• Anonym (????)

Mitt ex vill vara spermadonator till oss

Hej!

Jag har sedan tidigare ett barn på 13 år från mitt ex, vi har varit separerade i 11 år och jag är idag i ett förhållande med en kvinna. Vi har varit tillsammans i 4 år och vi funderar nu på att skaffa barn. Mitt ex har erbjudit sig utan att vi frågat att donera sperma till oss, för mig är det en toppen ide men för min partner känns det inte lika självklart. 

Min partner vill ha en donator från en klinik men då vi båda ska bli gravida tänker jag att hon kan skaffa via klinik och jag genom mitt ex. Mitt ex vill inte vara involverad i barnet och vi kommer således lösa detta rättsligt när det är dags. 

Dilemmat är ska jag tacka ja till erbjudandet då jag inte vill ha en okänd donator och riskera att vårt förhållande tar slut eller ska jag tacka nej och leva med ångest över att jag inte fick mer barn?

• Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss
  • Anonym (????)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-22 07:09:19 följande:

TS. Har du tankar om att det vore bra/smidigt/smart att ditt äldre barn får ett helsyskon och att det därför vore bra att använda exet som donator? 

Kan det vara så att din partner känner sig otrygg/osäker runt din relation med ditt ex? Hur mycket kontakt har du och mannen? 

Jag undrar nog mest varför i herrans namn mannen erbjudit sig om du inte ens frågat? Hur mycket känner han till om era planer på barn?
    Om han inte tänker vara delaktig i barnets liv, blir det inte väldigt konstigt när han är pappa till ditt äldre barn och (antar jag) har relation med det barnet? Kan det vara så att han är sugen på ett barn till, ser detta som en smidig och enkel lösning och tänker att han slipper ta ansvar men samtidigt kommer han ju få se barnet då och då om han träffar det äldre? 

Om både du och din partner blir gravida men på olika vis, hur ska ni hantera det när barnen börjar fråga om vem som är pappa. Ska du peka på ditt äldre barns pappa och tala om att ni två är helsyskon, har samma pappa, medan din partner fick kliniksperma? 

Tack för bra frågor!

Nej min tanke är att det är mycket bättre att ha en som jag känner till genetiskt som donator än någon som jag aldrig pratat med. Om jag tar en donator från en klinik kommer barnet aldrig veta vem pappan är. Jag har vänner som fått barn via klinik och dom ångrat att det blev en anonym donator pga att barnen frågar efter pappan. Då är det utifrån mitt perspektiv bättre att säga att du blev till med hjälp av din syskons pappa, då han ville hjälpa oss att få dig. Än att du blev till på en klinik och vi vet inte vem din pappa är.

Min dotter kommer vara 18 när barnet blivit så gammalt att kanske undra gällande pappan och då tänker jag att det inte är lika känsligt som om dottern varit 5 år när jag blev gravid igen. 

Vi hade en diskussion gällande detta och han undrade om vi ville ha mer barn och då sa ja att det nog blir en klinik varpå han sa att han kan ställa upp om vi vill. Min dotter är varannan vecka hos sin pappa och vi har en väldigt snäll relation men umgås inte mer än vid lämning av dotter. Han är en super snäll pappa och har aldrig gjort mig något ont, vår relation slutade i vänskap. 

Vet att många lesbiska par skaffar barn genom olika donatorer vilket inte är konstigt i dagens läge, men av min egna uppväxt utan en pappa i mitt liv känner jag lite att blod inte är tjockare än vatten. Det blir liksom vad du gör det till..
  • Anonym (????)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-22 08:08:52 följande:
    Ok, men vad tänker din partner? Du svarade på alla frågor utom den om vad hon tänker :) 
    Min partner tänker att vi kan göra så och så får vi se sen hur det går. Det är ju precis som när man skaffar barn med sin man där man inte vet hur det blir efter barnet föds ( som det blev för mig och mitt ex då vi skilde oss 1.5 år efter ). 

Jag förstår att ni som inte är i denna situation tycker det är super konstigt men vi som befinner oss i en lesbisk relation försöker ju hitta en så bra väg som möjligt. 

Mina mamma skills är inte dåliga, min dotter mår bra och har en bra relation till mig och hennes pappa samt bra vänner och bra skolgång. 

Livet är inte svart eller vitt enligt mig, det viktiga är att vi är bra föräldrar, vi båda har stabil ekonomi, fast arbete och stabil relation vilket vi har. 
  • Anonym (????)
    Anonym (ÄD) skrev 2022-12-22 08:23:10 följande:
    Är själv gravid via äggdonation just nu så kan förstå en del av dina funderingar gällande tex genetik, sjukdomar etc. I Sverige har iallafall barnet rätt att få information om donatorn när det är äldre. 

