• Anonym (Undrar)

Kan killen kräva faderskapstest?

Har kollat igenom tidigare trådar men hittar inget som är jämförbart. Så här är läget: Tjejen får veta väldigt sent att hon är gravid (typ 7 mån) och har ingen relation med killen idag. De har haft sex vid ett enstaka tillfälle då hon kan ha blivit gravid. Kan killen kräva ett faderskapstest för att fastställa att han är fadern? Eller görs det ?automatiskt? i sånna här fall? Eller är det mamman som begär faderskapstes? Hur går det till att begära ett sådant och vem kontaktar man? 

• Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?
  • Friger
    Anonym (Rosie) skrev 2022-12-26 21:18:09 följande:
    Och skulle det vara tvärt om skulle nog inte hon heller ta på sig moderskapet utan att veta 100% att det är hennes barn. Det är ju bara rimligt att ta ett test. Varför låter det som att du är emot det?
    Hade jag inte varit säker på att det varit mitt barn hade jag naturligtvis velat ha ett dna-test. Vid tillfälliga förbindelser så hade jag velat ha det. För sakens skull om inte annat.

Blir dumt om en sådan sak kryper fram många år senare.
  • Anonym (=)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:14:08 följande:

Misstänker här att den killen som tjejen utpekar som pappa inte gärna kommer att på sig faderskapet utan att först göra ett faderskapstest. 

Okej du menar så. Ja blir man utpekad som fader, i ett sådant fall kan du självklart begära test.
    Det är ju det mest rimliga, att säga att vi gör ett dna test
  • Anonym (=)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:20:08 följande:
    Jasså inte? Så då kan en tjej som blir gravid peka ut flera killar som potential fader då men ingen av de utpekade kan begära faderskapstes? Motsatta bud här i tråden. 
    Om du gett all information från början så hade det varit lättare att svara.
    Om du blir utpekad som fader till ett barn så kan (och bör ) du kräva dnatest.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Rosie) skrev 2022-12-26 21:18:09 följande:
    Och skulle det vara tvärt om skulle nog inte hon heller ta på sig moderskapet utan att veta 100% att det är hennes barn. Det är ju bara rimligt att ta ett test. Varför låter det som att du är emot det?
    Då läser du nog in en massa mellan raderna här. Här tycker jag def att killen ska kunna kräva ett faderskapstest spec med tanke att det var en tillfällig förbindelse och osäkert när hon blivit gravid. Endast tjejen vet ju vilka hon varit med. Men det vet ju inte killen. Och får ju olika svar här i tråden om han har rätt att kräva det eller ej efter att blivit utpekad som potential fader. Att tjejen är moder till det barn hon bär i magen är ju dock ganska så självklart. 
  • Anonym (Undrar)

Tråden handlar inte om mig själv kan tilläggas. Och jag gav all information från början.

• Anonym (Vivvi)
    Anonym (=) skrev 2022-12-26 21:32:46 följande:
    Okej du menar så. Ja blir man utpekad som fader, i ett sådant fall kan du självklart begära test.
    Det är ju det mest rimliga, att säga att vi gör ett dna test

Jag är inte 100% säker, men vad jag läst mig till är det inte den utpekade fadern som formellt bäger faderskapstestet utan tingsrätten. Det den utpekade fadern får göra är att neka till, eller säga att han är osäker gällande, faderskspet. Då åligger det tingsrätten att utreda vem som är far. 

Detta är vad som står på domstol.se:

Om det är oklart vem som är far till ett barn kan tingsrätten fastställa det. Till exempel kan domstolen besluta om rättsgenetisk undersökning för att ta reda på vem som är barnets biologiska pappa.

Detta gäller även i de fall där barnets utpekade pappa inte erkänner faderskapet.

• Anonym (Undrar)

Vill killen som tjejen pekar ut som fadern ha dna-test finns det väl kanske en viss risk att hon skulle känna sig misstrodd för att hon legat runt. Vilket hon kanske inte alls har. Och sånt kanske inte direkt bäddar för en bra start på ett icke planerat föräldraskap som det dessutom var för sent att avbryta graviditeten då vetskap om den för dem båda kom efter 6-7 mån.

• Friger
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:37:08 följande:
    Då läser du nog in en massa mellan raderna här. Här tycker jag def att killen ska kunna kräva ett faderskapstest spec med tanke att det var en tillfällig förbindelse och osäkert när hon blivit gravid. Endast tjejen vet ju vilka hon varit med. Men det vet ju inte killen. Och får ju olika svar här i tråden om han har rätt att kräva det eller ej efter att blivit utpekad som potential fader. Att tjejen är moder till det barn hon bär i magen är ju dock ganska så självklart. 
    Eftersom jag skrivit under sådana papper så vet jag att jag hade det valet. Jag kunde begära faderskapstest.

Tänker du efter så vore det ju orimligt att de skulle tvinga på en kille faderskapet bara för att morsan påstår att han är fadern.

Alla tjejer skulle ju peka på Persbrandt, kungen och mig.
  • Anonym (=)
    Friger skrev 2022-12-26 21:48:51 följande:
    Eftersom jag skrivit under sådana papper så vet jag att jag hade det valet. Jag kunde begära faderskapstest.

Tänker du efter så vore det ju orimligt att de skulle tvinga på en kille faderskapet bara för att morsan påstår att han är fadern.

Alla tjejer skulle ju peka på Persbrandt, kungen och mig.
    Persbrandt går nog säker 
  • Anonym (=)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:46:19 följande:

Vill killen som tjejen pekar ut som fadern ha dna-test finns det väl kanske en viss risk att hon skulle känna sig misstrodd för att hon legat runt. Vilket hon kanske inte alls har. Och sånt kanske inte direkt bäddar för en bra start på ett icke planerat föräldraskap som det dessutom var för sent att avbryta graviditeten då vetskap om den för dem båda kom efter 6-7 mån.

Om de inte är eller var ihop så är det ju rimligt att kräva test.
    Kortsiktigt kanske det blir lite grus i maskineriet. Men på lång sikt kommer det gynna samarbetet
Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?