Inlägg från: Anonym (var tydlig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (var tydlig)

Barn blir ledsen över julklappar

Att upptäcka att en 15, 16, 17 åring är en idiot tillhör väl livets gång... Antingen är det nått, eller något annat.
    Vi hade också konflikt på jul med min 15-åring. Hen var också otacksam och obetänksam och det tillhör väl en fas. Som vuxen blir jag förstås ledsen och så in i helvete arg.... Men likförbannat är det min plikt att ta tag i vad jag tycker är knas och "hjälpa hen att förstå". 

Jag har en grej att dra in som "är viktigast i hela värden"/"livet är meningslöst utan" och nu i jul kom det upp som ev. konsekvens om det inte blir skärpning.

Bort med pengar, som ni inte har, till något ni inte vill. Att sluta gå i skolan är skit-beteende och att CSN dras in ÄR bra! Då ska ni väl inte "ta bort det".

I min värd är det rimligt att vara tydlig med att det blivit knas gällande pengar och presenter. Viss del är ert fel, men det är inte ert fel att ni plötsligt upptäckt att hon är en otacksam snorunge. Det är faktiskt hennes "problem". För det gör ju att ni ser att det är ett problem, som ni behöver ta tag i. Hon är ju inte den första tonåring som inte kan se sin egen del och man behöver faktiskt inte hålla med sina föräldrar till 100% för att anpassa sig.

Bort med inkomst som är oförtjänad och ställ rimliga krav för att "få". Naaturligtvis så behöver hon mat, kläder och hygienartiklar... men drar man inte sitt strå till stacken, så är det inte fina grejer och massa pengar som gäller. Då är det mamma och pappa som fixar det som DE anser behövs.

• Anonym (var tydlig)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-12-27 16:32:38 följande:
    Du tar ifrån henne mobilen så hon inte kan se bortskämda influencers på TikTok 
    Sedan drar du in all form av ekonomi för henne. och hon får köpa ALLT själv de närmsta 6 månaderna.
    Det är dags att hon lär sig om pengars värde, det är ditt jobb som förälder. Hon kommer ju inte bli mindre grinig med tiden. Om två år när hon är 18 och vill ha en lägenhet i innerstan... fixar du det också? Och en ny bil...? och allt annat.
    Att ta bort en ungdoms mobil är en stor grej och att tro att det är det "bästa" är naivt. Att vara otacksam och en idiot tillhör tonåren. 

Ts har ju en plan och troligen kommer hon ha lite bättre koll på hur knasiga signaler hon faktiskt sände ut.
  • Anonym (var tydlig)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 08:31:03 följande:

Hon skulle totalt vägra frivilligarbete tyvärr. Hennes pappa är chef för ett behandlingshem och jag har jobbat inom socialtjänsten nära människor förrut som har det svårt så hon har fått höra en hel del. Även vanliga jobb vägrar hon.Jag har sagt det att om hon hoppar av så får hon ta ett jobb. Hon gick en dag på sitt sommarjobb i som ras . Sommarjobbet bestod av att gå på föreläsningar och  att utveckla sitt entreprenörskap . 

en del av det här utbrottet handlade om att hon har diagnos som gör att man får sämre förmåga att se saker från andras perspektiv en annan är att hon tycker att hon är fruktansvärt ful och därför måste ha massa smink. 

Allting har sina förklaringar, men som förälder är det ju i uppdraget att stötta sina barn att nå åtminstone lite av sin potential. Ni stjälper henne genom att "hjälpa henne" till att INTE behöva vissa saker.

Barn/ungdomar med svårigheter ska naturligtvis inte ha  högre krav på sig än andra ungdomar, men det är viktigt att se att de resurser ni faktiskt har inte ska användas för att hon ska sluta växa och vara förevigt ung.

Som vuxen vet väl du och mannen om att vissa saker behöver hon stöd med och där behöver ni anstränga er.

Vad man som människa upplever man behöver stämmer inte alltid överens med vad andra människor upplever behövs. Det är taskigt att fostra en människa som har otroligt dyra vanor och kanske inte förmågan att dra ihop pengar i sin framtid.
Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar