• Eridgve

    Bebis som har svårt att prutta

    Min tjej är 3 månader och 1 vecka. Hon har alltid haft lite problem med gaser och så men har alltid kunnat bajsa och prutta. Nu senaste månaden, 1,5 månad har hon på nätterna och tidig morgon börjat stånka och stöna och man hör att hon krystar men kommer inget. Hon har även slutat bajsa som hon gjort. Vissa dagar bajsar hon inget och vissa dagar bajsar hon 4 gånger. Har använt pysventil väldigt flitigt och det fungerar bra, det kommer ut både bajs och gaser. Hon kan sova men i sömnen stånkar och stönar hon och verkar besvärad men vaknar sällan och skriker eller så.
    Har testat magdroppar men tycker inte de gör någon skillnad. 
    Antar det är en sak som försvinner med tiden.

    Men är det någon som vet vad detta beror på? Eller varit med om liknande? Solskenshistorier? 

  • Svar på tråden Bebis som har svårt att prutta
  • Jag är bara jag

    Provat byta d-droppar till de man har i kylen? Kan hjälpa. Testat Minifom? Bebisar har ju känsliga magar och det brukar bli bättre med tiden.

  • Eridgve
    Jag är bara jag skrev 2022-12-23 18:48:16 följande:

    Provat byta d-droppar till de man har i kylen? Kan hjälpa. Testat Minifom? Bebisar har ju känsliga magar och det brukar bli bättre med tiden.


    Kör vattenlösliga droppar sedan tidigare. Nej det har vi inte testat kanske värt att göra? 
    Alla sa att vid 3 månader då blir det bättre, här har det ju snarare blivit sämre senaste tiden. Fick idag hjälpa med pysvebtil då hennes mage var lite svullen  och hon krystade mycket, kom en ordentlig laddning va både luft och bajs. Hojj man känner sig så hjälplös....BVC är inte heller till någon hjälp. 
  • Jag är bara jag

    Testa Minifom du och se om det hjälper. En annan sak- ammar du eller kör med ersättning? Om du kör med ersättning prova byta sort. Vissa är rätt kraftiga för små magar. Jag hade själv en liten med kolik, kräkningar, löst bajs och känslig mage långt efter halvåret så jag vet hur det känns. Men det går över, jag lovar!

  • Eridgve
    Jag är bara jag skrev 2022-12-24 12:59:21 följande:

    Testa Minifom du och se om det hjälper. En annan sak- ammar du eller kör med ersättning? Om du kör med ersättning prova byta sort. Vissa är rätt kraftiga för små magar. Jag hade själv en liten med kolik, kräkningar, löst bajs och känslig mage långt efter halvåret så jag vet hur det känns. Men det går över, jag lovar!


    Då ska göra det, får köpa efter helgen! 😊 Helammar, så hon bör ju inte vara förstoppad iaf vilket jag tänkt innan när det bara kommit plötsligt 🤔 men är rädd att använda pysventil, står ju man får använda de 3 ggr per dag men gör inte det, oftast 1 gång och är inte ens varje dag, men vissa säger man kan förstöra så bebisen inte kan bajsa själv alls sen? 
    Tack! Bara hålla i och hålla ut alltså 🙏
  • Jag är bara jag

    Jag har inte testat pysventil, men står det 3 ggr per dag kan du säkert testa oftare än du gör. Babypotting kanske vore nåt? Inte testat heller, men många gillar ju det. Man får prova sig fram helt enkelt. När man är mitt uppe i alla bebisbesvär känns det som det aldrig tar slut. Men tiden går fort och sen är det glömt. Sen kommer nya bekymmer!  

  • Eridgve
    Jag är bara jag skrev 2022-12-24 13:07:30 följande:

    Jag har inte testat pysventil, men står det 3 ggr per dag kan du säkert testa oftare än du gör. Babypotting kanske vore nåt? Inte testat heller, men många gillar ju det. Man får prova sig fram helt enkelt. När man är mitt uppe i alla bebisbesvär känns det som det aldrig tar slut. Men tiden går fort och sen är det glömt. Sen kommer nya bekymmer!  


    Ja har testat potting och bära i alla positioner som går Skrattande Ja men det är väl så, bara hålla ut! 
  • Jilka

    Mitt barn var likadan. Var fruktansvärt frustrerande. Tyckte det enda som fungerade var att ha en fast hand på magen och trycka lite lätt, men det fungerade ju bara tillfälligt. Alla sa att det skulle växa bort innan 6 månader, men det gjorde det inte. Blev dock bättre. Försvann helt kring 10 månader. Han fick senare mp-allergi och har funderat på om det kan ha bidragit men vården tror inte det, och den visade sig först kring ett års ålder. 

Svar på tråden Bebis som har svårt att prutta