• Anonym (Stålpappan)

    Flytt till en annan ort!

    Hej allihopa!


    Jag och mitt ex har under senaste åren haft stora kommunikations problem, vi har varit hos familjerätten, två gånger! Första gången för 4-5 år sedan, och andra nu i somras. Första gången gick det bra, vi kom överrens om bra saker och skrev under. Det funkade bra i början, men sakta men säkert försämrades det. Jag har försökt hela tiden att försöka vara där för de, lösa situationen men hon har sådant hat mot mig, som hon inte kan släppa. Hon blev även sjukskriven, slutade ta ansvar, sover dagarna, jag började bli orolig. Och har varit fortsatt sjukskriven tills november, då jag fick höra från kommunen att hon har ingen inkomst att betala fritidsavgift. Nu har hon även förlorat lägenheten i vår kommun.


    Till mitt problem! Hon vill nu skriva sig i Sundsvall där hennes kille bor, cirka 10 mil ifrån barnets hemkommun, och hon säger att hon kommer bo hos sina morföräldrar i vår kommun, men skriven i Sundsvall. Men det tror jag inte på, utan hon försöker lura mig att hon bor här men enbart skriven i Sundsvall, och att jag ska godkänna det, för ?hon har ingen annan stans att vara? och att vårt barn har sagt att de ska flytta till Sundsvall osv. Hon ljuger hela tiden för mig, gjort de senaste åren, med allt. Hon är bipolär, alkohol och drogproblem, ingen inkomst och inget eget boende. 


    Jag sa att jag kommer inte godkänna att du skriver dig i Sundsvall! Och hon sa att jag måste för hon har ingen annanstans att bo! Jag har lagt förslag under åren att vårt gemensamma barn kan bo hos mig, att jag blir boendeförälder och hon har barnet varannan helg/lov. Men hon vägrar. Problemet är att hon har heller inget körkort, och ingenting! Sedan är det en timmes bilresa hit, som hennes kille ska sköta? Varje dag? Det låter inte helt sunt för mig, eller genomtänkt. 


    När hon inte får som hon vill, lägger hon fram "anmäl mig då". Det gör hon varje gång. Det är rätt så tröttsamt.

    Vad ska jag göra? Jag börjar få nog av detta och måste stå upp för vad som är bäst för mitt barn. Och jag anser inte att hon är kapabel som förälder, just nu! Då hon väldigt deprimerad, psykiskt sjuk, äter massa mediciner. Bästa vore att barnet bos hos mig, tills hon har kommit upp på banan. Men hon ser inte det, eller barnets bästa utan försöker försvåra allting och jag märker att vårt barn mår inte heller bra av det, vara budbärare och så vidare. Jag försöker och vill att vår kommunikation blir bättre, men hon har till och med sagt på familjerätten att hon vill inte kommunicera med mig. Det har jag inspelat också!

    Jag har ljudinspelningar från henne, där hon medger att hon inte kommer upp ur sängen om inte sambon väcker henne, ingen mat, om inte hennes kille handlar, och massa mer. Har även massa sms där jag skriver formellt om vad som är bäst för barnet just nu.

    Skall jag avvakta tills hennes adress är ändrat till Sundsvall? Och när det händer, har hon gjort det utan mitt medgivande! Och sedan kontakta en familjejurist och ta därifrån? För så som det är nu, ingenting fungerar.

    Vänliga hälsningar


     

  • Svar på tråden Flytt till en annan ort!
  • Anonym (äää)

    Dags att gå till advokat. Begär boendet och ev enskild vårdnad. Hon kan då flytta och ni gör upp om något slags umgänge. 

    Eftersom du har en hel del historik så visa allt detta för en advokat så får du höra vad denne anser är rimligt.  Man brukar kunna få en stund gratis rådgivning via hemförsäkringen. Kolla upp det. 

  • Anonym (===========)

    Du kan inte neka henne att flytta, det är helt upp till henne.
    Du kan däremot neka att barnet flyttar, och inte skriva på.
    Då gör Skatteverket en prövning angående vart barnet ska stå skriven. Och det är där barnet i huvudsak bor.

    Sedan kan du såklart begära vårdnaden, men det är en helt annan fråga.

  • Anonym (Stålpappan)
    Anonym (===========) skrev 2022-12-26 11:22:08 följande:

    Du kan inte neka henne att flytta, det är helt upp till henne.
    Du kan däremot neka att barnet flyttar, och inte skriva på.
    Då gör Skatteverket en prövning angående vart barnet ska stå skriven. Och det är där barnet i huvudsak bor.

    Sedan kan du såklart begära vårdnaden, men det är en helt annan fråga.


    Barnet är skriven hos mig, sedan fem år tillbaka. 
  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 11:25:52 följande:
    Barnet är skriven hos mig, sedan fem år tillbaka. 
    Hur menar du att du skulle kunna hindra mamman från att flytta?
    Det har du absolut ingenting som du kan göra åt.
  • Anonym (Enkelt)

    Hon får väl bo var fasen hon vill, men hon ska inte tro att du har skyldighet att fixa umgänget för det. Då får hon komma på besök.

  • Anonym (Enkelt)

    Och, om hon nu står skriven tio mil från där barnet bor så kan du lika gärna
    begära enskild vårdnad av praktiska skäl.

    Jag vet egentligen inte vad ditt problem är i det här ärligt talat?

  • Anonym (Stålpappan)
    Anonym (===========) skrev 2022-12-26 11:30:55 följande:
    Hur menar du att du skulle kunna hindra mamman från att flytta?
    Det har du absolut ingenting som du kan göra åt.
    Då vi har delad vårdnad, och om hon flyttar 10 mil ifrån mig och att vi har varannan vecka.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 12:14:25 följande:
    Då vi har delad vårdnad, och om hon flyttar 10 mil ifrån mig och att vi har varannan vecka.
    Men... och? Diskutera inte saken med henne, hon får väl upptäcka själv att det inte är hållbart, självklart kan barnet inte bo varannan vecka om hon flyttar så långt bort. Vårdnaden påverkas inte, om du inte gör en ansökan (vilket du då borde) men barnet ska så klart bo kvar hos dig på heltid. Umgänget får ni lösa på annat sätt, kanske varannan helg istället.
  • Anonym (Enkelt)

    Så när hon har flyttat och så kommer pratet om att "Vårt barn bor ju varannan vecka, det är min vecka nästa gång" så bara konstaterar man att "Nej, självklart inte. Det är inte praktiskt genomförbart." Och sedan får hon väl bråka bäst hon vill men det finns ingen tingsrätt som skulle tvinga barnet att pendla 20 mil om dagen för att det är mammas vecka.

  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 12:14:25 följande:
    Då vi har delad vårdnad, och om hon flyttar 10 mil ifrån mig och att vi har varannan vecka.
    Hon är fortfande fri att flytta precis vart hon vill utan ditt godkännande.
Svar på tråden Flytt till en annan ort!