• Anonym (Mumin)

Hälsoångest

Jag har träffat en kär släkting över jul och inser att han har stor hälsoångest. Vi har en svår sjukdom som drabbat några i släkten och han ägnar all sin tid åt att läsa olika länkar på nätet om vad som kan orsaka detta och vad man kan göra för att rena sin kropp.

Jag lyssnade och lyssnade och försökte ställa lite bra frågor och peppa men absolut inget funkar. Nu får jag länkar till olika sidor, helt random men som bekräftar det han vill tro på. Vården I Sverige är bara korrupt enligt honom. 

Någon som känner igen sig? Vad ska man göra? 

• Svar på tråden Hälsoångest
  • Anonym (Syster)

Ställ inga frågor, diskutera inte. Det göder hans ångest! Det han behöver är KBT men frågan är om han har insikt nog för att förstå att han behöver hjälp. Jag tror inte det tyvärr. Ni skulle kunna testa en "intervention" där ni går samman flera stycken i släkten och pratar med honom om att tankarna har gått till överdrift och att han måste söka hjälp.

• Anonym (Mumin)

Tack för svar. Det låter som att det är svårt att kunna göra något. Hjälp av vården tar han inte. 
    Sorgligt. 

När jag svarade med lite ifrågasättande fick jag långt svar och 3 nya länkar...

• Hellishen

Låter mer som att han blivit konspirationsteoretiker eller på annat sätt tappat det på internet. Mer än att han får hälsoångest.

Låter oavsett destruktivt och som att han kan vara psykiskt på ett dåligt, mörkt och destruktivt ställe.

Hur gammal är han?

• Anonym (Syster)
    Anonym (Mumin) skrev 2022-12-27 08:54:20 följande:

Tack för svar. Det låter som att det är svårt att kunna göra något. Hjälp av vården tar han inte. 
    Sorgligt. 

När jag svarade med lite ifrågasättande fick jag långt svar och 3 nya länkar...

Gå inte in i detaljer, t ex "Nää det stämmer ju inte att kollodialt silver är bra, det är faktiskt riktigt ohälsosamt". Såna fraser ska man undvika och fokusera mer på problemet, dvs den här hyperfokuseringen kring hans hälsa.

Så länge han själv inte inser att han behöver hjälp kan ni ingenting göra. Då är det bara att byta ämne när han sätter igång, svara kort eller inte alls och byt ämne. Eller i värsta fall säg till att ni ska byta ämne, om han envisas.
  • Anonym (Mumin)

50. Samma ålder som släktingar varit i när de blivit... Kocko I huvet.... 

Svar på tråden Hälsoångest