• Anonym (op)

Vart tar extrahuden vägen?

Ni som får så har tur. Jag har 20 år senare fortfarande lös hud och den gick aldrig helt tillbaka på mig. 

• Anonym (op)
    Anonym (Olika förutsättningar) skrev 2022-12-23 18:35:00 följande:

Huden är mer eller mindre elastisk. Är man ung, smal innan och fått bara ett barn brukar man i stort sett se ut som före efter man fått barn. Ju äldre man blir, ju fler barn man fått, ju större mage man haft och ju mer överviktig och otränad man är desto svårare för huden att krympa ihop igen. Jag har lite lös hud trots hög ålder, men eftersom jag väger 7 kg mindre än när jag blev gravid är jag ändå betydligt smalare överlag. Magen ser däremot ut som skit pga ks-ärr och magbråck, men huden är okey.

Jag tror faktiskt det beror mer på hudtyp och kollagen i huden mer än på ålder, vikt och antal barn. Jag har väldigt seg hud, svårt att ta blodprov etc, ser ung ut i ansiktet, men jag fick enormt mycket bristningar redan mitt första barn. Då var jag 23 och vägde 55 kg innan graviditet (till 169 cm) 

Min mamma som fött 6 barn har inte en enda bristning, och hennes mage har gått tillbaka varje gång. Jag har helt klart ärvt min pappas hudtyp.
  • Anonym (op)
    Anonym (Olika förutsättningar) skrev 2022-12-27 15:26:27 följande:
    Du pratar om bristningar och vi andra om lös hud- det är inte samma sak. Bristningar kan drabba såväl ung som gammal, tjock som smal. De är ofta genetiska. Men lös hud beror på andra faktorer.
    Jag har både bristningar och lös hud.
Svar på tråden Vart tar extrahuden vägen?