-
Det är ju du som bestämmer att det är slut - inte han!Anonym (TS!) skrev 2022-12-21 15:46:32 följande:Jag har gjort slut flera gånger, ja. Och då har han visat ånger och försökt att vara mer... positiv / snäll, osv. Så egentligen är det väl i en dvala nu. Inte tillsammans, som i ett par.. Men inte heller slut - enligt honom. Men för mig är allting slut, jag har bara inte orkat bråka om det på slutet.Vad är du rädd för egentligen? Sur blir han oavsett och sen är det inte mer med det. Då får han väl vara sur då.Anonym (TS!) skrev 2022-12-21 15:21:59 följande:Det är jäkligt svårt - om man är konflikträdd och rädd för att han ska bli förbannad igen. För min del är det sllut, för hans del vill han kämpa för oss.Inte ditt problem. Kräv tillbaka nyckeln, kräv att han ska ta hem sina saker, flytta isär och gör slut på riktigt den här gången! Och sen när den biten är klar så kan du diskutera underhåll. Var beredd på tjafs, Fk hjälper dig om han inte samarbetar så det behöver du inte oroa dig för.Anonym (TS!) skrev 2022-12-21 15:21:05 följande:Han bor enbart i en tvåa, får inte plats med dem i den. Hävdar själv att han inte ens får plats med sin i den... Därför måste han göra plats för att ens ha en säng där, åt sig själv. Och står i våra skilsmässopapper att de ska bo hos mig, för deras bästa.
-
Ja du är rädd, men ska du leva med honom resten av livet...? Knappast va, så förr eller senare måste du ta tag i det, så hellre ju förr desto bättre.Anonym (TS!) skrev 2022-12-21 21:18:58 följande:
Jag är rädd för att han ska bli förbannad, bli fysisk och helt enkelt bli sådär kolsvart i ögonen och tappa kontroll över vad han gör.. Har ofta "gått på tå" för att inte irritera honom, inte ätit vissa maträtter då han inte gillar dem, inte tittat på vissa TV-program, slutat läsa böcker - som jag älskar.. För att han tycker jag då tar tid från hushållet och barnen.
När det kommer till underhåll kan man även som särbo få betala underhåll - det vet jag ju så sett. Men jo, jag vill ju bryta upp. Vill flytta från staden vi bor i. Vill flytta 120 mil till min mamma och syskon som bor så långt ifrån (jag flyttade ju till honom för närmare 12 år sedan).
Du lär inte få flytta så långt med barnen, lika bra att förlika dig med den tanken direkt. Men visst kan man begå lagbrott. Om ni har gemensam vårdnad bryter du mot lagen, även med enskild vårdnad så kan det ses som att du saboterar umgänget med pappan, som du inte kan motsäga eftersom det inte finns några anmälningar osv sedan tidigare. Men jag tycker ändå du ska försöka ta dig ifrån honom. -
Bra idé ändå att skylla på att du är slarvig, jag tror han blir mindre arg än om du säger åt honom att ge honom nyckeln för att det är slut, den delen kan du ta sen. Och självklart måste du ha någon med dig när han hämtar sina saker, du kan meddela honom via sms att det är slut. Tänk på att du inte får slänga hans saker hur som helst men du kan googla på hur länge du är skyldig att ha dem kvar. Du kanske kan ge honom ett datum för när de måste vara ute och sen göra dig av med dem annars.Anonym (TS!) skrev 2022-12-22 16:16:46 följande:Jag funderar på att oavsett hur/när/var kontakta FK redan direkt efter nyår.. Jag kan ju få retroaktivt underhåll från den dagen han flyttade ut, vilket ju var i maj 2022. För rent juridiskt, pappersmässigt, adressmässigt, folkbokföringsmässigt, etc så bor han ju inte här längre.
Men funderar på att säga att min nyckel är trasig eller borttappad och att han måste ge mig sin.. Visst en lögn.. Men sådant brusar han inte upp för, han vet ju jag är lite "slarvig/glömsk" ibland med materiella ting. -
Lär dig EN sak om inte annat: du kan INTE lita på vad han säger, särskilt inte om han säger att du får flytta med barnen. Du ska ha sånt skriftligt, helst via Familjerätten. Du kan be dem kalla honom för medlande samtal. Om han vägrar så ligger det till din fördel.Anonym (TS!) skrev 2022-12-22 16:14:13 följande:
Alltså, har tagit upp det med honom tidigare - att jag vill flytta dit jag har större kontaktnät, tillsammans med barnen. Och då har han sagt olika saker som svar på det.
