• Hhhannah

    Ska man "bjuda tillbaka" när barn varit på kalas?

    Det här ämnet kom upp i en tråd och nu får det en egen:
    Är det bra att bjuda barn på ditt eget barns kalas om hen varit på deras? Någon förespråkade att det är "individualism" som gäller numera och att det är helt onödigt att bry sig om såna saker, så vad tycker ni? 🙂

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man "bjuda tillbaka" när barn varit på kalas?
  • BahHumbug

    Är osäker då det beror helt och hållet på situationen.
    Är det att man måste bjuda hela klassen eller bara ett kön så blir det att man måste bjuda alla.

    Är det så att barnet bjuder hem kompisar och de leker tillsammans på fritiden så bjuder man tillbaka.

    Om man inte leker på fritiden så har jag svårt att förstå varför man använder kalas som en inbjudan till lek. Är det inte bättre att försöka att få barnen att leka innan kalaset? Det finns inget som säger att barnen blir kompisar bara för att de är bjudna på kalas.

  • fjanten

    Jag är kanske lite kvällstrött, men jag förstår inte riktigt frågan. Vad menar du med "bra"? Bra för vem? Det egna barnet? Bra för barnet som mitt barn varit bjuden på kalas hos..? Bra på vilket sätt?

    Jag tycker de bra sakerna är:
    - Bra att lära barn att bjuda igen, så som vi vuxna ofta gör.
    - Bra om barnet bjuds till mitt barns kalas för barn tycker om att gå på kalas och vem vet om aktuellt barn alls brukar bjudas till kalas

    Jag har svårt att se vad som skulle vara DÅLIGT med att bjuda in.

  • elsi
    Hhhannah skrev 2022-12-21 16:14:06 följande:
    Ska man "bjuda tillbaka" när barn varit på kalas?

    Det här ämnet kom upp i en tråd och nu får det en egen:
    Är det bra att bjuda barn på ditt eget barns kalas om hen varit på deras? Någon förespråkade att det är "individualism" som gäller numera och att det är helt onödigt att bry sig om såna saker, så vad tycker ni? 🙂


    Jag tycker att det beror lite på.

    Det är fint och artigt att bjuda tillbaka de som bjudit. Men det kan också bli alltför många för att rymmas i ens egen bjudning. Det är också skillnad om bjudningen varit tex för hela klassen, oavsett om barnen är vänner eller bara klasskamrater, eller om det är få specifika bjudna och barnet är bjudet just för sin egen skull. 
  • Spucks

    Beror på: varför blev barnet bjuden? Var det så att hela klassen bjöds men att den bjudna barnet har en mindre kalas? Nej, då behöver man väl inte bjuda alla som bjöd en. Eller så kan relationen mellan barnen har förändrats från enas kalas till den andras. Eller så är barnen tex. grannar eller kompisar från någon aktivitet men barnet vill enbart bjuda klasskompisar.

Svar på tråden Ska man "bjuda tillbaka" när barn varit på kalas?