Barn blir ledsen över julklappar
Att upptäcka att en 15, 16, 17 åring är en idiot tillhör väl livets gång... Antingen är det nått, eller något annat.
Vi hade också konflikt på jul med min 15-åring. Hen var också otacksam och obetänksam och det tillhör väl en fas. Som vuxen blir jag förstås ledsen och så in i helvete arg.... Men likförbannat är det min plikt att ta tag i vad jag tycker är knas och "hjälpa hen att förstå".
Jag har en grej att dra in som "är viktigast i hela värden"/"livet är meningslöst utan" och nu i jul kom det upp som ev. konsekvens om det inte blir skärpning.
Bort med pengar, som ni inte har, till något ni inte vill. Att sluta gå i skolan är skit-beteende och att CSN dras in ÄR bra! Då ska ni väl inte "ta bort det".
I min värd är det rimligt att vara tydlig med att det blivit knas gällande pengar och presenter. Viss del är ert fel, men det är inte ert fel att ni plötsligt upptäckt att hon är en otacksam snorunge. Det är faktiskt hennes "problem". För det gör ju att ni ser att det är ett problem, som ni behöver ta tag i. Hon är ju inte den första tonåring som inte kan se sin egen del och man behöver faktiskt inte hålla med sina föräldrar till 100% för att anpassa sig.
Bort med inkomst som är oförtjänad och ställ rimliga krav för att "få". Naaturligtvis så behöver hon mat, kläder och hygienartiklar... men drar man inte sitt strå till stacken, så är det inte fina grejer och massa pengar som gäller. Då är det mamma och pappa som fixar det som DE anser behövs.