• Anonym (Moa)

Hittade 300 kronor på gatan, vad göra?

Som sagt så hittade jag och barnen 300 kronor på gatan, ingen aning vem som kan ha tappat det och hur ska man kunna ta reda på det? Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Hittade 300 kronor på gatan, vad göra?
  • Anonym (S)
    Anonym (Moa) skrev 2022-12-22 14:30:52 följande:

Som sagt så hittade jag och barnen 300 kronor på gatan, ingen aning vem som kan ha tappat det och hur ska man kunna ta reda på det? Vad skulle ni gjort?

Jag hittade en gång en hundralapp i facket på en uttagsmaskin. Jag stod kvar några minuter, tänkte att någon insett att de inte fått alla pengarna med sig och gick tillbaka till automaten. Men ingen kom. 
    Sedan gick jag och tog hundralappen med mig. 

Om ni inte såg någon som letade eller liknande så kan ni inte göra så mycket. 
  • Anonym (Kvinna ...)

Min mamma hittade en tusenlapp precis vid spärren i t-banan. Hon lämnade den till spärrvakten. Urkorkat då jag är rätt övertygad om att han tog den själv. Kan nästan svära på att min mamma hade behövt den bättre då vi väldigt sällan hade mat hemma.

• Anonym (Kalle På Spången)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-12-22 14:54:17 följande:

Min mamma hittade en tusenlapp precis vid spärren i t-banan. Hon lämnade den till spärrvakten. Urkorkat då jag är rätt övertygad om att han tog den själv. Kan nästan svära på att min mamma hade behövt den bättre då vi väldigt sällan hade mat hemma.

Den 1000-lappen tog han hand om själv.

Att behålla upphittade sedlar tycker jag är ok, Hittade ett paket cigg på stan som jag gav bort till en bekant.
  • Anonym (C)

Lösa pengar får man ta!
    Men såklart ser man att någon går och letar efter något så frågar man ju, säger de då att de tappat pengar ger man tillbaka.

Det är helt omöjligt att veta vems pengar det är om de inte ligger i plånbok eller väska.

Summor över 1000 kr hade jag nog ringt och rådfrågat polisen om.

• Anonym (gg)

Jag tappade 4000 när jag var som fattigast, fick aldrig tillbaka dem. Dagen före jul. Det var riktigt jobbigt.

Å andra sidan vet jag heller inte hur man skulle kunna få tillbaka dem "mot beskrivning" eller liknande heller.

• Anonym (C)
    Anonym (gg) skrev 2022-12-22 17:39:17 följande:

Jag tappade 4000 när jag var som fattigast, fick aldrig tillbaka dem. Dagen före jul. Det var riktigt jobbigt.

Å andra sidan vet jag heller inte hur man skulle kunna få tillbaka dem "mot beskrivning" eller liknande heller.

Ringer man polisen och har tappat 4000 kr och de har fått in 4000 kr från en snäll person, så kommer det ju absolut räcka som beskrivning.
  • fornminne

Om inte någon verka leta efter pengarna behåller du dem, eller så skänker du dem till någon bättre behövande. 

Hade jag haft det kärvt hade jag behållit pengarna själv. Hade jag haft det gott ställt hade jag gett bort dem.

• Anonym (:))

Det är omöjligt att ta reda på vems det är. 

Ta dom pengarna och köp något fint till jul till dig och barnen! Det hade jag själv absolut gjort.

• Anonym (A)
    Anonym (:)) skrev 2022-12-22 19:01:00 följande:

Det är omöjligt att ta reda på vems det är. 

Ta dom pengarna och köp något fint till jul till dig och barnen! Det hade jag själv absolut gjort.

Håller med
  • Spucks
    Anonym (Moa) skrev 2022-12-22 14:30:52 följande:
    Glädja dig.
  • Core

Beror på hur du är som person. Jag hade utan samvetskval lagt dem i min egen plånbok. I uttagsautomater ska man dock vänta, för den drar tillbaka pengarna in på dennes konto igen.

Nån annan kanske hade skänkt pengarna, om man har nån skam över att använda dom själv dvs

• Pilsner

Jag lade pengar jag hittade i en Röda Korset-insamlingsbössa.

• Anonym (Moa)
    Anonym (S) skrev 2022-12-22 14:34:26 följande:
    Jag hittade en gång en hundralapp i facket på en uttagsmaskin. Jag stod kvar några minuter, tänkte att någon insett att de inte fått alla pengarna med sig och gick tillbaka till automaten. Men ingen kom. 
    Sedan gick jag och tog hundralappen med mig. 

Om ni inte såg någon som letade eller liknande så kan ni inte göra så mycket. 
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-12-22 14:54:17 följande:

Jag behöll dom, vi la pengarna på bio. Är ensamstående och har det stundtals(beroende på vabb) tufft ekonomiskt. Tycker synd om personen som tappade dom men inser att det inte är så mycket annat jag kunde göra i situationen utom möjligen skänkt bort dom. 
Svar på tråden Hittade 300 kronor på gatan, vad göra?