• Citronella

Barn blir ledsen över julklappar

Anonym (Q) skrev 2022-12-27 08:33:08 följande:

Ni bekräftar barnets känslor - typ jag ser att du är besviken, verkligen upprörd - och ber kanske om ursäkt för att ni har skämt bort henne så katastrofalt. Det måste vara hårt för henne att behöva möta detta här och nu, men ni är här för henne. Fråga om det finns något ni kan göra för att hjälpa henne att hantera situationen och var också tydliga med era förväntningar på hennes uppförande. Berätta kanske om hur ni hanterar egna besvikelser i sociala situationer. Påminn om regler ni har i ert hem som handlar om hänsyn och respekt och om er familjs värderingar.

Och lycka till! Bättre sent än aldrig!

Jag förstår varför ungdomar har seriösa problem med att klara ett vuxenliv om de blir behandlade på sättet du beskriver. Vill man förstöra för ungdomen tar man till sig de här råden. 
  • Citronella
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-27 09:47:08 följande:
    Jag har alltid pratat med mina barn på det sättet och de är alltid artiga och allmänt väluppfostrade. De fick också betydligt mindre i år än tidigare jular, men de vet hur det ser ut i världen och att ekonomin stramats åt. De var glada och tacksamma för det de fick.
    Vad har det med någonting att göra? Eller ville du mest få höra att du är duktig? 
  • Citronella
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 09:36:10 följande:
    Hon får första bidraget i januari. Men ja det kommer hon då inte få från csn. Nä jag ska ta ett snack men jag tror inte det blir framgångsrikt
    Det blir så framgångsrikt som du gör det till. Prata gör du bara för att informera om konsekvenserna det är handling som är det viktiga. Om hon inte har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att hon inte kan vara i skolan på heltid ska hon inte få några pengar. 
  • Citronella
    Friger skrev 2022-12-27 14:05:58 följande:
    Du kan uppfostra och sätta en gräns utan att vara oförskämd mot barnet. Du kan ju fundera på vad du sätter för standard om du uppfostrar genom att vara oförskämd?

Jo, barn i tonåren har ofta ett... Rikt känsloliv. Det lugnar ner sig.

Det är bara att säga nej, det är den summa vi kommit överens om som julklapp i år. Det gäller alla.

Blir barnet argt så låt det bli argt. Det går över.

Att hålla på med gliringar att barnet är bortskämt, ska skaffa jobb, när jag var liten, osv. Det handlar ju bara om att trycka ner barnet och få det att känna sig sämre.
    Att lära barnet att bli självständigt är en del av uppfostran. Ts dotter kommer inte automatiskt lära sig värdet av pengar och hon måste plugga på komvux för att få upp betygen vilket betyder studielån, det är bättre att fixa det här nu istället för senare. 
  • Citronella
    Friger skrev 2022-12-27 14:24:00 följande:
    Det är inte så enkelt för 16-åringar att få jobb nu för tiden och de flesta har inget jobb.

Väldigt märklig koppling mellan att förstå värdet av pengar och vara tvingen att plugga upp betygen på komvux...

Min poäng var att inte trycka ner barnet. Vill du uppmuntra barnet att skaffa jobb så framför man det på ett annat sätt. Än att förklara att barnet är bortskämt och annat som föreslagits här. Syftet med de kommentarerna har ju egentligen bara varit att få barnet att förstå att barnet inte är bra.

Söker hon inte jobb är sannolikheten att hon inte får något 100%. Även om hon inte skulle hitta ett jobb är det bra att kunna skriva ett CV och veta hur det går till. Bor hon inte i en väldigt liten stad borde hon hitta något, hundvakt, barnvakt eller vad som helst.  

Jag har inte gjort någon koppling mellan komvux och inte förstå värdet av pengar, jag håller med dig det är en märklig koppling som jag inte har en aning om hur du har gjort. 

Du måste skilja på sak och person jag ser ingen som pratar om människovärde i den här tråden det vi pratar om är beteendet. 

Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar