• Anonym (Undrar)

    Kan killen kräva faderskapstest?

    Har kollat igenom tidigare trådar men hittar inget som är jämförbart. Så här är läget: Tjejen får veta väldigt sent att hon är gravid (typ 7 mån) och har ingen relation med killen idag. De har haft sex vid ett enstaka tillfälle då hon kan ha blivit gravid. Kan killen kräva ett faderskapstest för att fastställa att han är fadern? Eller görs det ?automatiskt? i sånna här fall? Eller är det mamman som begär faderskapstes? Hur går det till att begära ett sådant och vem kontaktar man? 

  • Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 11:01:14 följande:
    Kan killen kräva faderskapstest?

    Har kollat igenom tidigare trådar men hittar inget som är jämförbart. Så här är läget: Tjejen får veta väldigt sent att hon är gravid (typ 7 mån) och har ingen relation med killen idag. De har haft sex vid ett enstaka tillfälle då hon kan ha blivit gravid. Kan killen kräva ett faderskapstest för att fastställa att han är fadern? Eller görs det ?automatiskt? i sånna här fall? Eller är det mamman som begär faderskapstes? Hur går det till att begära ett sådant och vem kontaktar man? 


    1) Ja en kille kan begära faderskapstest, oavsett om han har förhållande med tjejen eller inte.

    2) Ja en kvinna kan begära faderskapstest

    3) Familjerätten är det man skall kontakta då det är de som har hand om att fastställa faderskapet.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hmm...)

    Mitt barns "pappa" lämnade mig i 5:e månaden då jag precis fått vetskap om att jag var gravid. Jag ville verkligen inte ha barn vid den tidpunkten det var ENBART han som ville. Så han lurade mig och fifflade med pillren utan min vetskap.

    Men då han hade träffat en annan så vägrade han att skriva på faderskapet. Är ganska övertygad om att det var mycket på inrådan från den nya som inte ville att han skulle ha en bebis med sitt ex. Vi blev då kallade på faderskapstest. Jag och bebisen åkte dit och testades. Men han vägrade testet och valde istället att skriva på. Någon pappa har han dock aldrig varit utan barnet har alltid bara varit med mig.

  • Anonym (+++)
    EnAnonumius skrev 2022-12-26 11:05:34 följande:
    1) Ja en kille kan begära faderskapstest, oavsett om han har förhållande med tjejen eller inte.


    Har de ändrat detta i lagen? För tidigare kunde en man inte det: 

    Vem har rätt att kräva att faderskapstest genomförs?

    För att ett faderskapstest ska kunna framtvingas krävs det att talan om fastställande av faderskap förs i domstol. En sådan talan kan endast föras av barnet, alternativt av modern eller socialnämnden i barnets ställe (3 kap. 5 § FB). Postitiv faderskapstalan från faderns sida tillämpas inte i Sverige och din flickväns ex har alltså ingen möjlighet att på egen hand framtvinga ett faderskapstest.

    Man behöver kontakta socialnämnden, och om de anser att det är i "barnets ställe" så kan de ta upp frågan. 

    Det jag skrev i inlägget ovan var tänkt inför när mamman ska intyga vem som är pappa, om socialnämnden då redan har en man på förslag så kan de fråga mamman om det. 
  • Anonym (Undrar)

    I det här fallet har tjejen och killen aldrig haft någon stadigvarande relation. Utan endast träffat varandra sporadiskt några gånger de senaste året. 


    Räcker det med att tjejen påstår att killen är fadern? Killen medger att de har träffats. 

    Hur går man ens tillväga en sån här gång? vem ska de kontakta för att prata om situationen?

    Kan mamman vägra att inte låta killen (om han pekas ut som pappa) träffa barnet? 

    Killen behöver förmodligen viss stöttning i sitt faderskap ifall han är fadern. Tjejen också.


     

  • Anonym (Undrar)

    ?jag menar så här: Räcker det att tjejen pekar ut killen som fader eller göra i sånna här fall alltid faderskapstes? Och kan man ev göra ett sådant innan barnet föda el vid förlossningen? 


    Inte optimal situation för någon av dem här. Graviditeten upptäcktes ju först i 7 mån. 

  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 11:51:15 följande:

    ?jag menar så här: Räcker det att tjejen pekar ut killen som fader eller göra i sånna här fall alltid faderskapstes? Och kan man ev göra ett sådant innan barnet föda el vid förlossningen? 


    Inte optimal situation för någon av dem här. Graviditeten upptäcktes ju först i 7 mån. 


    Nej, man gör inte "automatiskt" faderskapstest, oavsett om man träffat sporadiskt eller vid otrohet eller om barnet kommit till vid våldtäkt.

    Tjejen pekar ut en killen/killarna (som hon har haft sex med) som potentiell pappa/pappor, och killen/killarna kan då kräva att det skall göras ett faderskapstest.

    Faderskapstest göres alltid efter barnet är fött. Och det är i regel c:a 1-2 månader efter förlossning, då tjejen blir kallad till familjerätten för att ange fadern.

    Oavsett när tjejen upptäckte när hon blev gravid så påverkar det ju inte det för faderskapstesten isig. Det enda det påverkar är ju att tjejen inte kan ta abort alls längre.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Rosie)

    Enda gången jag vet att man inte bara kan "kräva" ett faderskapstest är om någon annan redan är juridisk pappa. Då kan en random kille inte kräva ett test hur som helst utan att föräldrarna godkänner det. 

  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 11:47:59 följande:
    Kan mamman vägra att inte låta killen (om han pekas ut som pappa) träffa barnet?

     


    Nej..

    Enligt lagen så har barnet rätt att få veta vem pappan är och även få träffa pappan. Barnets rättigheter går före eventuell mammans "jag vill inte att pappan träffar barnet".

    Det skall mycket starka bevis på att han är olämplig att träffa barnet.

    Så nej mamman kan inte godtyckligt neka pappan att träffa barnet.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (???)

    Hur gör man ett faderskapstest automatiskt? Det måste ju finnas någon att testa..

Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?