• Anonym (Upprörd)

Får nya skolan neka att gå i årskursen över?

Barnen ska byta skola. En av dem har hoppat upp en årskurs och den nya vägrar placera hen i den, utan har satt hen i klassen under. Får de lov att göra så? 

• Svar på tråden Får nya skolan neka att gå i årskursen över?
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Teacher2) skrev 2022-12-27 08:57:55 följande:

Du lär få klarare besked om du kontaktar barnets skola/skolor än att hänga på forum. Men ja, det är rektor som bestämmer så ja, de får göra så.
    Som flera beskrivit så finns det lokala upplägg som kan göra så att hen missar väldigt mycket om hen inte går med de som är årsgamla.
    Får du inte igenom ditt önskemål så 1) byt tillbaka 2) gilla läget och tänk att de kanske väljer att flytta barnet så småningom.
    MEN gör inte detta till en stor sak inför barnet så att hen tar till sig dina känslor kring det här. Det kan visa sig bli en jättebra lösning, det vet du inget om i dagsläget. Det är jättedumt att förmedla sånt man själv känner och tycker och som barnet själv aldrig hade kommit sig för att börja fundera över.

Jag vet att rektorn bestämmer om man får flyttas upp, men nu har ju redan en annan rektor godkänt det. Det var en lång kamp innan skolan tog mitt barn på allvar och ens var öppen för en diskussion. Mitt barn kommer bli jätteledsen om hen tvingas ner en årskurs igen.

Med det argumentet kan skolan isf bestämma att man ska börja med årskursen under sin egen ålder också, "för de har ett annat upplägg". Det är sånt de får hantera när barn byter skola, vissa saker kommer antagligen missas och är det tillräckligt viktigt får det tas igen på annat sätt.
  • Anonym (Teacher2)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-12-27 09:02:30 följande:
    Jag vet att rektorn bestämmer om man får flyttas upp, men nu har ju redan en annan rektor godkänt det. Det var en lång kamp innan skolan tog mitt barn på allvar och ens var öppen för en diskussion. Mitt barn kommer bli jätteledsen om hen tvingas ner en årskurs igen.

Med det argumentet kan skolan isf bestämma att man ska börja med årskursen under sin egen ålder också, "för de har ett annat upplägg". Det är sånt de får hantera när barn byter skola, vissa saker kommer antagligen missas och är det tillräckligt viktigt får det tas igen på annat sätt.
    Fast den andra rektorn har bara ansvar för sin verksamhet. Sällan gör man  samma sak samtidigt. Gamla skolan kanske läste om vikingar i början av hösten, nya skolan gör det vid en annan tidpunkt. Det förstår du väl själv att den tidigare rektorns beslut inte ger dig rätt att kräva samma sak av en annan? Jag är kund hos ICA; ska jag kräva rabatt hos Coop då eller?

Att gå i en klass lägre än med dem som är årsgamla är inte ens en rimlig jämförelse eftersom standard inte är så, det är bara korkat att försöka få det att verka ens ett uns relevant.   Standard är att man går med dem som är årsgamla och avvikelser från detta är ett beslut som rektor tar ihop med undervisande lärare och ev. annan personal. Ditt barns nya skola och personalen där lär märka om det finns skäl att flytta ditt barn, men det kanske de själva vill fatta beslut om?
  • Anonym (Olika)

Tyvärr är detta något som blivit ett problem sedan systemet ändrades…på medeltiden då jag själv gick i skolan så läste hela Sverige samma sak i varje årskurs..skolorna kunde möjligen välja att läsa,om stenåldern på vårterminen i trean istället för för på höstterminen i trean …idag kan som andra redan förklarat skolorna lägga kurserna precis som de vill under dessa treårs perioder skolan delas in i ..

Vad du kan  göra om skolan nu vägrar låta barnet gå upp en årskurs ..är att begära att skolan tar hänsyn till vilka områden ditt barn redan läst och låter ditt barn läsa det hen missat när de övriga läser de områdena ( tex ditt barn har läst om järnåldern men inte medeltiden..de nya klasskamraterna har läst om medeltiden men inte järnåldern..) 
    Du kan också kräva att ditt barn om hen får böcker och material på sin nivå tex räknar ditt barn division med100-tal o övriga barn precis nu börjar med division så ska ditt barn få en mattebok på den nivå hen är och inte samma som de andra .

