• Torna

Vart tar extrahuden vägen?

Dagens kanske mest oviktiga och IQ-befriade fråga, men vart försvinner den töjda huden på magen efter förlossningen? Födde barn för 11 veckor sedan och de första 2-3 veckorna var magen som en ballong utan luft. Sedan blev den lika platt som innan men kunde fortfarande nypa tag i extrahuden. Nu är den helt platt och huden precis lika stram som innan jag blev gravid. Kroppen är så otroligt häftig som klarar av en sån omställning så snabbt! Men VART tar extrahuden vägen? Krymper den tillbaka? 

Av någon anledning är detta något jag gått och funderat på ett tag.. 😅

• Svar på tråden Vart tar extrahuden vägen?
  • Anonym (Tess)

Om man står på alla 4 efter att ha fött några barn så hänger magens hud lite och är rynkig. Men det märks inte när man står upp.

• Torna
    Anonym (Tess) skrev 2022-12-23 08:12:39 följande:

Om man står på alla 4 efter att ha fött några barn så hänger magens hud lite och är rynkig. Men det märks inte när man står upp.

Den gjorde det i början, men inte längre. Men den kan ju inte magiskt försvinna? Eller? 🙈
  • Anonym (mama)

Huden är elastisk till en viss gräns. Ju fler barn man har fött, desto mindre elastisk blir den ju. 

• Anonym (op)

Ni som får så har tur. Jag har 20 år senare fortfarande lös hud och den gick aldrig helt tillbaka på mig. 

• fluffycookie

HAHAHA TACK! Jag har också funderat orimligt länge på detta

• Anonym (Olika förutsättningar)

Huden är mer eller mindre elastisk. Är man ung, smal innan och fått bara ett barn brukar man i stort sett se ut som före efter man fått barn. Ju äldre man blir, ju fler barn man fått, ju större mage man haft och ju mer överviktig och otränad man är desto svårare för huden att krympa ihop igen. Jag har lite lös hud trots hög ålder, men eftersom jag väger 7 kg mindre än när jag blev gravid är jag ändå betydligt smalare överlag. Magen ser däremot ut som skit pga ks-ärr och magbråck, men huden är okey.

• Anonym (Libbsticka)

Dels har vi ärftligt olika goda förutsättningar för bl.a. sårläkning och elasticitet i vår hud. En del får t.ex. lätt stora ärr, andra inte.

Sedan har vi som yngre lättare att både bilda nya celler och bryta ner överskottshud. Vissa andra däggdjur, som hjortdjur, kan avsluta en dräktighet och tillbakabilda hela foster (= absorbera näringen igen) om det finns för lite föda en period, för att sedan kunna bli dräktiga igen när mattillgången är bättre.
    -

Min mamma fick mig när hon var 23 och ingen kunde se att hon fått barn efteråt, hon var slank och fast till 50.

Själv fick jag inte barn förrän vid 32, och gick upp ett gott antal kilon samt fick ett mycket tyngre barn än min mamma. Så att inte all den huden försvann är inte konstigt. Man ser att den har dragit ihop sig och musklerna finns kvar under men huden är lite för lös, och nu vid 50 så börjar den hänga lite över troskanten även om jag är normalviktig. Jag är okej med det.

• Anonym (Lycka)

Var glad för det för det är inte alla förunnat. 

• Anonym (op)
    Anonym (Olika förutsättningar) skrev 2022-12-23 18:35:00 följande:

Huden är mer eller mindre elastisk. Är man ung, smal innan och fått bara ett barn brukar man i stort sett se ut som före efter man fått barn. Ju äldre man blir, ju fler barn man fått, ju större mage man haft och ju mer överviktig och otränad man är desto svårare för huden att krympa ihop igen. Jag har lite lös hud trots hög ålder, men eftersom jag väger 7 kg mindre än när jag blev gravid är jag ändå betydligt smalare överlag. Magen ser däremot ut som skit pga ks-ärr och magbråck, men huden är okey.

Jag tror faktiskt det beror mer på hudtyp och kollagen i huden mer än på ålder, vikt och antal barn. Jag har väldigt seg hud, svårt att ta blodprov etc, ser ung ut i ansiktet, men jag fick enormt mycket bristningar redan mitt första barn. Då var jag 23 och vägde 55 kg innan graviditet (till 169 cm) 

Min mamma som fött 6 barn har inte en enda bristning, och hennes mage har gått tillbaka varje gång. Jag har helt klart ärvt min pappas hudtyp.
  • Anonym (Olika förutsättningar)
    Anonym (op) skrev 2022-12-27 14:49:49 följande:
    Jag tror faktiskt det beror mer på hudtyp och kollagen i huden mer än på ålder, vikt och antal barn. Jag har väldigt seg hud, svårt att ta blodprov etc, ser ung ut i ansiktet, men jag fick enormt mycket bristningar redan mitt första barn. Då var jag 23 och vägde 55 kg innan graviditet (till 169 cm) 

Min mamma som fött 6 barn har inte en enda bristning, och hennes mage har gått tillbaka varje gång. Jag har helt klart ärvt min pappas hudtyp.
    Du pratar om bristningar och vi andra om lös hud- det är inte samma sak. Bristningar kan drabba såväl ung som gammal, tjock som smal. De är ofta genetiska. Men lös hud beror på andra faktorer.
  • Anonym (op)
    Anonym (Olika förutsättningar) skrev 2022-12-27 15:26:27 följande:
    Du pratar om bristningar och vi andra om lös hud- det är inte samma sak. Bristningar kan drabba såväl ung som gammal, tjock som smal. De är ofta genetiska. Men lös hud beror på andra faktorer.
    Jag har både bristningar och lös hud.
  • Anonym (Bristningar)

Var 29 när jag fick mitt första barn och huden drog aldrig ihop sig som den såg ut innan graviditeten utan har lös hud som hänger ovanför troskanten samt ränder (bristningar) på magen. Har helt enkelt fått acceptera att det är så min kropp ser ut nu och vägrar att operera mig. Blir lite ledsen av att höra att så många andra ser ut som de gjorde innan graviditeten (lyckos er), men livet är inte alltid rättvist och jag får istället vara glad för att jag har fina, friska barn och en kropp som orkar och fungerar.

• Anonym (Jo)

Huden drog ihop sig förvånansvärt bra.

Svar på tråden Vart tar extrahuden vägen?