dig den stora pojkens byxor nu.
  • Anonym (Orsak behövs inte)

Jag tror inte att femåringen funderar över vems beslut det är eller vem som lämnat vem om ni inte tar upp det själva. Säg bara att ni ska skiljas samt vad det innebär att ni ska skiljas d v s att mamma ska bo på ett ställe och pappa på ett annat. Om femåringen frågar varför förklara att förhållandet är slut och att det händer att vuxna människor inser att de inte passar att bo tillsammans längre.

Mina föräldrar skildes när jag var sex år. Jag funderade aldrig på vem som ville skiljas förrän jag var i tonåren eller rättare sagt var det min mamma som berättade det. Jaha tänkte jag väl då tur att ni skiljdes. För hur mina föräldrar har kunnat bo under samma tak i mer än 10 år är för mig en gåta de är två väldigt olika personligheter.

En skilsmässa behöver inte vara traumatisk för barnen det är hur de vuxna hanterar skilsmässan som avgör. Blanda inte in barnen i varför och i era känslor för varandra. Jag minns inte att mina föräldrars skilsmässa gjorde att jag mådde dåligt på något sätt. Däremot har de berättat att jag reagerade negativt när de sa att de skulle skiljas men att jag tyckte det var helt ok när de sa att de skulle bo på två olika ställen. Det berodde helt enkelt på att jag inte visste vad en skilsmässa innebar och att jag bara hört det i negativa sammanhang.

Svar på tråden Hur berätta för barnet när bara en vill separera?