1. Jag får flytta men då blir det utan barnen.
2. Jag får flytta tillsammans med barnen men då blir det noll kontakt mellan han och barnen. Han kommer då aktivt backa från ALLT.
3. Han tillåter det endast om det innebär att han och jag flyttar ihop som sambos igen.
Det jag gör i nuläget är att skriva i en låst blogg - om allt som sker, sägs osv.. Allt som jag bara kan. Just för att det är så mycket hot, pikar, psykisk misshandel såväl som fysisk (nu är det dock några år sedan sist - men rädslan finns kvar ändå). Så det kommer jag använda vid eventuell tvist.
Fortsätt skriva i bloggen, anteckna ALLT! -
Nej. Han har rätt att ändra sig och omförhandla det också. Om han inte är väldigt olämplig så kommer han nästan garanterat att få till ett mer delat boende.Anonym (TS!) skrev 2022-12-22 19:28:03 följande:Tänkte på en sak.. Har det betydelse att han erkänt att det är för barnens bästa att de bor med mig - står skriftligt i skilsmässopapperen angående det.Ställde du inga följdfrågor? T ex när han hade tänkt ta bort den, eftersom barnen faktiskt behöver rummet.Anonym (TS!) skrev 2022-12-22 19:29:13 följande:Absolut.. HAn har ju fortfarande sin säng här. När han hade en kompis över idag, började jag - i hans kompis närvaro fråga om när den skulle flyttas och sådant. Fick inget mer svar än att jag inte skulle lova bort det stora sovrummet (som den står i nu) till barnen, att det ska vara färdigt barn-sovrum redan nu under jullovet.
-
Det var då, saker kan ändras. Han kan skylla på vad som helst om han vill ta tillbaka det uttalandet, t ex att han tyckte synd om dig eller kände sig manipulerad eller vad som helst. Underskatta aldrig hur lågt människor kan sjunka.Anonym (TS!) skrev 2022-12-23 08:08:41 följande:
Ah okej, trodde det hade någon betydelse så sett att han medgivit att de har det bättre boendes hos mig.
Nej.. Men när han kom tillbaka senare (utan kompisen) fortsatte dialogen, han menar madrassen är för tung att lyfta på egen hand - två stycken kommer fortfarande ha det jobbigt med den. Att han måste möblera om i sin lägenhet som han möblerat den nu, för att få plats med en säng .. Att det inte är mitt löfte att ge barnen, om ett nytt rum (de sover för närvarande tre st i ett rum, jag sover i en barnsäng (90-säng) tillsammans med yngsta i ett annat rum) för han kan inte bara flytta över alla saker sådär på direkten. Så det hela blev mitt fel, jag som gjort fel och lovat saker jag inte kommer kunna hålla.. Jag blev den elaka.
Haha fast det är ju din lägenhet så jo, det ÄR ditt löfte att ge barnen :D Börja med att ta tillbaka nyckeln, sedan kräver du att han tar ut sängen senast dag X eller så kommer du att ställa den utanför lägenheten. -
Bra att du tagit tag i situationen. Nej, jag tror inte heller ni kommer att vara vänner. Frågan är om ni kommer överens om umgänget eller måste ta det via Familjerätten. Du kan avvakta ett tag och fråga igen vad han tycker om ditt förslag för umgänget, vill han inte ge något rakt svar så lägg bollen hos honom att han kan meddela dig när han har funderat på det eller komma med ett eget förslag. Till dess är barnen hos dig på heltid.Anonym (TS!!) skrev 2023-01-09 11:45:49 följande:
Jag har ... bytt familjeliv konto.. Men jag är TS.. Och jag har faktiskt skickat ut honom, gav honom ett ultimatum. Hans säng skulle vara ute senast i fredags, vilken den då blev. Och det var på nyårsdagen jag bröt upp med honom helt. Sa att jag inte orkade mer, ville inte mer. Att det var över.
Inatt mejlade jag dessutom om hur jag anser vi ska göra med barnen. Jag föreslog att de skulle sova hos mig nätter som leder till skoldag (dvs sön-fre), att de kunde sova hos honom varannan helg (alla 4 barnen) samt vid lov, skolfria dagar, övriga helger, etc kunde vi göra upp närmare - att även om ett barn vill sova hos honom en icke-spikad helg, så är det okej. Skrev även i det mejlet att jag sökt underhåll.
Hans enda kommentar på det hela var: "Verkar inte som vi är eller kommer vara vänner."