• Anonym (Upprörd)

    Får nya skolan neka att gå i årskursen över?

    Barnen ska byta skola. En av dem har hoppat upp en årskurs och den nya vägrar placera hen i den, utan har satt hen i klassen under. Får de lov att göra så? 

  • Svar på tråden Får nya skolan neka att gå i årskursen över?
  • Anonym (´´´)

    Lov och lov - gamla  skolan måste göra överlämnade så att nya skolan förstår varför. 

  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-26 20:45:54 följande:

    Lov och lov - gamla  skolan måste göra överlämnade så att nya skolan förstår varför. 


    Men hen har ju gått i den årskursen ett bra tag, det är inte NU hen ska flyttas upp.
  • Anonym (kan vara)

    Det kan vara, om skolorna kommunicerat med varandra, för att de läser olika saker i olika år på de olika skolorna, så om barnet börjar samma år i den nya skolan så missas kanske hela bild, eller halva hkk, eller något. Det är nämligen inte fastställt när vissa ämnen ska tas upp, utan de ska ha ett visst antal timmar över hela "stadiet", till exempel på mitt ena högstadiebarns skola så har hon nu i 7an slöjd och bild, nästa år i 8an kommer hon ha hemkunskap och bild och i 9an, alla tre ämnena, men min andra som går i en annan skola hade slöjd i 7an, hemkunskap och slöjd i 8an, och bild nu i 9an. Så om min älsta skulle bytt till lillasyrrans skola skulle hon missat en massa bildtimmar. och om lillasyrran skulle byta skulle hon missa massa hemkunskapstimmar.

    Med flera ämnen, då alla timmar är på "stadie" basis och inte på årskursbasis. Så om en skola lägger mycket krut på ett ämne ett år så kan en skolbytare missa en massa.

  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-26 23:54:29 följande:

    Ja det är upp till rektor att avgöra.


    Hur är det rimligt? Hen går ju i den klassen? Är ju bara elakt, blir som att tvinga hen att gå om helt utan anledning.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-12-27 04:20:47 följande:
    Hur är det rimligt? Hen går ju i den klassen? Är ju bara elakt, blir som att tvinga hen att gå om helt utan anledning.
    Så den nya skolan ger ingen anledning till varför? Trots att både du och den gamla skolan talat om och redovisat på varför hen hoppat över en klass.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Visst) skrev 2022-12-27 05:26:18 följande:
    Så den nya skolan ger ingen anledning till varför? Trots att både du och den gamla skolan talat om och redovisat på varför hen hoppat över en klass.
    Jag har ingen aning om vad den gamla skolan sagt, men jag har i alla fall förklarat och vi sökte ju den årskurs hen går i. 
  • Anonym (Årskurs?)

    Vilken årskurs gäller det? På vår skola har vi många ämnen som löper halvårsvis och sedan byter, barnen får då betyg för hela årskursen vid höstterminens slut. Kan det vara något sådant som styr?

  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Årskurs?) skrev 2022-12-27 07:46:52 följande:

    Vilken årskurs gäller det? På vår skola har vi många ämnen som löper halvårsvis och sedan byter, barnen får då betyg för hela årskursen vid höstterminens slut. Kan det vara något sådant som styr?


    4:an.
  • Anonym (Teacher2)

    Du lär få klarare besked om du kontaktar barnets skola/skolor än att hänga på forum. Men ja, det är rektor som bestämmer så ja, de får göra så.
    Som flera beskrivit så finns det lokala upplägg som kan göra så att hen missar väldigt mycket om hen inte går med de som är årsgamla.
    Får du inte igenom ditt önskemål så 1) byt tillbaka 2) gilla läget och tänk att de kanske väljer att flytta barnet så småningom.
    MEN gör inte detta till en stor sak inför barnet så att hen tar till sig dina känslor kring det här. Det kan visa sig bli en jättebra lösning, det vet du inget om i dagsläget. Det är jättedumt att förmedla sånt man själv känner och tycker och som barnet själv aldrig hade kommit sig för att börja fundera över.

Svar på tråden Får nya skolan neka att gå i årskursen över?