• Anonym (ångest)

Kraftig ångest av barn som skriker

Jag måste få avventilera mig, om en sak jag tycker är så himla jobbigt och framförallt pinsam men som jag känner att jag inte kan rå för och som inte går att påverka. 

Jag får sån kraftig ångest, som skär i hela kroppen med en kniv när barn skriker. Oavsett om det är barn i parken som leker och busar och skriker av glädje, barn så gråter eller barn som skriker för att dom är upprörda. 

Ångesten som väcks hos mig går nästan att ta på. Känslan att säga till föräldrarna eller t o m barnet som kanske bara är 2-3 år att hålla käften eller få tyst på den förbannade ungen. Har givetvis aldrig gjort det men viljan är oerhört stark. Alltså intellektuellt förstår jag såklart att barn är högljudda och låter. Jag menar jag har själv barn som en gång i tiden har varit i den åldern. Jag vet för tusan inte hur jag ska hantera detta eller ens vad det grundar sig i...

• Svar på tråden Kraftig ångest av barn som skriker
  • Exhale

Jag har samma problem som du beskriver med barn som skriker. När började det här ge dig ångest? Jag har grannar med barn i 5-6 års åldern och på kvällarna skriker ungarna non stop och jag ligger i min soffa med ångest som bara stegrar. Har tänkt ogudaktiga tankar när det varit som värst. 

• Anonym (F)

Det finns terapi för sånt om man mår riktigt dåligt. Annars får man ta några djupa andetag, försöka ta sig från platsen, ev prata med hyresvärd om det är en sån situation.

• Exhale

Hyresvärdarna gör ingenting. Det ska vara extremt innan de väljer att agera när det gäller skrikande ungar för det ska ju daltas med ungar tydligen i hela samhället. På biblioteken,på restauranger,biografer m.m. Borde finnas platser där skrikande ungar inte är tillåtna helt enkelt. Vad skönt det vore. 

• Anonym (F)
    Exhale skrev 2022-12-26 12:09:56 följande:

Hyresvärdarna gör ingenting. Det ska vara extremt innan de väljer att agera när det gäller skrikande ungar för det ska ju daltas med ungar tydligen i hela samhället. På biblioteken,på restauranger,biografer m.m. Borde finnas platser där skrikande ungar inte är tillåtna helt enkelt. Vad skönt det vore. 

Då finns ju alla "Karens" favorit, nämligen orosanmälan :)
  • Exhale

Orosanmälan är det sista jag tänker göra av den anledningen att jag inte är orolig för ungarna det avser. Jag är inte den som missbrukar min medborgerliga rättighet eller skyldighet(beror på hur man väljer att se på det) till max för att sen sitta och gnugga nävarna och skratta sådär ondskefullt. Däremot vill jag be dem hålla käften helt enkelt men det hjälper ju föga. 

• Anonym (F)
    Exhale skrev 2022-12-26 12:35:46 följande:

Orosanmälan är det sista jag tänker göra av den anledningen att jag inte är orolig för ungarna det avser. Jag är inte den som missbrukar min medborgerliga rättighet eller skyldighet(beror på hur man väljer att se på det) till max för att sen sitta och gnugga nävarna och skratta sådär ondskefullt. Däremot vill jag be dem hålla käften helt enkelt men det hjälper ju föga. 

Men, kanske en typiskt svensk passiv-aggressiv lapp i brevlådan? :) Själv hade jag på sikt funderat på att flytta, man orkar inte bo bland gaphalsar.
  • Anonym (e)

Använder ni ens brusreducerande hörlurar?

Det kan vara svinjobbigt men viktigt att själv göra vad man kan.

• Anonym (F)
    Anonym (e) skrev 2022-12-26 13:03:45 följande:

Använder ni ens brusreducerande hörlurar?

Det kan vara svinjobbigt men viktigt att själv göra vad man kan.

Man ska inte behöva ha hörlurar i sitt eget hem!
  • Anonym (Välj)

Du har fyra val:

öronproppar och hörselkåpor
    gå i terapi
    undvik barn överallt där det bara går
    flytta

• Anonym (Vera)
    Anonym (ångest) skrev 2022-12-26 11:07:23 följande:
    Kraftig ångest av barn som skriker

Jag måste få avventilera mig, om en sak jag tycker är så himla jobbigt och framförallt pinsam men som jag känner att jag inte kan rå för och som inte går att påverka. 

Jag får sån kraftig ångest, som skär i hela kroppen med en kniv när barn skriker. Oavsett om det är barn i parken som leker och busar och skriker av glädje, barn så gråter eller barn som skriker för att dom är upprörda. 

Ångesten som väcks hos mig går nästan att ta på. Känslan att säga till föräldrarna eller t o m barnet som kanske bara är 2-3 år att hålla käften eller få tyst på den förbannade ungen. Har givetvis aldrig gjort det men viljan är oerhört stark. Alltså intellektuellt förstår jag såklart att barn är högljudda och låter. Jag menar jag har själv barn som en gång i tiden har varit i den åldern. Jag vet för tusan inte hur jag ska hantera detta eller ens vad det grundar sig i...

Du söker hjälp naturligtvis. 
Svar på tråden Kraftig ångest av barn som skriker