Men det du måste göra är att få se de överlämningsdokument överlämnade skola ger och hur de beskriver vilken nivå ditt barn är på och sedan se till att mottagande skola får all nödvändig dokumentation så att de kan möta ditt barn kunskapsmässigt  där hen är 
    Sedan  olika skolor och klasser är olika i kunskaps nivå… det kan mycket väl vara så att även om ditt barn i den gamla skolan gynnades av att hoppa upp en årskurs för att nivån i den klass hen skulle gått i var för låg ..i den nya skolan kan det vara så att nivån och studietakten är mycket högre så att rätt årskurs passar hen alldeles utmärkt .. det är inget någon av oss kan svara på …

• Anonym (Upprörd)
    Anonym (Teacher2) skrev 2022-12-27 10:21:16 följande:
    Fast den andra rektorn har bara ansvar för sin verksamhet. Sällan gör man  samma sak samtidigt. Gamla skolan kanske läste om vikingar i början av hösten, nya skolan gör det vid en annan tidpunkt. Det förstår du väl själv att den tidigare rektorns beslut inte ger dig rätt att kräva samma sak av en annan? Jag är kund hos ICA; ska jag kräva rabatt hos Coop då eller?

Att gå i en klass lägre än med dem som är årsgamla är inte ens en rimlig jämförelse eftersom standard inte är så, det är bara korkat att försöka få det att verka ens ett uns relevant.   Standard är att man går med dem som är årsgamla och avvikelser från detta är ett beslut som rektor tar ihop med undervisande lärare och ev. annan personal. Ditt barns nya skola och personalen där lär märka om det finns skäl att flytta ditt barn, men det kanske de själva vill fatta beslut om?
    Det är precis samma sak om man ser till kunskapsbiten. Byter man skola är risken stor att man missar saker oavsett årskurs. Mitt barn ligger långt före även i sin nuvarande och kommer må skitdåligt av att tvingas ner igen. Att missa genomgången av hackspettar känns inte som det väger tyngre än att man ligger före i alla andra ämnen.
  • Anonym (Teacher2)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-12-27 10:26:58 följande:
    Det är precis samma sak om man ser till kunskapsbiten. Byter man skola är risken stor att man missar saker oavsett årskurs. Mitt barn ligger långt före även i sin nuvarande och kommer må skitdåligt av att tvingas ner igen. Att missa genomgången av hackspettar känns inte som det väger tyngre än att man ligger före i alla andra ämnen.
    Må skitdåligt blir ju upp till vad ni som vuxna och föräldrar förmedlar. Går ni runt och pratar på det viset nu så lär ni förstås färga barnets känsla inför sin nya skola. Jag skulle inte göra det. Nu är det som det är och det behöver ni hantera. Sen om nya skolan anser om en tid att ert barn ska flyttas till nästa årskurs så lär ni bli varse detta.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Teacher2) skrev 2022-12-27 10:33:43 följande:
    Må skitdåligt blir ju upp till vad ni som vuxna och föräldrar förmedlar. Går ni runt och pratar på det viset nu så lär ni förstås färga barnets känsla inför sin nya skola. Jag skulle inte göra det. Nu är det som det är och det behöver ni hantera. Sen om nya skolan anser om en tid att ert barn ska flyttas till nästa årskurs så lär ni bli varse detta.
    Du tror inte mitt barn kan känna något själv? Hen var extremt deprimerad innan hen fick flyttas upp. 
  • Anonym (Teacher2)
    Anonym (Olika) skrev 2022-12-27 10:26:33 följande:

Tyvärr är detta något som blivit ett problem sedan systemet ändrades?på medeltiden då jag själv gick i skolan så läste hela Sverige samma sak i varje årskurs..skolorna kunde möjligen välja att läsa,om stenåldern på vårterminen i trean istället för för på höstterminen i trean ?idag kan som andra redan förklarat skolorna lägga kurserna precis som de vill under dessa treårs perioder skolan delas in i ..

