Inlägg från: Anonym (===========) |Visa alla inlägg
  • Anonym (===========)

Flytt till en annan ort!

Du kan inte neka henne att flytta, det är helt upp till henne.
    Du kan däremot neka att barnet flyttar, och inte skriva på.
    Då gör Skatteverket en prövning angående vart barnet ska stå skriven. Och det är där barnet i huvudsak bor.

Sedan kan du såklart begära vårdnaden, men det är en helt annan fråga.

• Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 11:25:52 följande:
    Barnet är skriven hos mig, sedan fem år tillbaka. 
    Hur menar du att du skulle kunna hindra mamman från att flytta?
    Det har du absolut ingenting som du kan göra åt.
  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 12:14:25 följande:
    Då vi har delad vårdnad, och om hon flyttar 10 mil ifrån mig och att vi har varannan vecka.
    Hon är fortfande fri att flytta precis vart hon vill utan ditt godkännande.
  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 12:32:39 följande:
    Ja exakt. Det får hon göra, men jag undrar får man göra det med barn i bild? Om vi har delad vårdnad ? Det är mest det jag undrar över.
    Ja, det får man.
    MEn man kan inte ändra barnets adress utan bådas påskrift. Då måste skatteverket pröva ärendet och beslut tas där.

Jag vet, för jag har gjort resan. Flyttade iofs inte så långt men avståndet har inget med folkbokföringen att göra.
  • Anonym (===========)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-26 12:38:41 följande:
    Självklart får man det. Men samtidigt ger hon upp en del rättigheter, indirekt. Hon kan t ex inte förvänta sig att barnet ska bo varannan vecka, och hon riskerar vårdnaden på sikt iom att det inte alltid är så praktiskt om man bor långt från varandra.
    Man blir inte av med vårdnaden för att man flyttar långt bort. Det är inte en anledning att mista vårdnaden.
    Umgänget däremot blir ju lidande.

Men det är två skilda saker.
  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 12:47:02 följande:
    Tack för dina svar! Jag håller med dig i det du säger. Nu får jag ta kontakt med en advokat och lösa situationen från det sedan. 
    Hon kommer inte mista vårdnaden. Det vågar jag garantera.
    Som sagt, umgänget. Men inte vårdnaden.

Börja med familjerätten. Advokater är dyra och chansen att lyckas är minimal.
  • Anonym (===========)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-26 12:57:55 följande:
    Det sker inte automatiskt, jag har inte påstått det heller, men jo det ÄR en grund för att ansöka om enskild vårdnad pga praktiska skäl. Och ja, umgänget är något helt annat. Just därför sitter vårdnaden löst i vissa situationer.
    Anonym (===========) skrev 2022-12-26 12:50:51 följande:
    Hon kommer inte mista vårdnaden. Det vågar jag garantera.
    Som sagt, umgänget. Men inte vårdnaden.

Börja med familjerätten. Advokater är dyra och chansen att lyckas är minimal.
    Tvärtom. Umgänget kommer hon ALDRIG förlora för det är barnets rätt enligt lag. Däremot vårdnaden för det ÄR en orsak att få enskild om det inte fungerar av praktiska skäl.
    Jag vet, du tror dig veta.
    Där är skillnaden avgörande.
    För du har fel.

Det är inget att diskutera vidare.
  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 13:05:45 följande:

Är det verkligen sådana små chanser för att lyckas? Även om hon inte vill samarbeta med mig alls, flyttar långt bort, utan att ens ha diskuterat någonting med mig? Hon har inget intresse för hans skolgång. Hon ville inte vara med på utvecklingssamtal, skolavslutning. Hon verkar inte bry sig, utan hon lever i sin egna lilla bubbla och tror hon kan göra vad som helst. Jag är väldigt orolig! 

Jag vet advokater är dyra och det kan ta lång tid! Skall jag testa familjerätten igen? Även om vår senaste möte hos dem, så mitt i allting brusade hon upp och sade att hon vägrar kommunicera med mig, och gick, har detta inspelat. Ska jag ändå försöka en sista gång genom familjerätten? Jag gör mer än gärna, men är osäker om hon vill ens komma dit. 

Poängtera allvaret i hur du tänker. Berätta det du skrivit här i tråden.
    Gamla inspelningar spelar mindre roll, alla kan ändras.

Skicka en länk till tråden.

Som sagt, jag har varit med om liknande.
  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 14:33:10 följande:
    Absolut! Det skall jag göra. Väger en sådan här tråd mer än inspelningar? ja, folk kan ändras. Men i hennes fall, tyvärr, ingenting har förändrats. Snarare tvärtom, då tänker jag att gamla sms/inspelningar bör vara viktiga, som betygsgrundande? 
    Alltså, tråden tänkte jag att du skickar till henne. Så hon förstår allvaret i situationen.

Gamla inspelningar betyder ingenting. Det är faktiskt så. Har erfarenhet av det också.
Svar på tråden Flytt till en annan ort!