Hur berätta för barnet när bara en vill separera?
Förhållande i fjorton år. Det har varit bra men kanske inte fantastiskt. Har en son på fem år. Vi har inte grälat eller så men vi har haft olika syn på hur hemmet ska vara städat och ja, den typen av saker. Vi bägge har tyckt att det varit tufft att bli föräldrar. Jag har eller iaf hade bestämt mig för att kämpa på tills barnet är större och lite mer självgående. Har tänkt att jag och mamman då skulle få mer tid för oss själva och hitta tillbaka till det vi haft .
Det kom som en chock för mig när sambon berättade att hon var förälskad i en annan och ville separera. Jag upplever att vi inte en endaste gång har pratat om att vår relation har varit så dålig att det skulle vara aktuellt med en separation.
Nu till min fråga... HUR berättar man för femåringen att vi kommer att separera? Ska jag som inte vill separera helt enkelt ljuga och säga att det är ett gemensamt beslut? Tycker att det här känns riktigt jobbigt att jag ska behöva ljuga för den person som betyder mest i hela världen för mig.
Hur har ni andra gjort och hur har ni sagt?