Det jag inte riktigt får ihop är hur du tänker kring papparollen. Han vill inte vara delaktig samtidigt som han är en närvarande pappa till ditt äldre barn. På vilket sätt hjälper det ditt barn att kunna säga "här är din pappa", kommer ju inte underlätta det barnets funderingar? Attt ditt ex gör det här som en "tjänst" till dig och din nya är ju något barnet aldrig kommer förstå. Risken är att det bara ser ojämlikheten med syskonets relation och undrar varför det själv blivit ratat?  Hur tänkte du/ni hantera det?
    Jag tänker att min dotter är äldre då och att barnet inte kommer se så mycket av deras relation. Och om barnet vill träffa den som donerade ska den självklart få göra detta. Jag tänker att barnet inte kommer känna sig ratad då den har två bra föräldrar som finns där för barnet. Barnet kommer ju få mer syskon så det är det minsta jag oroar mig för. Jag tror det är större chans till att inte kunna hantera situationen om man har en donator som är anonym eller som är öppen, detta då man kommer ha funderingar på vart man kommer ifrån och så, precis som mina vänners barn har idag. 

Jag förstår att ni som inte bor i denna relation tycker det är super konstigt. 

Hur tänker du själv nu när du är gravid via äggdonation? Hur känns det och hur kommer du svara på barnets frågor?
  • Anonym (????)
    LFF skrev 2022-12-22 09:04:18 följande:
    Så det är ok att det ena barnet (det du bär) vet vem hens pappa är men att det andra barnet inte kan få veta förrän hen är 18? Ni särskiljer ju barnen redan från start då. 

Vad gäller frågan om vart barnets pappa är när den frågan eventuellt dyker upp så är det väl bara att säga som det är på en nivå som är åldersstyrd efter barnets ålder? Dessutom har ju barnet sedan rätt att få veta sin genetiska bakgrund när hen fyller 18. Det finns inga helt anonyma donatorer i Sverige längre ens om vi räknar bort dna-tekniken och släktforskning med hjälp av det.
    Vad menar du nu? Barnet kommer ju få veta när den frågar vem pappan är? Inte när den är 18.
  • Anonym (????)
    LFF skrev 2022-12-22 09:13:56 följande:
    Ber om ursäkt, tyckte jag läste att både du och din partner skulle bära varsitt barn och att du ville att ditt ex skulle vara pappan till det ena  
    😀 Ingen fara. Du menar att om vi har en donator från en klinik så säger vi bara att barnets pappa är okänd men du får veta när du är 18 år? Tänk den längtan barnet kommer ha fram tills den fyller 18 år.

Det slipper jag ju om vi känner till donatorn från start och kan berätta redan från början😅
  • Anonym (????)
    LFF skrev 2022-12-22 09:24:38 följande:
    Fast pappan är ju inte en riktig pappa när han är donator. Så man säger ju något som "mamma X och mamma Y ville så gärna ha dig så vi fick hjälp med det". Om barnet undrar över sin genetiska bakgrund senare så kan man ju säga att "när du är 18 kan du få ta del av informationen om vem som donerade så vi kunde få dig"

Finns väl lite barnböcker om detta om jag inte minns fel Provrörsbarn har ju funnits en ansenlig tid nu. 

www.akademiska.se/for-patient-och-besokare/hitta-pa-sjukhuset/a-till-o/reproduktionscentrum/vanliga-fragor-och-svar/lastips-om-ofrivillig-barnloshet/ (det är inte bara böcker om ofrivillig barnlöshet även om det är det som står i länken)
    Ja du har rätt i det du säger. Tack för att du bollar med mig utan att anklaga mig för att vara ointelligent 😀

Jag ska kika vidare på detta, tanken med inlägget var att få lite tankar kring detta dilemma men eftersom inte många här befinner sig i samma situation förstår jag att tankarna kan skilja sig åt.
  • Anonym (????)
    Friger skrev 2022-12-22 08:04:40 följande:
    Du kan skaffa en donator privat som är känd men som inte har någon inblandning i det hela känslomässigt.

Lär känna den personen innan bara.

För övrigt. Det här med att donera anonymt "is no more". Släktforsknings-dna gör att de flesta hittar sin pappa enkelt. Jag donerade anonymt. Har i praktiken 14 barn nu varav 10st via donation. 4st av dessa träffar jag i olika omfattning.
    Okej så du har donerat till flera familjer och sen har barnen kontaktat dig eller? Berätta gärna mer hur det har gått till och hur ni gjorde med att inte registrera dig som förälder 😀
Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss