Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Förskolan leker med waterbeads

Barn kan svälja ALLT. Inte bara sådana där water beads. Du vet väl om att de leker med små pärlor och annat som de kan svälja också? Om personalen anser att de är kapabla att ha barnen under uppsikt så får du lita på dem.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-12-27 13:46:30 följande:

Förskolebarn? Behöver jag förklara vilken ålder de är?
    Nej jag är inte ute efter att skrämma, jag vill informera. Hemska olyckor har hänt med waterbeads, även på hemmaplan där en vuxen bara haft ett barn att hålla koll på.

Ja men intresseklubben antecknar..? Du tror inte att detta hade nämnts i nyheterna om det nu vore så otroligt farligt som du vill få det att verka? Sluta med skrämselpropaganda och fundera på att tagga ner några grader så du inte överför denna enorma oro på ditt barn sen. Det finns tusentals saker som kan vara farliga, som en del till och med dör av, och de flesta gör inte det ändå. T ex kan man aldrig ha en studsmatta åt sina barn för de kan ju bryta nacken om de landar fel. Nej, tagga ner och andas lite.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-12-27 14:23:08 följande:

Det är inte skrämselpropaganda. Det är faktiskt inte allmänt känt hur farligt det är, för de riktas till barn och de är ogiftiga.

Jo det är det eftersom det inte är SÅ stor fara att man måste gå ut med någon allmän varning som du försöker dig på. Varför varnar du inte om alla andra farliga saker? Vassa hörn på möbler t ex där barn kan slå halvt ihjäl sig? Eller studsmattor som jag nämnde förut? Fullständigt livsfarliga. För att inte tala om badkar! Tagga ner.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-12-27 17:31:11 följande:
    Då är du inget proffs på googling. Svenskt företag var det första jag hittade och där varnade dem för detta. Se mitt inlägg #25
    Alla leksaker som är olämpliga för barn under tre år har varningstext, och i det här fallet extra tydligt med varför. Ts har inte svarat på hur gamla barnen är som hon tänker på.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Liv) skrev 2022-12-27 18:25:22 följande:
    Det gäller väl inom EU? Frågan är vad som gäller om varan förmedlas genom ett företag i EU, men säljs och skickas från tex Kina. Min man köpte (av misstag) ett gosedjur från jag tror det var Fyndiq (men jag kan ha fel där, men det var en svensk sajt). Det levererades från Kina och hade ingen CE-märkning. 
    Om det står en varningstext så gäller den så klart oavsett varifrån varan kommer. Jag förstår inte riktigt hur du menar, vad är det som du undrar om det gäller?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Liv) skrev 2022-12-28 10:15:27 följande:

Jag menar att kravet om varningstext finns inom EU, så om man köper en vara från tex ett kinesiskt företag (kanske genom en svensk sajt som förmedlar köp från utlandet) så kanske varan inte har varningstext även om den hade haft det om den sålts från ett EU-land. 

Köper man leksaker utanför EU kan man inte utgå från att leksaker farliga för småbarn är märkta. 

Man bör också vara uppmärksam på om leksaken är CE-märkt. Om någon har water beads hemma kan ni kanske kolla om de är det. Man ska dock tänka på att om water beads inte säljs som leksak, utan inredning, testas den på annat sätt än leksaker. 

Jag tänker som så att man måste ha lite vett själv kring vad man köper till små barn (under ca 3 år). Att det inte finns varningstext betyder inte att de automatiskt är säkra för små barn, man måste tänka efter själv. Så jag skulle hålla med om att man inte kan räkna med att det finns varningstext om man köper leksaker utanför EU, men jag skulle också säga att det är väldigt ovanligt att det inte skulle finnas varningstext även på leksaker från t ex Kina eftersom man säljer internationellt på bred skala. Även CE-märkningen måste man ha koll på, det finns två olika och den ena är certifierad medan den andra inte är det utan bara betyder att saken tillverkats i Kina.

www.kimuagroup.com/news/differences-between-ce-and-china-export-markings/

Svar på tråden Förskolan leker med waterbeads