Vad du kan  göra om skolan nu vägrar låta barnet gå upp en årskurs ..är att begära att skolan tar hänsyn till vilka områden ditt barn redan läst och låter ditt barn läsa det hen missat när de övriga läser de områdena ( tex ditt barn har läst om järnåldern men inte medeltiden..de nya klasskamraterna har läst om medeltiden men inte järnåldern..) 
    Du kan också kräva att ditt barn om hen får böcker och material på sin nivå tex räknar ditt barn division med100-tal o övriga barn precis nu börjar med division så ska ditt barn få en mattebok på den nivå hen är och inte samma som de andra .

Men det du måste göra är att få se de överlämningsdokument överlämnade skola ger och hur de beskriver vilken nivå ditt barn är på och sedan se till att mottagande skola får all nödvändig dokumentation så att de kan möta ditt barn kunskapsmässigt  där hen är 
    Sedan  olika skolor och klasser är olika i kunskaps nivå? det kan mycket väl vara så att även om ditt barn i den gamla skolan gynnades av att hoppa upp en årskurs för att nivån i den klass hen skulle gått i var för låg ..i den nya skolan kan det vara så att nivån och studietakten är mycket högre så att rätt årskurs passar hen alldeles utmärkt .. det är inget någon av oss kan svara på ?

Jättebra att du förtydligar. Dock, en kommentar bara. De anpassningar och utökningar som du beskriver gäller för alla. ALLA barn har rätt till böcker och material på sin nivå. Inte jättelätt idag men så ska det vara. Det är inte bara särbegåvade och barn med IF som behöver anpassningar utifrån sin nivå utan ALLA ska utmanas så att lärande kan ske på bästa sätt. 
    Och jag håller helt med om det du skriver i det sista stycket, ingen här vet hur nya skolan kommer att hantera detta eller hur det kommer bli. Det återstår att se och under tiden kan man som förälder bara förbereda och peppa på bästa sätt, inte överföra sina egna förutfattade åsikter och känslor på sitt barn. 
  • Anonym (Teacher2)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-12-27 10:36:16 följande:
    Du tror inte mitt barn kan känna något själv? Hen var extremt deprimerad innan hen fick flyttas upp. 
    Mycket möjligt. Men det har inget med den nya skolan att göra. Nu är nu och det är som sagt ingen här som vet vad framtiden kommer att ge. 
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Teacher2) skrev 2022-12-27 10:33:43 följande:
    Gud, är du lärare? Skrämmande! Du kan alltså inte förstå att barn som saknar utmaning kan må dåligt i skolan? Vi pratar enbart positivt om skolan, men det hjälper inte när barnet sitter av dagarna och möjligen får rita en teckning eller läsa en bok, när hen klarat av uppgifterna. När barnet i fråga VILL lära sig något, bit det inget annat än ett hån. 
  • Anonym (Teacher2)
    Anonym (Marie) skrev 2022-12-27 11:28:50 följande:
    Gud, är du lärare? Skrämmande! Du kan alltså inte förstå att barn som saknar utmaning kan må dåligt i skolan? Vi pratar enbart positivt om skolan, men det hjälper inte när barnet sitter av dagarna och möjligen får rita en teckning eller läsa en bok, när hen klarat av uppgifterna. När barnet i fråga VILL lära sig något, bit det inget annat än ett hån. 
    Om du läser alla mina svar så ser du att jag visst delar den typen av tankar. Många hemmasittare är tex. särbegåvade och blir hemmasittare just för att de saknar utmaningar eller anpassningar utifrån deras nivå. 
    Nu är TS mitt uppe i ett skolbyte och det är DET jag menar att man behöver hantera hemmavid. Att barnet tidigare mått dåligt över sin skolsituation och fått byta årskurs är en sak. Nu har TS fått nej på att ha barnet i samma åk i nya skolan så detta handlar om DEN situationen. Hur TS känner kring just det är vad som avhandlas här, som jag uppfattat det?
    Dvs, varken TS eller barnet vet exakt hur det kommer bli, att det behöver finnas öppenhet kring hur det kan bli och vad som kan bli bra/dåligt/utmanande med det. Självklart ska man även prata om att det kan bli tufft eller jobbigt, så är det väl generellt när man byter skola. Det viktiga är att man inte pådyvlar eller förmedlar saker till barnet som hen själv kanske inte ens tänkt på eller funderat över. Särskilt om barnet har lätt till ångest redan som det är. 
Svar på tråden Får nya skolan neka att gå i årskursen över?