• Anonym (hamb)

Mitt ex vill vara spermadonator till oss

Anonym (????) skrev 2022-12-22 05:55:07 följande:
    Mitt ex vill vara spermadonator till oss

Hej!

Jag har sedan tidigare ett barn på 13 år från mitt ex, vi har varit separerade i 11 år och jag är idag i ett förhållande med en kvinna. Vi har varit tillsammans i 4 år och vi funderar nu på att skaffa barn. Mitt ex har erbjudit sig utan att vi frågat att donera sperma till oss, för mig är det en toppen ide men för min partner känns det inte lika självklart. 

Min partner vill ha en donator från en klinik men då vi båda ska bli gravida tänker jag att hon kan skaffa via klinik och jag genom mitt ex. Mitt ex vill inte vara involverad i barnet och vi kommer således lösa detta rättsligt när det är dags. 

Dilemmat är ska jag tacka ja till erbjudandet då jag inte vill ha en okänd donator och riskera att vårt förhållande tar slut eller ska jag tacka nej och leva med ångest över att jag inte fick mer barn?

oj oj oj, nej. Ditt ex kan mkt väl ändra sig i framtiden. I lagens mening är blodsband starka argument för delad vårdnad (vilket man såklart kan ifrågasätta).

Ok det kan på ett relationellt plan skapa stora slitningar med din tjej att du har ett barn med ditt ex.

Gör det inte. Som bäddat för konflikt.
  • Anonym (hamb)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-22 07:09:19 följande:

TS. Har du tankar om att det vore bra/smidigt/smart att ditt äldre barn får ett helsyskon och att det därför vore bra att använda exet som donator? 

Kan det vara så att din partner känner sig otrygg/osäker runt din relation med ditt ex? Hur mycket kontakt har du och mannen? 

Jag undrar nog mest varför i herrans namn mannen erbjudit sig om du inte ens frågat? Hur mycket känner han till om era planer på barn?
    Om han inte tänker vara delaktig i barnets liv, blir det inte väldigt konstigt när han är pappa till ditt äldre barn och (antar jag) har relation med det barnet? Kan det vara så att han är sugen på ett barn till, ser detta som en smidig och enkel lösning och tänker att han slipper ta ansvar men samtidigt kommer han ju få se barnet då och då om han träffar det äldre? 

Om både du och din partner blir gravida men på olika vis, hur ska ni hantera det när barnen börjar fråga om vem som är pappa. Ska du peka på ditt äldre barns pappa och tala om att ni två är helsyskon, har samma pappa, medan din partner fick kliniksperma? 

precis, arrangemanget är inte heller sjysst mot det framtida barnet, vars biologiska far endast bryr sig om ett av barnet.
Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss