• Mon 26 Dec 2022 11:12
    1746 visningar
    5 svar
    5
    1746

    Spottnings?runt ÄL

    Har senare tid en fått kortare menscykel  mellan 26-29 dagar.
    Oftast kommer en blödning på dag 12. Några droppar rosa/lr orangefärgat. 
    Inte under alla menscyklar men de kommer ofta. Detta är något nytt för mig.

    Vad kan de bero på?
    Det kommer under en dag lite grann sen inget mer.

    Har kollat hormonerprover. Normalt säger dom. Är 37år.

    Men vad betyder dessa blödningar?
    Finns det ngt man kan göra?

  • Svar på tråden Spottnings?runt ÄL
  • Mon 26 Dec 2022 13:57
    #1

    Äl-blödning verkar det ju vara eftersom det är dag 12 och du har cykler på 26 dagar.

  • Mon 26 Dec 2022 18:44
    #2
    Jag är bara jag skrev 2022-12-26 13:57:41 följande:

    Äl-blödning verkar det ju vara eftersom det är dag 12 och du har cykler på 26 dagar.


    Ok. Vet du varför man plötsligt för såna blödningar?aldrig haft de förut och nu får jag det ofta. Vad innebär det, är det något dåligt?lägre fertilitet?
    Tack för svar :)
  • Mon 26 Dec 2022 22:19
    #3
    M0lly skrev 2022-12-26 18:44:08 följande:
    Ok. Vet du varför man plötsligt för såna blödningar?aldrig haft de förut och nu får jag det ofta. Vad innebär det, är det något dåligt?lägre fertilitet?
    Tack för svar :)
    Jag vet inget direkt om det annat än att vissa får det ibland.
  • Anonym (Anony­m23)
    Thu 29 Dec 2022 22:45
    #4

    Hej. Äter du några vitaminer, hormoner eller gjort några förändringar? 


    jag får alltid det 3 dagar innan mens och 3 dagar efter mens, det är så jag vet att mensen kommer varje månad.. första barnet är 6 år nu så det har inte tagit sig en enda gång på alla dessa år.. 

    men runt äl har jag inte hört så mycket om. Inte varför innan o efter mens heller det är tydligen ?normalt? 

    hoppas de går bra för dig! 

  • Sat 31 Dec 2022 16:42
    #5
    Anonym (Anonym23) skrev 2022-12-29 22:45:41 följande:

    Hej. Äter du några vitaminer, hormoner eller gjort några förändringar? 


    jag får alltid det 3 dagar innan mens och 3 dagar efter mens, det är så jag vet att mensen kommer varje månad.. första barnet är 6 år nu så det har inte tagit sig en enda gång på alla dessa år.. 

    men runt äl har jag inte hört så mycket om. Inte varför innan o efter mens heller det är tydligen ?normalt? 

    hoppas de går bra för dig! 


     Jag försöker ta d vitamin ibland samt zink ibland men har provat med och utan vitaminer ifall de gör nån skillnad, men inte. Läser ofta om blödningar efter Äl men sällan före lr under Äl.

    Mitt prolaktin värde har dock legat i överkant inom referens värdet 320-550
     Provade pravidel 0,5 tablett om dagen som vid provtagning visade på 435 trots pravidel. När ja slutade ta det så visa de 5 mån senare på 280(dag 18), aldrig haft så lågt. Förra året gjorde jag yn undersökning där dom inte hittade nå "fel". 

    Tack för svar :)
Svar på tråden Spottnings?runt ÄL